Předmět sociální a pedagogická komunikace vede praktickou formou výuky s přiměřenou mírou teoretického výkladu, k představě o metodách a technikách zejména pedagogické komunikace. Student si sám na sobě vyzkouší, k jakým chybám dochází při vnímání žáka učitelem, vyzkouší si, jak kontrolovat své nonverbální chování, jak číst nonverbální chování z reakcí žáků, jak pracovat se svým hlasem před žáky během výuky, jak si sestavit proslov na různá témata, jak organizovat a účastnit se různých forem dialogu, jak by pomocí vědomého využití technik sociální komunikace mohl žáka motivovat, udržet jeho pozornost a vést ho k efektivnímu učení se.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
The subject of social communication contributes by practical way of teaching with a reasonable degree of theoretical background to the idea of the methods and techniques using above all in pedagogical communication. The student himself experiences the mistakes arising when a learner being percepted by the teacher; he tries the way to control his own nonverbal behaviour, the way to recognize nonverbal behaviour from their reactions, the way to use his voice when teaching, the way to make a speech on various topics, the way to organise and participate in various kinds of dialogue as well as how to motivate a learner through conscious/intentional usingsocial-communicative techniques, keep his attention and focus him in the effective way of studying.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Cíl předmětu -
Výuka předmětu sociální komunikace vede budoucí učitele, prostřednictvím návrhů řešení praktických situací v oblasti sociální komunikace, k přemýšlení nad funkcí verbálních a nonverbálních prostředků ve vyučovacím procesu. Studenti dokáží na základě sebereflexe posoudit chyby v sociální percepci a nejčastější bariery v komunikaci s žáky a rodiči.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Teaching the subject of social communication leads future teachers, through proposals to solve practical situations in the field of social communication, to think about the function of verbal and nonverbal means in the teaching process. On the basis of self-reflection, students are able to assess mistakes in social perception and the most common barriers in communication with pupils and parents.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Podmínky zakončení předmětu -
Aktivní účast na prezenční výuce.
Zpracování recenze jedné odborné publikace.
Zpracování úvahy na téma Komunikační bariery v práci učitele.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Active participation in full-time education. Review of one professional publication. Elaboration of a reflection on the theme of Communication barriers in the work of teachers
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Literatura -
DAŇKOVÁ, M. (2018). Prokoukněte komunikační styly druhých. Praha: Grada.
GOFFMAN, E. (2018). Všichni hrajeme divadlo - Sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál.
GORDON, T. (2015). Škola bez poražených. Praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha: Malvern.
GOULSTON, M. (2018). Domluvit se dá s každým - Techniky úspěšné komunikace. Praha: Portál.
HRKAL, M. (2018). Odprezentuj - Průvodce přípravou prezentace. Praha: Bizbooks.
JANOUŠEK, J. (2015). Psychologické základy verbální komunikace. PRAHA: Grada.
KADLEC, J.; MILLER, R. (2018). Komunikace v konfliktu. Praha: Mladá fronta.
NAVARRO, J. (2019). Tajemství řeči těla - Gesta, která prozradí více než slova. Praha: Grada.
PEASE, A.; PEASEOVÁ, B. (2019).Rady pro život - Jak udělat příznivý dojem a jednat s lidmi. Praha: Pragma.
ROLLNICK, S.; KAPLAN, S. (2017). Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál.
ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R.; ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
DAŇKOVÁ, M. (2018). Prokoukněte komunikační styly druhých. Praha: Grada.
GOFFMAN, E. (2018). Všichni hrajeme divadlo - Sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál.
GORDON, T. (2015). Škola bez poražených. Praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha: Malvern.
GOULSTON, M. (2018). Domluvit se dá s každým - Techniky úspěšné komunikace. Praha: Portál.
HRKAL, M. (2018). Odprezentuj - Průvodce přípravou prezentace. Praha: Bizbooks.
JANOUŠEK, J. (2015). Psychologické základy verbální komunikace. PRAHA: Grada.
KADLEC, J.; MILLER, R. (2018). Komunikace v konfliktu. Praha: Mladá fronta.
NAVARRO, J. (2019). Tajemství řeči těla - Gesta, která prozradí více než slova. Praha: Grada.
PEASE, A.; PEASEOVÁ, B. (2019).Rady pro život - Jak udělat příznivý dojem a jednat s lidmi. Praha: Pragma.
ROLLNICK, S.; KAPLAN, S. (2017). Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál.
ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R.; ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Sylabus -
1. Verbální komunikace - její obsahová a formální stránka ( vlastnosti hlasu, artikulace, tempo, melodie řeči)
3. Faktory ovlivňující podobu a kvalitu komunikace;
4. Komunikační bariery;
5. Funkční využití prvků neverbální komunikace;
6. Vedení diskuse;
7. Zjišťovací rozhovor s klienty různého věku, pohlaví, sociálního postavení aj.;
8. Komunikace s využitím technických zařízení.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2010)
? Verbal communication - its content and formal aspects (voice properties, articulation, pace, speech melody);
? Characteristics of the means of non-verbal communication (facial expressions, proxemics, physical posture, direct contact, body language, glances, the characteristics of physical appearance);
? Communication barriers;
? Practical use of elements of non-verbal communication;
? Discussion management;
? Inquiry discussions with clients of different age, sex, social status etc.;
? Communication via technological equipment.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (08.11.2010)