|
|
|
||
Tento kurz navazuje na Integrovanou didaktiku českého jazyka a literatury ze zimního semestru 1. ročníku navazujícího magisterského studia. Kurz dále prohlubuje dovednosti nabyté v těchto kurzech (formulace cílů, reflexe didaktického potenciálu textu, konstruktivistická výuka a jednotlivé fáze evokace, uvědomění a reflexe, čtenářské strategie, znalost RVP apod.). Věnuje se především problematice literárního vzdělávání na střední škole. Kurz navazuje na dříve osvojené literárněvědné znalosti a dovednosti, které představují vlastní obsah literárního vzdělávání (zde vycházíme z dílčích kompetencí vymezených první oblastí kompetenčního rámce, která se soustředí na vyučovaný obor a jeho zprostředkování žákům). Těžiště kurzu leží v didaktickém zprostředkování obsahu, především prostřednictvím formulace a možností rozvoje interpretačních dovedností na příkladech konkrétních literárních textů, reflexe jejich didaktického potenciálu, formulace cílů a plánování podnětných literárních lekcí (plánování, reflexe a vedení výuky). Do popředí zájmu se dostanou vybraná díla českého i světového kánonu, zvláštní pozornost budeme věnovat výuce poezie, literární historie, žánrů a uměleckých směrů. Rovněž budou představeny další metody literárního vzdělávání a také bude věnován prostor problematice hodnocení (např. problematice hodnocení interpretačního výkonu studenta). Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (11.02.2025)
|
|
||
Studující:
· vystihne didaktický potenciál uměleckého textu a navrhne nosné a podnětné cíle výuky
· orientuje se v tématech, problémech a výzkumech didaktiky literatury
· cíle výuky nastavuje na základě znalostí oboru a způsobů jeho zprostředkování, charakterizuje cíle výuky literatury, rozvíjí klíčové kompetence a vhodně ve výuce realizuje mezipředmětové vztahy; formuluje nosné cíle (znalostní, dovednostní, postojové) a odpovídající důkazy o naučení
· plánuje výukové jednotky literatury konstruktivistickým způsobem s naplněním smyslu jednotlivých fází výuky
· aplikuje škálu výukových metod a organizačních forem s ohledem na cíle učení a fáze výuky
· orientuje se ve vztahu vyučovaných oborů a kurikula na různých stupních vzdělávání.
· cíle nastavuje tak, aby vedly k naplnění očekávaných výstupů a rozvoji klíčových kompetencí a gramotností v souladu s ŠVP/RVP, zařazuje také cíle průřezových témat
· srozumitelně a fakticky správně zprostředkuje obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním na příslušném stupni vzdělávání v souladu s jejich vzdělávacími potřebami, tj. obsah didakticky transformuji
· v rámci didaktické transformace efektivně vytváří příležitosti pro učení a využívá vhodné vyučovací metody a prostředky pro učení, např. učební úlohy, situace, modely a modelové příklady, a informační zdroje, včetně digitálních
· zprostředkuje žákům a žákyním souvislosti mezi oborovou teorií, reálnými jevy a životní praxí, včetně aktuálního dění
· vyučovaný obor zprostředkovává jako otevřený a stále se vyvíjející, a jako provázaný s dalšími obory; ne jako uzavřený a izolovaný soubor vědění
· reflektuje vlastní interpretační dovednosti a dokáže formulovat cíle výuky v podobě dílčích interpretačních dovedností a vybrat k jejich rozvoji odpovídající literární text Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (11.02.2025)
|
|
||
Časové zatížení studenta: Přímá výuka: 10 hodin Příprava na výuku Samostudium literatury (za semestr): 30 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 30 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin Plnění předmětu Příprava na zkoušku a zkouška: 25 hodin Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (11.02.2025)
|
|
||
Student průběžně plní dílčí seminární úkoly (na každý seminář vyjma ten úvodní je formulován dílčí úkol). Předmět je zakončený ústní zkouškou, během níž bude student představovat a obhajovat dvě výukové přípravy pro střední školu. Přípravy student přinese v jedné vytištěné kopii pro vyučujícího. Výběr a zadání knih, na jejichž základě budou přípravy vytvářeny, proběhne v semináři. - 1) Příprava k básnické sbírce (vybrané básni/básním); může se pochopitelně jednat i o básnickou skladbu nebo její část
- 2) Příprava založená na vybrané knize pro SŠ zaměřená na rozvoj interpretačních dovedností
Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (23.02.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (23.02.2025)
|
|
||
1) Interpretace a její výuka, interpretační dovednosti na příkladu konkrétního kanonického díla české literatury 2) Interpretace poezie, metody, principy 3) Příprava a reflexe vlastních příprav Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (11.02.2025)
|
|
||
Aktuální studijní materiály studenti naleznou ve složce, kterou s nimi vyučující nasdílí. Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (11.02.2025)
|
|
||
Studující: - charakterizuje a formuluje cíle výuky literatury na střední škole týkající se konkrétních výstupů a učiva RVP
- formuluje cíle pro konkrétní výukovou jednotku v předmětu český jazyk a literatura
- formuluje srozumitelné zadání pro žáky, které jim umožní naplnit výukové cíle
- využívá při přípravě na výuku i při výuce žákovské prekoncepty (miskoncepty)
- orientuje se v kurikulárních dokumentech a relevantních odborných zdrojích a dokáže je vhodně využít pro výuku
- realizuje didaktickou transformaci učiva
- didakticky zprostředkovává vybrané učivo (metodická analýza učiva)
- využije při výuce i přípravě na ni metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností daného předmětu
- realizuje výuku literatury, která zahrnuje formativní hodnocení
- formuluje a u žáků facilituje interpretační otázky
- formuluje literárněteoretické učivo ve formě interpretačních dovedností
- podporuje motivaci k četbě literatury jako celoživotní a vysoce hodnotné kulturní činnosti
- navrhne literární lekci ke kanonickým textům české i světové literatury Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (11.02.2025)
|