PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Anglická literatura do konce 19. století - OPBA4A031A
Anglický název: English Literature until the End of of the 19th Century
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 120 / 113 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D.
PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Vyučující: Bernadette Higgins, M.A.
PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Prerekvizity : OPBA4A022A
Je prerekvizitou pro: OPBA4A043A, OPBA4A053B, OPBA4A046A, OPBA4A055B, OPBA4A054B
Anotace -
Cílem kurzu je podat stručný přehled anglické literatury 19. století za předpokladu aktivní účasti studentů na tomto procesu. Literatura tohoto období je představena jak skrze analýzu jednotlivých děl a popis chronologického vývoje, tak i společensko-kulturních a historických vlivů, které se na něm podílely. Témata: 1. Preromantismus a Romantismus – filozofický, společensko-kulturní a historický kontext 2. Poezie romantického období – 1. a 2. generace romantických básníků 3. Próza v období romantismu 5. Viktoriánské období – filosofický, společensko-kulturní a historický kontext 6. Viktoriánská próza 7. Viktoriánská poezie 8. Literatura na přelomu 19. a 20. století
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (01.10.2025)
Cíl předmětu - angličtina
  1. Základní porozumění období:
  • Studující získají strukturovaný přehled o vývoji britské literatury v 19. století, včetně vhledu do významu, vývoje a pozdějšího vlivu klíčových myšlenkových směrů jako preromantismus a romantismus, a o zásadních společenských, filosofických a kulturních aspektech vlivu viktoriánské éry.
  • Analýza literárních děl:Studující se naučí analyzovat vybraná literární díla z období 19. století (jak v poezii, tak v próze) a identifikovat charakteristické rysy stylu, témata a techniky jednotlivých autorek a autorů.
  • Kontextualizace ve vztahu k historickým a kulturním vlivům: Studující budou schopni*y zkoumat a diskutovat o tom, jak historické události a společensko-kulturní kontext ovlivnily literární směry a vývoj v 19. století.
  • Porozumění literárním trendům: Studující budou schopni*y identifikovat a vysvětlit klíčové literární trendy a jejich vývoj v průběhu 19. století, včetně významných děl. 
  • Kurz vyžaduje aktivní účast studujících na diskusích, což podpoří rozvoj jejich schopností formulovat a argumentovat vlastní názory o literárních textech a jejich kontextech.

  • Porovnání literárních období: Studující se naučí porovnávat a kontrastovat literární tradice různých období (např. romantismus vs. viktoriánství) a analyzovat, jak se tyto tradice projevily v literárních dílech.
  • Příprava na vlastní výzkum: Studující budou mít možnost navrhnout a prezentovat vlastní náhled na konkrétní aspekty anglické literatury 19. století, což podpoří jejich kritické myšlení a analytické dovednosti.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (01.10.2025)
Deskriptory -

Samostudium literatury: 8 hodin

Práce se studijními materiály: 40 hodin

Seminární práce: 5 hodin

Příprava na zápočet: 10 hodin

Příprava na zkoušku: 25 hodin

Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (01.10.2025)
Podmínky zakončení předmětu -

·       Pravidelná a aktivní účast na seminářích (max. 2 absence celkově za semestr), Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8078, password: Austen

·       Splnění zápočtového testu (min. 60 %, test má jeden řádný a jeden opravný termín): nesplnění požadavků studujícímu znemožní plnit další požadavky na splnění předmětu, tedy zkoušky

·       Úspěšné složení písemné zkoušky (min. 70 %, do výsledného počtu bodů je započítána i jazyková a formulační úroveň projevu), zkouška má jeden řádný a dva opravné termíny

Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (01.10.2025)
Literatura -

    Primary literature:

    ·         Robert Burns and William Blake poems: “To a Mouse”; “A Red Red Rose”; “Auld Lang Syne”; “The Lamb”; “The Tyger”; “Holy Thursday”

    ·         Samuel Taylor Coleridge: “Kubla Khan. Or, a vision in a dream. A Fragment”; William Wordsworth: “I Wandered Lonely as a Cloud”; “The World Is Too Much with Us”

    ·         John Keats: “Ode to a Nightingale” (1819)

    ·         George Gordon Byron: “When We Two Parted” (1816), “On This Day I Complete My Thirty-Sixth Year” (1824), Percy Bysshe Shelley: “Ode to the West Wind” (1820)

    ·         Jane Austen: Pride and Prejudice (1813) – entire novel 

    ·         Mary Shelley: Frankenstein (1818) – entire novel

    ·         Charlotte Brontë: Jane Eyre (1847) - excerpts

    ·         Charles Dickens: Great Expectations (1860) – excerpts 

    ·         Oscar Wilde: The Picture of Dorian Gray (1890) – entire novel

    ·         Robert Browning: “Meeting at Night” (1845, 1849); Elizabeth Barrett Browning: “Sonnet 43” (1850); Christina Rossetti: “In an Artist's Studio” (1862); Alfred Tennyson: “Crossing the Bar” (1889); Matthew Arnold: “Dover Beach” (1867) 

    • Thomas Hardy: Jude the Obscure (1895) – excerpts

    Secondary literature: 

    BURGESS, Anthony. English Literature: a Survey for Students. New ed. London: Longman, 1974. ISBN 0-582-55224-9.

    COOTE, Stephen. The Penguin Short History of English Literature. London: Penguin, 1993. Penguin literary criticism. ISBN 0-14-012531-0.

    FORD, Boris. (ed.): The New Pelican Guide to English Literature 1-5. Revised edition. London: Penguin, 1990.

    GUY, Josephine M. a Ian SMALL. The Routledge concise history of nineteenth century literature. London: Routledge, 2011. Routledge concise histories of literature series. ISBN 9780415487108.

    OUSBY, Ian. The Cambridge Guide to Literature in English. Cambridge: Cambridge University Press, c1993. ISBN 0-521-44086-6.

    ROGERS, Pat. The Oxford Illustrated History of English Literature. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0-19-282728-6.

    SANDERS, Andrew. The Short Oxford History of English Literature. Third edition. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-926338-8.

    STŘÍBRNÝ, Zdeněk: Dějiny anglické literatury I-II. Praha: Academia, 1987. ISBN 21-030-87.

    Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (01.10.2025)
    Požadavky ke zkoušce -

    ·       Pravidelná a aktivní účast na seminářích (max. 2 absence celkově za semestr), Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8078, password: Austen

    ·       Splnění zápočtového testu (min. 60 %, test má jeden řádný a jeden opravný termín): nenaplnění požadavků studujícímu znemožní plnit další požadavky na splnění předmětu, tedy zkoušky

    ·       Úspěšné složení písemné zkoušky (min. 70 %, do výsledného počtu bodů je započítána i jazyková a formulační úroveň projevu), zkouška má jeden řádný a dva opravné termíny. 

    Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (01.10.2025)
    Sylabus -

    1. Preromatismus a romantismus – filozofický, společensko-kulturní a historický kontext
    2. Poezie romantického období – 1. a 2. generace romantických básníků
    3. Próza v období romantismu
    5. Viktoriánské období – filosofický, společensko-kulturní a historický kontext
    6. Viktoriánská próza
    7. Viktoriánská poezie
    8. Literatura na přelomu 19. a 20. století

    Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (01.10.2025)
    Výsledky učení

    1.    Znalosti o literárním vývoji:

      • Studující budou schopni*y vysvětlit chronologický vývoj britské literatury 19. století a identifikovat klíčové literární směry, včetně preromantismu, romantismu a tzv. viktoriánství.

      2.    Analytické dovednosti:

        • Studující prokáží schopnost analyzovat a interpretovat vybraná literární díla v rámci různých kontextů, včetně jejich stylistických, tematických a historických aspektů.

        3.    Porozumění kulturním a historickým kontextům:

          • Studující budou schopny*i vztáhnout literární díla k jejich filozofickým, společensko-kulturním a historickým kontextům a diskutovat o tom, jak tyto faktory ovlivnily literární formy a obsah.

          4.    Znalost významných autorek a autorů a děl:

            • Studující budou schopni identifikovat a popsat klíčové autorky a autory a díla britské literatury 19. století, včetně např. 1. a 2. generace romantických básníků a významných viktoriánských autorů.

            5.    Kritické myšlení a diskuse:

              • Studující se zapojí do skupinových diskuzí a budou schopny*i formulovat a argumentovat vlastní názory na literární texty a jejich význam v historickém kontextu.

              6.    Interdisciplinární přístup:

                • Studující budou schopni*y prozkoumat, jak literární vývoj 19. století souvisí s jinými oblastmi, jako jsou filozofie, sociologie a umění, a jak tyto oblasti vzájemně ovlivnily jedna druhou.

                7.    Příprava na výzkumnou činnost:

                  • Studující budou mít příležitost vypracovat drobné výzkumné projekty zkoumající konkrétní témata spojená s anglickou literaturou 19. století, což podpoří jejich dovednosti v oblasti výzkumu a analytického, kritického a kreativního myšlení.
                  Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (01.10.2025)
                   
                  Univerzita Karlova | Informační systém UK