Studenti se seznámí s vybranými tématy diagnostiky a poradenství ve školním a dospělém věku s akcentací dynamického přístupu v oblasti podpory jedinců se speciálními potřebami. Konkrétní témata jsou uvedena v sylabu předmětu. Studenti vypracují a vyhodnotí diagnostický materiál s osobou seniorského věku.
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (14.08.2018)
Students will be acquainted with selected topics of assessment and counseling in school and adult age with specific focus on dynamic approach in support of individuals with special needs. Specific topics are listed in the course syllabus. Students develop and evaluate diagnostic material with a person in senior age.
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (04.11.2019)
Podmínky zakončení předmětu -
Písmená reflexe administrace a vyhodnocení diagnostického materiálu určeného osobám seniorského věku
Zpracování návrhu intervenčního programu zaměřeného na posílení kognitivních funkcí osob seniorského věku
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (13.09.2017)
Written reflection of administration and evaluation of diagnostic material intended for seniors
Elaboration of a proposal of an intervention program aimed at strengthening cognitive functions of elderly people
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)
Literatura -
COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
MÜHLPACHER, Pavel a MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ. PEDAGOGICKÁ FAKULTA. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 9788021033450.
SVOBODA, Mojmír a Pavel HUMPOLÍČEK, ŠNOREK, Václav, ed. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.
SUCHÁ, Jitka. Cvičení paměti pro každý věk: testy na paměť a logiku. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0140-3.
ŠTILEC, Miroslav. Program aktivního stylu života pro seniory. Praha: Portál, 2004. ISBN 8071789208.
WALSH, Danny. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005. ISBN 8071789704.
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (14.08.2018)
COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
MÜHLPACHER, Pavel a MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ. PEDAGOGICKÁ FAKULTA. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 9788021033450.
SVOBODA, Mojmír a Pavel HUMPOLÍČEK, ŠNOREK, Václav, ed. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.
SUCHÁ, Jitka. Cvičení paměti pro každý věk: testy na paměť a logiku. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0140-3.
ŠTILEC, Miroslav. Program aktivního stylu života pro seniory. Praha: Portál, 2004. ISBN 8071789208.
WALSH, Danny. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005. ISBN 8071789704.
Clare L, Woods RT, Moniz Cook ED, Orrell M, Spector A. Cognitive rehabilitation and cognitive training for early-stage Alzheimer's disease and vascular dementia. Cochrane Database Syst Rev. 2003;(4):CD003260.
Spector A, Orrell M, Woods B. Cognitive Stimulation Therapy (CST): effects on different areas of cognitive function for people with dementia. Int J Geriatr Psychiatry. 2010;25:1253–1258.
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (10.11.2019)
Sylabus
Diagnostika paměti a možnosti rozvoje paměti u osob seniorského věku
Diagnostika kresby
Diagnostika pozornosti
Dynamická diagnostika (LPAD, Testy prof. Tzuriela aj.) - principy dynamického vyšetření, metody založené na reakci na intervenci
Diagnostika adaptivního chování u osob s mentálním postižením
Raná a včasná péče o děti se sociálním znevýhodněním
Diagnostika dopadů sociálního znevýhodnění a kulturní odlišnosti do vzdělávání
Diagnostika a vhodné formy intervence u jedinců s ADHD/ADD
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (08.10.2017)