|
|
|
||
Předmět staví na důkladných znalostech somatologie. Jeho cílem je seznámit studenty s postupy používanými při lékařském vyšetřování pacienta či klienta, tedy např. s anamnézou, fyzikálním vyšetřením a vyšetřovacími metodami. Charakter a výběr učiva je přizpůsoben potřebám budoucích učitelů výchovy ke zdraví, jejichž zdravotní gramotnost musí mít též určitý přesah do klinické oblasti s kompetencí odlišovat od pojmu medicínská gramotnost.
Poslední úprava: Čeledová Libuše, doc. MUDr., Ph.D. (27.08.2014)
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnout studentům nezbytné informace sloužící jako poznatková báze klinické propedeutiky pro učitele výchovy ke zdraví. Poslední úprava: Čeledová Libuše, doc. MUDr., Ph.D. (27.08.2014)
|
|
||
K absolvování předmětu je plně dostačující účast na výuce s využitím připravených materiálů. Doplňující literatura pro zájemce: Poslední úprava: David Jan, doc. MUDr., Ph.D. (13.09.2015)
|
|
||
Účast na výuce je dobrovolná, nekontroluje se. Předmět je zakončen ústní zkouškou, rozsah požadovaných znalostí odpovídá sylabu. Tematické okruhy k ústní zkoušce budou předány na výuce. Studenti budou připuštěni ke zkoušce pouze za podmínky, že: 1. odprezentují během výuky v předem určeném termínu jedno vybrané chronické onemocnění a jeho dopady do života dítěte a mladistvého; 2. úspěšně absolvují (minimálně v 75 %) průběžné testy z biologie člověka.
Poslední úprava: David Jan, doc. MUDr., Ph.D. (13.07.2016)
|
|
||
1. Úvod do předmětu, základní lékařská terminologie 2. Anamnéza a subjektivní příznaky nemoci (význam a struktura anamnézy, nejčastější subjektivní příznaky a jejich příčiny, simulace, disimulace, agravace) 3. Objektivní příznaky nemoci (obecná klasifikace, objektivní příznaky nemocí kardiovaskulárních, respiračních, gastrointestinálních, urogenitálních, endokrinních a neurobehaviorálních) 4. Fyzikální vyšetření a funkční vyšetření jednotlivých systémů (techniky fyzikálního vyšetření, funkční vyšetření plic, EKG, funkční vyšetření ledvin, EEG, EMG) 5. Vyšetření krve a moči (účel vyšetření, krevní obraz, diferenciál, sedimentace, biochemické vyšetření, vyšetření krevní srážlivosti, vyšetření moči) 6. Mikrobiologické vyšetření (účel vyšetření, hlavní zásady a příklady bakteriologického, virologického, mykologického, parazitologického a sérologického vyšetření, ATB rezistence 7. Zobrazovací metody v lékařství (základní principy a využití skiagrafie, počítačové tomografie, magnetické rezonance, radionuklidových metod, ultrazvuku a endoskopie) 8. Screening v medicíně (definice, princip, význam, novorozenecký screening, screening nádorových onemocnění, příklady) 9. Základy farmakologie (základní pojmy, příbalový leták, způsoby aplikace, lékové skupiny, obecná pravidla užívání léků, léky pro akutní stavy) 10. Úrazy a intoxikace u dětí a mladistvých (příčiny, rozdělení, výskyt v závislosti na věku, klinické projevy, prevence) 11. Vybraná chronická onemocnění v dětském věku a jejich dopad do života dítěte a mladistvého Poslední úprava: David Jan, doc. MUDr., Ph.D. (13.07.2016)
|