PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Francouzská literatura II - OPBF4F044A
Anglický název: French Literature II
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 40 / 30 (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Renáta Listíková, Dr.
Vyučující: PhDr. Renáta Listíková, Dr.
Prerekvizity : OPBF4F032A
Je prerekvizitou pro: OPBF4F053A
Anotace
Charakteristika 19. století vede studenty k pochopení 19. století jako impulsu zásadních společenských, ekonomických a technologických změn, jež znamenaly definitivní obrat k modernismu. Francouzská literatura tyto změny nad jiné dobře reflektuje a ilustruje. Studenti se seznámí s významnými uměleckými směry, autory a žánry tohoto století: romantismus, realismus, naturalismus, symbolismus. Tematické linie: zrod romantického hrdiny, lyrická poezie a próza, střet divadelních koncepcí klasicismu a romantického dramatu, přechod od romantismu k realismu v románové tvorbě; realismus jako umělecká metoda zobrazení skutečnosti a jeho estetické pozadí, realistický román a povídka, naratologické postupy; filozofické, vědecké a společenské pozadí naturalismu; počátky symbolismu a moderní poezie, prokletí básníci. V průběhu 19. století nastupují nové umělecké směry, nové přístupy ke skutečnosti, společnosti a vnímání individua, které podtrhují charakter tohoto století a ovlivní i století následující. Nové vize člověka a jeho vztahu k realitě přinesou do románové tvorby veskrze nová témata, nová prostředí i všechny vrstvy tehdejší rychle se měnící společnosti. Zobrazení pocitů a světa prostřednictvím emocionálně laděného jazyka a symbolů v novodobé lyrické poezii přinese uvolnění veršové formy, překračování společenských a morálních tabu a otevře cestu k avantgardám 20. století.
Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
Cíl předmětu

Student/ka bude mít po studiu odborné literatury, společných rozborech reprezentativních textů a vlastní četby uvědomělý přehled o francouzské literatruře a kultuře XIX. století.

Student/ka bude schopen/na pojednat o literárních žánrech a kanonických dílech XIX. století.

Student/ka dokáže kontextualizovat významné autory a díla XIX. století.

Stdent/ka dokáže rozebrat literární úryvek podle pravidel "explication de texte", tak, jak se v tom zdokonalí během práce v seminářích (základy k této dovednosti byly položeny v předmětu Francouzská literatura I).

Studet/ka dokáže, na základě přednášek, seminářů a vlastní četby, zpracovat tzv. "Commentaire composé".

Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
Deskriptory

Studijní texty a pokyny k četbě - přípravě na seminář - budou s předstihem uváděny prostřednictvím skupiny/předmětu vytvořené v MS Teams.

V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí a prostřednictvím MS Teams.

Doba očekávané přípravy na 2 hodiny přednášky (připomenutí obsahu a četby z předchozích přednášek) - 40 minut = 7hod/semestr

Doba očekávané přípravy na 2 hodiny semináře (četba a příprava na literární analýzu zaslaných literárních úryvků - slovní zásoba, odpovědi na zadané otázky, literárněvědná terminologie) - 60 minut = 11hodin/semestr

Vlastní četba studovaných autorů a děl - 90 hodin

Příprava na zápočet - vypracování "commentaire composé" - 10 hodin

Příprava na zkoušku - vypracování "liste de lecture" (seznamu četby), zopakování probrané látky a samostudium odborné literatury - 22 hodin

Z+ZK za 5 kreditů = 150 hodin za semestr

Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Pravidelná práce v semináři, domácí příprava a aktivní účast při rozboru literárních textů.

Samostatná práce a příprava na examinaci:

Zápočet:

Seminární práce formou "commentaire compoposé", která, s využitím vlastní četby a studia odborných pramenů, podrobněji představí vybraného autora a literárněkriticky analyzuje úryvek zvoleného díla 19. století - cca 12  literárních úryvků na výběr bude studentům poskytnuto po dohodě v semináři (nejedná se o texty, které byly předmětem společného rozboru v seminářích), případně je možné zvolit si úryvek na základě vlastní četby. Pokyny, "návod" k vypracování "commentaire composé" studenti obdrží začátkem semestru.

Zkouška:

Obsahem zkoušky je francouzská literatura 19. století - viz Sylabus

Zkouška se skládá z písemného znalostního testu a ústní části. Úspěšnost testu: 65% správných odpovědí, případně přesvědčivé doplnění nezodpovězených otázek při ústní části zkoušky.

"Liste de lecture", seznam přečtených děl za celé 19. století (minimálmě 10) a odborných titulů s upřesněním kapitol, pasáží, které student prostudoval, bude předložen při ústní části zkoušky.

Ústní část se soustředí na doplňující otázky k testu a diskusi nad seminární prací a seznamem četby studenta. Podmínkou ke zkoušce je odevzdaná seminární práce - Commentaire composé (viz výše). Datum odevzdání seminární práce je součástí každého vypsaného zkušebního termínu.

Zkoušku lze splnit v jednom řádném a dvou opravných termínech.

Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
Literatura

ŠRÁMEK, J. Panorama francouzské literatury od počátku po současnost. Brno : Host, 2012.

DARCOS, X., AGARD, B., BOIREAU, M.-F. Le XIXe siècle en littérature. Paris : Hachette, 1990.

LAGARDE, A. MICHARD, L. Littérature française (le XIXe s.). Paris : Bordas, 1990 (český překlad 2014)

D´ORMESSON, J. Une autre histoire de la littérature française. Le romantisme. Paris : NiL éditions, 1998, Collection Librio.

Dictionnaire des Grandes Oevres de la Littérature francaise. Sous la direction d´Henri Mitterand. Paris : Le Robert, 1992.

D´ORMESSON, Jean, Une autre histoire de la littérature française. Ecrivains et romanciers du XIXe s. NiL éditions, 1998, Collection Librio.

D´ORMESSON, Jean, Une autre histoire de la littérature française. La poésie au XIXe s. NiL éditions, 1998, Collection Librio.

La Littérature française de A - Z. Auteurs, Courants, Genres. Paris : Hatier, 2011

CHARTIER, P. Introduction aux grandes théories du Roman. Paris : Bordas, 1990.

REY, Pierre-Louis, Le Roman, Paris, Hachette Supérieur, 1992

PIEGAY-GROS, N. Le Roman. Paris : Flammarion, 2005.

BENICHOU, Paul, Romantismes français I-II,Paris, Gallimard, 2004

DECROIX, O. DE GANDT, M. Le Romantisme. Paris : Gallimard, 2007

UBERSFELD, A. Le Drame romantique, Paris, Belin, 1993

HRBATA, Zdeněk, Romantismus a Čechy, Praha, H§H, 1999

HRBATA, Z., PROCHÁZKA, M. Romantismus a romantismy: pojmy, proudy, kontexty. Praha : Karolinum, 2005  

LUKÁCS, G. Balzac et le réalisme français, Paris, Maspero, 1967

LEMAITRE, Henri, La poésie depuis Baudelaire, Paris, A.Colin, 1965

DUBY, George, Dějiny Francie od počátků po současnost, překlad Vladimír Cinke. Praha : UK Karolinum, 2003

Culture générale de A - Z. Paris : Hatier, 1998

http://www.etudes-litteraires.com

Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
Sylabus

Seminář Francouzská literatura II se soustředí na všestrannou literárně-interpretační práci s vybranými texty významných francouzských autorů 19.století. Práce s literárním textem sleduje jak pochopení smyslu textu a dobových estetických a stylistických specifik, tak rozpoznání myšlenkové a estetické hodnoty, jichž je literární text nositelem. Prostřednictvím rozboru reprezentativních úryvků zásadních autorů se studenti zamyslí nad celkovým éthosem daného díla, jeho místem v dobovém i nadčasovém literárním kontextu a jeho uměleckým poselstvím. Prostřednictvím četby literárních děl budou moci studenti pochopit charakter 19. století jakožto století převratných společenských, filozofických, vědeckých a technologických změn, jež znamenaly definitivní obrat k modernismu nejen v umění. První část semináře se zaměří na zrod romantismu a romantického hrdiny od konce 18. století a v první polovině 19. století, vymezí základní romantická témata a žánry, tedy zvláště lyrickou poezii a romantické drama. Druhá část se potom soustředí na vývoj románu a povídky od romantismu k realismu a naturalismu s důrazem na jejich filozofická a estetická východiska: metody zobrazení skutečnosti, naratologické postupy, témata; vymezení pojmů realita, věrohodnost, objektivní vypravěč, fokalizace. Závěr semináře uvede studenty k základům symbolismu a moderní poezie v dílech "prokletých básníků".

Seznam autorů a děl ke studiu. Do seznamu četby si student vybere alespoň 10 titulů, pokud možno v originále; případně v českém překladu a následně alespoň část díla v originále.Zvlášť doporučená díla k četbě jsou vytištěna tučně.

I. Naissance du romantisme
Les romantismes européens - Goethe, Byron, Shelly
Mme de Staël, De l'Allemagne (extraits)
Benjamin Constant, Adolph
François-René de Chateaubriand, Atala et René (Génie du Christianisme); Les Mémoires d´outre-tombe. V českém překladu Paměti ze záhrobí, překlad a předmluva Aleš Pohorský. Praha, Academia, 2011

II. Poésie lyrique et proses romantiques, le rôle du poète, thèmes et sentiments

Alfred de Lamartine, Les Méditations poétiques; Graziella 

Victor Hugo, Les Contemplations, Les Odes et Ballades, Les Orientales, La Légende des siècles, Les Châtiments;

                   Notre-Dame de ParisLes Misérables, Le dernier jour d´un condamné

Alfred de Vigny, Les Destinées; Poèmes antiques et modernes, Servitude et grandeur militaires

Alfred de Musset, Contes d'Espagne et d'Italie;La Confession d'un enfant du siècle; Rola ; Les nuits                                                                                                                

Gérard de Nerval, Les Chimères; Aurélia

George Sand, Francois le champi, La mare au diable, Indiana, Consuelo et La comtesse de Rudolstadt, etc.

III. Le Théatre romantique - Le drame romantique, la lutte contre la tradition classique, le rôle des Préfaces

Stendhal, Racine et Shakespeare 

Victor Hugo, Préface de Cromwell ; Hernani, Ruy Blas                                                                                                                                                                                                       

Alfred de Vigny, Chatterton et sa Préface

Alfred de Musset, Lorenzaccio ; On ne badine pas avec l'Amour                                                                                                                                                                 

IV. Le roman : entre le romantisme et le réalisme

Stendhal, Le Rouge et le Noir ; La Chartreuse de Parme 
Honoré de Balzac, La peau de Chagrin ; Le père Goriot ; Les Illusions perdues, etc.                                                                              

                                                                                                                                                                                                                                                                               

V. Romans et contes réalistes et naturalistes

Flaubert, Mme Bovay ; Education sentimentale ; Les Trois contes, Salambô

Maupassant, Bel Ami ; Une vie ; Boule de suif a další povídky

Zola, L'AssommoirLe ventre de Paris ; Nana ; Germinal ; Thérèse Raquin

Les frères Goncourt ; Germinie Lacerteux,

Barbey d´Aurevilly, L´Encorcelée ; Les Diaboliques

VI. Poésie et les "poètes maudis"

Baudelaire, Les Fleurs du mal ; Petits poèmes en prose ; Les Salons (les critiques d'art); Květy zla a jiné básně. Překlad Jiří Pelán. Opus, 2023.

Verlaine, Poèmes saturniens ; Jadis et naguère ; Romances sans paroles ; Fêtes galantes ;
Verlaine, Slova na strunách. Praha : Československý spisovatel, Klub přátel poezie, 1968

Rimbaud, Les poésies ; Illuminations ; Doušek jedu, Výbor z díla. Sestavil Aleš Pohorský. Praha : Československý spisovatel, 1985

Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
Výsledky učení

Student/ka si osvojí požadované znalosti francouzského jazyka a odborné terminologie potřebné k četbě a rozboru literárních textů v originále.

Při rozboru literárního textu dle metody "explication de texte" student/ka rozezná a dokáže pojmenovat jednotlivé literární žánry, rétorické postupy a básnické figury. 

Student/ka dokáže tyto umělecké postupy obsahově interpretovat.

Student/ka dokáže aplikovat znalosti z literární teorie s použitím adekvátní literárně-vědné terminologie.

Student/ka se naučí pracovat s odbornou literárně-historickou literaturou.

Student/ka dokáže díla francouzské literatury chápat v jejich návaznosti, provázanosti a tematické různorodosti a identifikovat je  jako součást evropské kultury.

Prostřednictvím přednášek, četby a rozborů v seminářích student/ka zlepší úroveň a kulturu svého ústního i písemného projevu ve francouzštině a zároveň i v češtině.

Širší mezioborový záběr pěstuje u studentů schopnost vidět souvislosti a samostatně myslet.

Poslední úprava: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (28.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK