PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika pedagogických věd III - OKNQ4P032A
Anglický název: Didactics of Educational Sciences III
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ráchel Mazúchová, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Prerekvizity : OKNQ4P022A
Anotace -
Předmět Didaktika pedagogických věd III dále kultivuje didaktické myšlení a didaktické kompetence, a to v především v oblasti tvorby tematických plánů a analýzy školního vzdělávacího programu, v oblasti poskytování zpětné vazby a reflexe kvality výuky a v oblasti profesní spolupráce.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu -
Studující pojmenují specifika didaktiky pedagogiky a diskutují je, charakterizují základní didaktické pojmy spojené s plánováním výuky pedagogických předmětů, prokáží orientaci v kurikulu výuky pedagogických věd na středních školách, provádějí didaktickou analýzu. Reflektují svůj profesní rozvoj a plánují další profesní růst.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Deskriptory
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 81 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 5 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin.
Poslední úprava: Mazúchová Ráchel, Mgr., Ph.D. (22.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Předmět je zakončen zkouškou, přičemž zkouška má podobu obhajoby vypracovaných podkladů k získání atestu.

Podmínkami zvládnutí předmětu jsou:

  • docházka min. 70%
  • průběžné plnění zadaných úkolů;
  • aktivní účast na seminářích (obvykle modelové vyučování či referát) 
  • vypracování a včasné odevzdání podkladů k získání atestu 
  • obhájení vypracových podkladů k atestu (může být kolokviální nebo individuální)

Vzhledem k tomu, že se jedná o poslední předmět věnovaný didaktice pedagogiky v rámci studia, podklad k atestu obvykle souvisí s přímou přípravou na SZZk.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

Korthagen, F. A. J. et al. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011. 

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus -

1. Problemtaika tvoření kurikula a metodika tvorby tematických plánů učiva 

2. Analýza školního vzdělávacího programu, praktické ukázky.

3. Analýza potřeb školy, rozpoznávání potřeb žáků, modelové ukázky a reflexe.

4. Efektivní plánování vzdělávacích a výchovných aktivit.

5. Hodnocení kvality a efektivity vzdělávání a kolegiální spolupráce, otázka vedení pedagogických praxí.

6. Vzdělávací obsah pedagogických předmětů, klíčové kompetence a průřezová témata.

7. Výuka aktuálních společenských témat, spolupráce školy s externími vzdělávacími institucemi.

8. Aktualizace vzdělávacích obsahů, modelové ukázky a reflexe.

9. Pedagogické vědy v kurikulu škol v zahraničí, vybrané ukázky.

10. Možnosti zahraniční spolupráce, eTwinning a mobility

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení -

Studující

- didakticky intepretuje a kriticky reflektuje vybranou část kurikula výuky pedagogiky v RVP

- na základě studia konkrétního ŠVP diskutuje vzdělávací obsah pedagogických předmětů a navrhuje případané změny, analyzuje potřeby školy a jejích žáků/studentů

- vytvoří tematický plán učiva, zdůvodní koncepci tohoto plánu, podá zpětnou na tematické plány kolegů a navrhne konkrétní alterace 

- v souladu s tematickým plánem navrhujuje koncepci jedné vyučovací hodiny a tuto koncepci odborně zdůvodňuje

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK