PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
České a obecné dějiny IV - OPBD4D043A
Anglický název: Czech and General History IV
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:3/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 100 / 94 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc.
doc. PhDr. Magdaléna Pokorná, CSc.
Vyučující: PhDr. Václava Kofránková, Ph.D.
prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc.
prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D.
Anotace -
České a obecné dějiny IV seznamují studenty s obecnými dějinami a dějinami českých zemí v době od nástupu Marie Terezie na trůn do první světové války. Získané informace z přednášek budou dále prohlubovány v semináři prací s prameny a sekundární literaturou. Kurz začíná v době osvícenství, které spolu s „dvojí revolucí“, revolucí politickou a hospodářskou - průmyslovou se výrazně podílelo na modernizaci euroatlantické civilizace a profilovalo její další osudy. V následujícím 19. století se postupně formovaly moderní industriální, národní, demokratické společnosti. V tomto století se také vytvořil vyspělý a sebevědomý český národ, který se nakonec dočkal i státní samostatnosti. Pozornost se soustředí rovněž na klíčové okamžiky evropských dějin (např. vznik a vývoj sjednoceného Německa, napoleonská a republikánská Francie, vzestup Ruska) a světových dějin (např. vznik a vývoj USA do pozice industriální velmoci, Británie – vládkyně moří, koloniální expanze; Indie, Čína a Japonsko a jejich odpovědi na modernizační výzvy). Kurz končí růstem mezinárodního napětí na počátku 20. století a první světovou válkou. Kromě zásadních, zlomových událostí se klade důraz také na obecné jevy a pojmy (nacionalismus, revoluce, industrializace, kolonialismus apod.) a jejich výklad v historiografii; opomenuty by neměly být ani dějiny kultury a umění (dějiny vzdělanosti a školství, knižní kultury včetně dějin čtení, evropské malířství, sochařství a stavitelství) a otázky tzv. všedního života. Při hodinách přednášek i seminářů bude upozorňováno na relevantní moderní českou i zahraniční literaturu vztahující se k probírané problematice. Témata: 1. Úvod, osvícenství, osvícenské reformy v tereziánském a josefinském Rakousku, zásadní kulturní jevy v druhé polovině 18. století. 2. Pojem revoluce, francouzská a americká revoluce, průmyslová revoluce. 3. Vznik novodobých národů, Evropa mezi Vídeňským kongresem a březnem 1848, klasicismus a romantismus. 4. Revoluce 1848-49 a neoabsolutismus, vznik nových národních států. 5. Ústavní a politický vývoj Habsburské monarchie v 2. polovině 19. století. 6. Občanská společnost, modernizace a emancipace; myšlenkové proudy 19. století. 7. České země v druhé polovině 19. století, hospodářský, sociální a kulturní vývoj; česká politika, Němci a Židé v českých zemích. 8. Evropa v 2. polovině 19. století I (Německo, Francie, Velká Británie). 9. Evropa v 2. polovině 19. století II a její sousedé (Rusko, Balkán, Turecko – islámský svět). 10. Amerika – Severní a Jižní, občanská válka, zvláštnosti ekonomického a politického vývoje USA. 11. Mimoevropský svět, koloniální expanze, počátky globalizace. Indie, Čína, Japonsko – odlišné odpovědi na modernizační výzvy. 12. Svět před první světovou válkou, životní styl a růst mezinárodního napětí. Válka.
Poslední úprava: Pokorný Jiří, prof. PhDr., CSc. (05.01.2025)
Cíl předmětu

Cílem je rozšířit přehled o historii daného období, podpořit schopnost vidět události a jevy v náležitých souvislostech a kontentu, a tak prohloubit porozumění historii, zvýšit kritický potenciál v hodnocení informací získávaných z pramenů a literatury (a to i digitální cestou), budovat "historickou gramotnost". V seminářích se tyto kompetence ověřují.

Poslední úprava: Pokorný Jiří, prof. PhDr., CSc. (05.01.2025)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 40 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 2 hodiny
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 2 hodiny
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 40 hodin
Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (30.01.2023)
Literatura

ABRAMSOVÁ Lynn, Zrození moderní ženy. Evropa 1789-1918. Brno 2005. ISBN: 80-7325-060-8

BAYLY Christoph Alan, Zrod moderního světa 1780-1914, Brno 2020. ISBN: 978-80-7325-469-8.

BLACK Jeremy, Evropa osmnáctého století, Praha 2003. ISBN: 978–80-7021-376-0.

BUROW J. W., Krize rozumu. Evropské myšlení 1848-1914. Brno 2003. ISBN: 80-7325-025-X

COHEN Gary C., Němci v Praze 1861-1914, Praha 2000. ISBN: 80-246-0019-6.

DEMEL Walter a Hans - THAMER Ulrich (eds.), Dějiny světa: globální dějiny od počátků do 21. století. 5, Vznik moderny 1700 až 1914. Praha 2014. ISBN: 978-80-7429-430-3.

HLAVAČKA Milan a kol., České země v 19. století: promwny společnosti v moderní době, Praha 2016. ISBN: 978-80-7286-281-8.

HOBSBAWM Eric J., Národy a nacionalismus od roku 1780. Brno 2000. ISBN: 80-85959-55-0

HROCH Miroslav, Na prahu národní existence: touha a skutečnost, Praha 1999. ISBN: 80-204-0809-6.

JAKUBEC Ivan – JINDRA Zdeněk (eds.), Dějiny hospodářství českých zemí. Od počátku industrializace do konce habsburské monarchie, Praha 2006. ISBN: 80-246-1053-3.

JUDSON Pieter M., The Habsburg empire: a new history, Cambridge, Massachutsetts – London, England 2016. ISBN: 978-0-674-04776-1.

LENDEROVÁ Milena, K hříchu i modlitbě: Žena devatenáctého století, Praha 2016. ISBN: 978-80-246-3540-8.

LENDEROVÁ Milena – Jiránek Tomáš – Macková Marie, Z dějin české každodennosti, Praha 2011. ISBN: 978-80-246-3510-1.

LOEWENSTEIN Bedřich, Otto von Bismarck. Praha 1968.

McLEOD Hugh, Náboženství a lidé západní Evropy (1789-1989). Brno 2007. ISBN: 978-80-7325-124-6

NÁLEVKA Vladimír, Koncert velmocí. Mezinárodní vztahy v letech 1871-1914. Praha 2006. ISBN: 80-7254-763-1

PIPES Richard, Dějiny ruské revoluce, Praha 2019. ISBN: 978-80-257-2203-9

PIPES Richard, Rusko za starého režimu. Praha 2004. ISBN: 80-7203-559-2

RAPPORT Michael, Evropa devatenáctého století, Praha 2011, ISBN: 978-80-7429-061-9

ŘEZNÍK Miloš, Formování moderního národa. (Evropské “dlouhé” 19. století). Praha 2003. ISBN: 80-7254-406-3

SCHORSKE Carl E.: Vídeň na přelomu století. Brno 2000. ISBN: 80-85947-58-7

SKŘIVAN Aleš, Evropská politika 1648-1914. Praha 1999. ISBN: 80-902261-3-2

ŠUSTA Josef, Dějiny Evropy v letech 1812 - 1870, I-II, Praha 1922-23.

ŠUSTA Josef, Světová politika v letech 1871 - 1914, I-VI, Praha 1924-31. 

TINKOVÁ Daniela, Francouzská revoluce, Praha 2008. ISBN: 978-80-7325-469-8

TINKOVÁ Daniela, Osvícenství v českých zemích . Formování moderního státu (1740-1792), Praha 2022. ISBN: 978-80-7422-852-0

URBAN Otto, Česká společnost, Praha 1982. ISBN: 25-123-82

ZWEIG Stefan, Svět včerejška. Praha 2019 (4. vyd.). ISBN: 978-80-7530-191-8

Poslední úprava: Pokorný Jiří, prof. PhDr., CSc. (05.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

Kurz končí zkouškou. Podmínkou je aktivní účast na cvičeních (plnění průběžných úkolů a odpovídající docházka) a předložení seznamu literatury s nejméně 10 tituly. Zkouška se skládá ze dvou dílčích, vylosovaných otázek (s jejichž zněním jsou všichni seznámeni předem). Třetí otázka se vztahuje na přečtenou literaturu.

Poslední úprava: Pokorný Jiří, prof. PhDr., CSc. (05.01.2025)
Sylabus

1. Úvod, osvícenství, osvícenské reformy v tereziánském a josefinském Rakousku, zásadní kulturní jevy v druhé polovině 18. století. 2. Pojem revoluce, francouzská a americká revoluce, průmyslová revoluce. 3. Vznik novodobých národů, Evropa mezi Vídeňským kongresem a březnem 1848, klasicismus a romantismus. 4. Revoluce 1848-49 a neoabsolutismus, vznik nových národních států. 5. Ústavní a politický vývoj Habsburské monarchie v 2. polovině 19. století. 6. Občanská společnost, modernizace a emancipace; myšlenkové proudy 19. století. 7. České země v druhé polovině 19. století, hospodářský, sociální a kulturní vývoj; česká politika, Němci a Židé v českých zemích. 8. Evropa v 2. polovině 19. století I (Německo, Francie, Velká Británie). 9. Evropa v 2. polovině 19. století II a její sousedé (Rusko, Balkán, Turecko – islámský svět). 10. Amerika – Severní a Jižní, občanská válka, zvláštnosti ekonomického a politického vývoje USA. 11. Mimoevropský svět, koloniální expanze, počátky globalizace. Indie, Čína, Japonsko – odlišné odpovědi na modernizační výzvy. 12. Svět před první světovou válkou, životní styl a růst mezinárodního napětí. Válka.

Poslední úprava: Pokorný Jiří, prof. PhDr., CSc. (05.01.2025)
Výsledky učení

Výsledkem předmětu je získání solidních znalostí dané doby s přesahy do současné problematiky (např. otázky globalizace, průmyslové revoluce) a příprava na vlastní budoucí výuku. Přednáška je proto doplněna i semináři na badatelské bázi.

Poslední úprava: Pokorný Jiří, prof. PhDr., CSc. (30.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK