|
|
|
||
Základní informace o problematice jinojazyčného žáka v české škole s odkazy na speciální semináře, popř. moodle a další materiály specializovaných pracovišť, např. NPI ČR, Meta aj. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Cílem je orientovat studujícího v problematice a seznámit ho s možnými informačními zdroji. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Podmínky k zakončení předmětu jseou zcela závislé na vstupních informacích a zadání úkolů vedoucího semináře. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Literatura k jednotlivým lingvistickým disciplínám - viz sylaby těchto disciplín. CVEJNOVÁ, Jitka et al. Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR – úrovně A1, A2. Praha: NÚV, 2014. Dostupné z: http://trvaly-pobyt.cestina-pro-cizince.cz/. ISBN: 978-80-7481-076-3. HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, 137 s. ISBN 978-80-7290-809-7. Společný evropský referenční rámec pro jazyky[online]. ŠINDELÁŘOVÁ, JAROMÍRA, ŠKODOVÁ, Svatava. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 807414559x. (nebo http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/cestina-jako-cilovy-jazyk-i-a-ii) ŠKODOVÁ, Svatava. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012, 141 s. ISBN 978-80-7372-847-2. Doporučená: RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011, 76 s. ISBN 978-80-254-9175-1. HÁJKOVÁ, Eva. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015, 128 s., ISBN 978-80-7290-849-3. Další info a lit. na stránkách NPI ČR a společnosti META. Další lit. podle aktuální situace a doporučení vyučujícího. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Didaktika češtiny jako jazyka druhého a cizího jako vědní disciplína. Legislativa spojená s pobytem a vzděláváním cizinců v ČR, školské dokumenty. Výsledky učení: Studující vztáhne ke svému studiu obecné informace tématu. Jazyková typologie, základní charakteristika češtiny, bilingvismus. Výsledky učení: Studující porovná charakteristiky a rozdíly mezi jazyky ve vztahu k češtině, popíše alespoň dva typy vzniku bilingvismu. Společný evropský referenční rámec pro jazyky, popisy češtiny. Výsledky učení: Studující popíše úrovně zvládání jazyka podle SERR. Didaktické řešení obsahu učiva češtiny pro žáky s odlišným mateřským jazykem. Gramatika češtiny pro cizince. Výsledky učení: Studující obhájí odlišné didaktické řešení vybraného obsahu učiva češtiny pro žáky s OMJ ve srovnání s postupem pro rodilé mluvčí češtiny. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Výsledky učení: Studující vztáhne ke svému studiu obecné informace jednotlivých témat z přehledu v sylabu. Studující porovná charakteristiky a rozdíly mezi jazyky ve vztahu k češtině, popíše alespoň dva typy vzniku bilingvismu. Studující popíše úrovně zvládání jazyka podle SERR. Studující obhájí odlišné didaktické řešení vybraného obsahu učiva češtiny pro žáky s OMJ ve srovnání s postupem pro rodilé mluvčí češtiny. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
|