PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Terénní práce - OKNB3B101C
Anglický název: Field Studies
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Vyučující: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Mgr. Kristýna Hlavatá, Ph.D.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
RNDr. Zdeněk Soldán, CSc.
Anotace -
Dvoudenní Terénní práce se zaměřují na aplikaci teoretických znalostí biologie a geologie v terénu. Studující rozvíjí své dovednosti identifikovat a pozorovat faunu a flóru, přírodní prvky a fenomény a hodnotit je v širším kontextu konkrétní lokality. Zároveň si osvojují základy technik terénního získávání biologických a geologických vzorků a sledování biodiverzity lokality. V ak. roce 2024/2025 se Terénní práce konají na Horské Kvildě (NP Šumava) ve dnech 20.–21. června 2025. Cvičení je zaměřeno na seznámení s různými typy horských ekosystémů a jejich biotou.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Cíl předmětu

Studující:

·       se seznámí s přírodními poměry oreofytika na příkladu NP Šumava

·       se seznámí s typickou faunou a flórou jižních Sudet na příkladu NP Šumava

·       si osvojí základní pravidla bezpečného pohybu v terénu a základní metody sběru a odchytu přírodnin

·       sepisují získané informace a znalosti do tzv. terénního deníku. Jednotlivé zápisy přehledně sumarizují abiotické a biotické poměry všech dílčích navštívených lokalit a jejich význačné taxony fauny a flóry.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Deskriptory

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (tři kredity) a je stanovena na přibližně 75 hodin.

 

Přímá výuka odpovídá 10 hodinám (dva dny v terénu, 5 a 5 hodin přímé výuky). Pro získání zápočtu je nezbytné prezenčně absolvovat přímou výuku v celé její rozvržené délce. Informace získané a fotografie pořízené v průběhu přímé výuky jsou základem odevzdávaného písemného záznamu – tzv. terénního deníku (viz následující oddíl Nepřímá výuka).

 

Finanční náklady na přímou výuku:

·       doporučené ubytování (zarezervováno pro všechny frekventanty kurzu, zájemci mohou bydlet jinde v oblasti či dojíždět dle vlastní volby): ubytovací zařízení Horská Kvilda ev.č. 23 (49.0523558N, 13.5661183E); k dispozici plně vybavená kuchyň; ubytování po celou délku exkurze přibližně 800 Kč

·       doprava na místo exkurze přibližně 900 Kč (na místě je možné zdarma parkovat osobní automobily; před exkurzí zpřístupníme tabulku sdílené spolujízdy)

·       stravování: individuální

 

Nepřímá výuka (přibližně 65 hodin) je věnována zpracování na exkurzi získaných dat, informací a fotografií do formy písemného terénního deníku, odevzdávaného po skončení terénní části Terénních prací. Deník lze odevzdávat dvěma způsoby:

·       elektronicky ve formátu PDF do prostředí MS Teams (tým „Terénní práce Šumava 2025“)

·       v listinné formě k rukám sekretářky exkurze, D. Říhové

 

Terénní deník musí obsahovat tyto položky:

·       popisy všech dílčích navštívených lokalit, věnované biotickým i abiotickým faktorům

·       záznam o dílčí fauně a flóře všech navštívených lokalit

·       doprovodné autorské fotografie ilustrující faunu, flóru a přírodní podmínky všech navštívených lokalit

 

Po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) zapůjčujeme oproti podpisu katedrové tablety, na kterých frekventanti mohou v průběhu exkurze pořizovat své fotografie a terénní zápisy.

 

Poznámka: uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studujícího.

 

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen zápočtem (Z).

 

Pro jeho získání:

·       se studující aktivně a prezenčně účastní celé dvoudenní terénní exkurze, která se koná ve dnech 20.–21. června 2025 v NP Šumava se základnou na Horní Kvildě (5 a 5 hodin přímé terénní práce)

·       studující aktivně pomáhá s lovem a sběrem přírodnin v průběhu celé exkurze

·       studující aktivně a s porozuměním sleduje demonstraci ulovených a nasbíraných přírodnin (vlastní iniciativa a vstupy do demonstrace vítány!) v průběhu celé exkurze

·       se studující aktivně a s porozuměním seznamuje s dílčími cílovými lokalitami exkurze

·       studující individuálně sepisuje tzv. terénní deník, který obsahuje popisy všech dílčích navštívených lokalit, jejich přírodních poměrů a fauny a flóry. Tento deník je doplněn autorskými fotografiemi přírodních poměrů, fauny i flóry. Po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) je možno deník vést také v listinném formátu.

·       studující individuálně v MS Teams odevzdává svůj terénní deník ve formátu PDF; případně po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) v listinné formě.

 

Exkurzní deník musí obsahovat tyto položky:

·       popisy všech dílčích navštívených lokalit, věnované biotickým i abiotickým faktorům

·       záznam o dílčí fauně a flóře všech navštívených lokalit

·       doprovodné autorské fotografie ilustrující faunu, flóru a přírodní podmínky všech navštívených lokalit

 

Poznámka: po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) zapůjčujeme oproti podpisu katedrové tablety, na kterých frekventanti mohou v průběhu exkurze pořizovat své fotografie a terénní zápisy.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Literatura

Kolibáč J. et al. (2019): Příroda České repulibky. Průvodce faunou. Academia Praha, 466 str. https://www.academia.cz/priroda-ceske-republiky-pruvodce-faunou--kolibac-jiri--academia--2019

Skoumalová A. a Hrouda L. (2018): Rostliny naší přírody. Academia Praha, 852 str. https://www.academia.cz/rostliny-nasi-prirody--hrouda-lubomir--academia--2018

Butler, K. O. Orchideje. Ikar: Praha, 2000.

Hanel, L., Andreska J. Ryby evropských vod. Aventinum: Praha, 2013.

Vinicombe, K., Harris A., Tuckerová, L. Příručka k určování ptáků. Ševčík: Praha, 2016.

Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN:
80-857883-73-8.
Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.
Smrtová, E. a kol. Za Naturou na túru – metodika terénní výuky. Praha: Apus, 2012.
Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011.
Burešová, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky o.p.s.
Hanuš, R. – Chytilová, L. Moderní formy výuky (zážitkové pedagogické učení). Praha: Grada, 2009.
Dobroruková, J. Přírodopis – 100 námětů pro tvořivou výuku. Praha: Scientia, 2008.
Stoklasa, J. Klíče a návody k praktickým činnostem v přírodopisu, biologii a ekologii pro ZŠ a SŠ. Praha: SPN, 2006.
Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andreska, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., Novotná,
M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
Pražáková, M., & Pavlasová, L. (2017). Non-Formal Children and Youth Education Focused on Geoscience Content
in the Czech Republic. Pedagogická orientace, 27(4), 599-619.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je zakončen zápočtem (Z).

 

Pro jeho získání:

·       se studující aktivně a prezenčně účastní celé dvoudenní terénní exkurze, která se koná ve dnech 20.–21. června 2025 v NP Šumava se základnou na Horní Kvildě (5 a 5 hodin přímé terénní práce)

·       studující aktivně pomáhá s lovem a sběrem přírodnin v průběhu celé exkurze

·       studující aktivně a s porozuměním sleduje demonstraci ulovených a nasbíraných přírodnin (vlastní iniciativa a vstupy do demonstrace vítány!) v průběhu celé exkurze

·       se studující aktivně a s porozuměním seznamuje s dílčími cílovými lokalitami exkurze

·       studující individuálně sepisuje tzv. terénní deník, který obsahuje popisy všech dílčích navštívených lokalit, jejich přírodních poměrů a fauny a flóry. Tento deník je doplněn autorskými fotografiemi přírodních poměrů, fauny i flóry. Po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) je možno deník vést také v listinném formátu.

·       studující individuálně v MS Teams odevzdává svůj terénní deník ve formátu PDF; případně po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) v listinné formě.

 

Exkurzní deník musí obsahovat tyto položky:

·       popisy všech dílčích navštívených lokalit, věnované biotickým i abiotickým faktorům

·       záznam o dílčí fauně a flóře všech navštívených lokalit

·       doprovodné autorské fotografie ilustrující faunu, flóru a přírodní podmínky všech navštívených lokalit

 

Poznámka: po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) zapůjčujeme oproti podpisu katedrové tablety, na kterých frekventanti mohou v průběhu exkurze pořizovat své fotografie a terénní zápisy.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Sylabus

·       seznámení se s přírodními poměry oreofytika na příkladu NP Šumava

·       praktická demonstrace přírodnin (především botanika a zoologie) a praktická aplikace předchozích teoretických přírodovědných znalostí přímo v terénu

·       osvojení si základních metod terénní biologie a bezpečného pohybu v terénu

·       vypracování individuálního uceleného písemného záznamu, tzv. terénního deníku, sumarizujícího charakteristiky, flóru a faunu všech dílčích navštívených lokalit

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Studijní opory

MS Teams: „PEDF-Terénní práce Šumava 2025“

Pro připojení k týmu použijte tento odkaz: PEDF-Terénní práce Šumava 2025 | Obecné | Microsoft Teams

Poslední úprava: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (17.04.2025)
Výsledky učení

Studující:

·       ovládají základní metodiky odchytu bezobratlých živočichů

·       určují základní taxony bezobratlých živočichů typické pro středoevropské horské oblasti, a umí je charakterizovat

·       ovládají metody vyhledávání a pozorování obratlovců

·       určují základní druhy obratlovců typické pro středoevropské horské oblasti, a umí je charakterizovat

·       určují základní rostlinné taxony typické pro středoevropské horské oblasti, a umí je charakterizovat

·       ovládají a aplikují základní metodiky sběru přírodnin

·       rozpoznávají důležité faktické informace týkající se navštívených lokalit a ovládají vhodný způsob jejich písemného záznamu

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK