|
|
|
||
Charakteristika 19. století vede studenty k pochopení 19. století jako impulsu zásadních společenských, ekonomických a technologických změn, jež znamenaly definitivní obrat k modernismu. Francouzská literatura tyto změny nad jiné dobře reflektuje a ilustruje. Studenti se seznámí s významnými uměleckými směry, autory a žánry tohoto století: romantismus, realismus, naturalismus, symbolismus. Tematické linie: zrod romantického hrdiny, lyrická poezie a próza, střet divadelních koncepcí klasicismu a romantického dramatu, přechod od romantismu k realismu v románové tvorbě; realismus jako umělecká metoda zobrazení skutečnosti a jeho estetické pozadí, realistický román a povídka, naratologické postupy; filozofické, vědecké a společenské pozadí naturalismu; počátky symbolismu a moderní poezie, prokletí básníci.
V průběhu 19. století nastupují nové umělecké směry, nové přístupy ke skutečnosti, společnosti a vnímání individua, které podtrhují charakter tohoto století a ovlivní i století následující. Nové vize člověka a jeho vztahu k realitě přinesou do románové tvorby veskrze nová témata, nová prostředí i všechny vrstvy tehdejší rychle se měnící společnosti. Zobrazení pocitů a světa prostřednictvím emocionálně laděného jazyka a symbolů v novodobé lyrické poezii přinese uvolnění veršové formy, překračování společenských a morálních tabu a otevře cestu k avantgardám 20. století. Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
|
|
||
Student/ka bude mít po studiu odborné literatury, společných rozborech reprezentativních textů a vlastní četby uvědomělý přehled o francouzské literatruře a kultuře XIX. století. Student/ka bude schopen/na pojednat o literárních žánrech a kanonických dílech XIX. století. Student/ka dokáže kontextualizovat významné autory a díla XIX. století. Stdent/ka dokáže rozebrat literární úryvek podle pravidel "explication de texte", tak, jak se v tom zdokonalí během práce v seminářích (základy k této dovednosti byly položeny v předmětu Francouzská literatura I). Studet/ka dokáže, na základě přednášek, seminářů a vlastní četby, zpracovat tzv. "Commentaire composé". Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
|
|
||
Studijní texty a pokyny k četbě - přípravě na seminář - budou s předstihem uváděny prostřednictvím skupiny/předmětu vytvořené v MS Teams. V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí a prostřednictvím MS Teams. Doba očekávané přípravy na 2 hodiny přednášky (připomenutí obsahu a četby z předchozích přednášek) - 40 minut = 7hod/semestr Doba očekávané přípravy na 2 hodiny semináře (četba a příprava na literární analýzu zaslaných literárních úryvků - slovní zásoba, odpovědi na zadané otázky, literárněvědná terminologie) - 60 minut = 11hodin/semestr Vlastní četba studovaných autorů a děl - 90 hodin Příprava na zápočet - vypracování "commentaire composé" - 10 hodin Příprava na zkoušku - vypracování "liste de lecture" (seznamu četby), zopakování probrané látky a samostudium odborné literatury - 22 hodin Z+ZK za 5 kreditů = 150 hodin za semestr Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
|
|
||
Pravidelná práce v semináři, domácí příprava a aktivní účast při rozboru literárních textů. Samostatná práce a příprava na examinaci: Zápočet: Seminární práce formou "commentaire compoposé", která, s využitím vlastní četby a studia odborných pramenů, podrobněji představí vybraného autora a literárněkriticky analyzuje úryvek zvoleného díla 19. století - cca 12 literárních úryvků na výběr bude studentům poskytnuto po dohodě v semináři (nejedná se o texty, které byly předmětem společného rozboru v seminářích), případně je možné zvolit si úryvek na základě vlastní četby. Pokyny, "návod" k vypracování "commentaire composé" studenti obdrží začátkem semestru. Zkouška: Obsahem zkoušky je francouzská literatura 19. století - viz Sylabus Zkouška se skládá z písemného znalostního testu a ústní části. Úspěšnost testu: 65% správných odpovědí, případně přesvědčivé doplnění nezodpovězených otázek při ústní části zkoušky. "Liste de lecture", seznam přečtených děl za celé 19. století (minimálmě 10) a odborných titulů s upřesněním kapitol, pasáží, které student prostudoval, bude předložen při ústní části zkoušky. Ústní část se soustředí na doplňující otázky k testu a diskusi nad seminární prací a seznamem četby studenta. Podmínkou ke zkoušce je odevzdaná seminární práce - Commentaire composé (viz výše). Datum odevzdání seminární práce je součástí každého vypsaného zkušebního termínu. Zkoušku lze splnit v jednom řádném a dvou opravných termínech. Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
|
|
||
ŠRÁMEK, J. Panorama francouzské literatury od počátku po současnost. Brno : Host, 2012. DARCOS, X., AGARD, B., BOIREAU, M.-F. Le XIXe siècle en littérature. Paris : Hachette, 1990. LAGARDE, A. MICHARD, L. Littérature française (le XIXe s.). Paris : Bordas, 1990 (český překlad 2014) D´ORMESSON, J. Une autre histoire de la littérature française. Le romantisme. Paris : NiL éditions, 1998, Collection Librio. Dictionnaire des Grandes Oevres de la Littérature francaise. Sous la direction d´Henri Mitterand. Paris : Le Robert, 1992. D´ORMESSON, Jean, Une autre histoire de la littérature française. Ecrivains et romanciers du XIXe s. NiL éditions, 1998, Collection Librio. D´ORMESSON, Jean, Une autre histoire de la littérature française. La poésie au XIXe s. NiL éditions, 1998, Collection Librio. La Littérature française de A - Z. Auteurs, Courants, Genres. Paris : Hatier, 2011 CHARTIER, P. Introduction aux grandes théories du Roman. Paris : Bordas, 1990. REY, Pierre-Louis, Le Roman, Paris, Hachette Supérieur, 1992 PIEGAY-GROS, N. Le Roman. Paris : Flammarion, 2005. BENICHOU, Paul, Romantismes français I-II,Paris, Gallimard, 2004 DECROIX, O. DE GANDT, M. Le Romantisme. Paris : Gallimard, 2007 UBERSFELD, A. Le Drame romantique, Paris, Belin, 1993 HRBATA, Zdeněk, Romantismus a Čechy, Praha, H§H, 1999 HRBATA, Z., PROCHÁZKA, M. Romantismus a romantismy: pojmy, proudy, kontexty. Praha : Karolinum, 2005 LUKÁCS, G. Balzac et le réalisme français, Paris, Maspero, 1967 LEMAITRE, Henri, La poésie depuis Baudelaire, Paris, A.Colin, 1965 DUBY, George, Dějiny Francie od počátků po současnost, překlad Vladimír Cinke. Praha : UK Karolinum, 2003 Culture générale de A - Z. Paris : Hatier, 1998 http://www.etudes-litteraires.com Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
|
|
||
Seminář Francouzská literatura II se soustředí na všestrannou literárně-interpretační práci s vybranými texty významných francouzských autorů 19.století. Práce s literárním textem sleduje jak pochopení smyslu textu a dobových estetických a stylistických specifik, tak rozpoznání myšlenkové a estetické hodnoty, jichž je literární text nositelem. Prostřednictvím rozboru reprezentativních úryvků zásadních autorů se studenti zamyslí nad celkovým éthosem daného díla, jeho místem v dobovém i nadčasovém literárním kontextu a jeho uměleckým poselstvím. Prostřednictvím četby literárních děl budou moci studenti pochopit charakter 19. století jakožto století převratných společenských, filozofických, vědeckých a technologických změn, jež znamenaly definitivní obrat k modernismu nejen v umění. První část semináře se zaměří na zrod romantismu a romantického hrdiny od konce 18. století a v první polovině 19. století, vymezí základní romantická témata a žánry, tedy zvláště lyrickou poezii a romantické drama. Druhá část se potom soustředí na vývoj románu a povídky od romantismu k realismu a naturalismu s důrazem na jejich filozofická a estetická východiska: metody zobrazení skutečnosti, naratologické postupy, témata; vymezení pojmů realita, věrohodnost, objektivní vypravěč, fokalizace. Závěr semináře uvede studenty k základům symbolismu a moderní poezie v dílech "prokletých básníků".
Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
|
|
||
Student/ka si osvojí požadované znalosti francouzského jazyka a odborné terminologie potřebné k četbě a rozboru literárních textů v originále. Při rozboru literárního textu dle metody "explication de texte" student/ka rozezná a dokáže pojmenovat jednotlivé literární žánry, rétorické postupy a básnické figury. Student/ka dokáže tyto umělecké postupy obsahově interpretovat. Student/ka dokáže aplikovat znalosti z literární teorie s použitím adekvátní literárně-vědné terminologie. Student/ka se naučí pracovat s odbornou literárně-historickou literaturou. Student/ka dokáže díla francouzské literatury chápat v jejich návaznosti, provázanosti a tematické různorodosti a identifikovat je jako součást evropské kultury. Prostřednictvím přednášek, četby a rozborů v seminářích student/ka zlepší úroveň a kulturu svého ústního i písemného projevu ve francouzštině a zároveň i v češtině. Širší mezioborový záběr pěstuje u studentů schopnost vidět souvislosti a samostatně myslet. Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
|