PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Klasická díla didaktiky matematiky - OKN1310N03
Anglický název: Classical works of mathematics education
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr.
Prerekvizity : OKN2310002
Záměnnost : ON1310N003
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
V rámci předmětu se budou diskutovat názory autorů Felixe Kleina, Georga Polyi, Hanse Freudenthala, Imre Lakatosa a dalších autorů, týkající se didaktiky matematiky.
Poslední úprava: KVASZ/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je představit studentům základní díla, která formovala vývoj didaktiky matematiky v minulém století.

Poslední úprava: KVASZ/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
Podmínky zakončení předmětu

Dvoutřetinová úščast a vypracování referátu na některé z probíraných témat.

Poslední úprava: KVASZ/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
Literatura

Freudenthal, H. (1972): Mathematics as an Educational Task, Springer.

Klein, F. (1908): Elementary Mathematics from an Advanced Standpoint.

Lakatos, I. (1972): Proofs and Refutations.

Polya, G. Mathematical Discovery: On Understanding, Learning, and Teaching Problem Solving.

Poslední úprava: KVASZ/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
Metody výuky

seminář

Poslední úprava: KVASZ/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
Sylabus

Postupně se budou referovat vybrané kapitoly z děl uvedených v seznamu literatury.

Začneme prací Polya, G. Mathematical Discovery: On Understanding, Learning, and

Teaching Problem Solving a budeme diskutovat pojem heuristiky.

 

Jako druhé dílo budeme probírat Lakatos, I. (1972): Proofs and Refutations

a soustředíme se na tvorbu pojmů a definic.

 

Jako třetí dílo budeme diskutovat knihu Freudenthal, H. (1972): Mathematics as an

Educational Task, z hlediska vztahu matematiky a reálného světa.

Na závěr se vrátíme do minulosti didaktiky matematiky ke knize Klein, F. (1908):

Elementary Mathematics from an Advanced Standpoint.

 

 

Poslední úprava: Kvasz Ladislav, prof. RNDr., DSc., Dr. (13.05.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK