Cílem předmětu je seznámení se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti,
konceptuální osnovou současného feminismu (humanistický, diferenční a poststrukturalistický přístup), s praktickou aplikací
genderového přístupu v interpretaci vztahové a komunikační problematiky v rodinách. Předkládá sociální konstrukce
gender/rodu, radikálně konstruktivistické pojetí. Součástí výuky je diskurs o odlišnosti mužů a žen (vývojové hledisko),
psychologický vývoj ženy a nové teorie vývoje muže v evolučně psychologickém přístupu. K řešeným otázkám patří
tělovost a sexualita, komplementární pojetí člověka, představy o těle, prožívání těla, konstruování feminity a maskulinity.
Gender je předkládán v kontextu historie (rod a struktura rodin v příkladech několika historických období i z pohledu na
partnerství současných rodin (restrukturalizace tradičních rolí, sociální a ekonomický kontext změn). Součástí obsahu jsou
alternativy forem rodin a partnerství z hlediska gender i zdraví a nemoc z pohledu rodu.
Dále seznamuje studenty s feministickými teoriemi a jejich začleněním do soudobého teoretického myšlení. Vychází zde z
konceptuální osnovy současného feminismu. Představuje feminismus humanistický, diferenční a poststrukturalistický.
Seminář je zaměřen na četbu textů a způsoby jejich interpretace (např. Koncepce Hélene Cixous).
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2009)