|
|
|
||
V rámci didaktické praxe na střední škole, která zpravidla následuje po souvislé praxi na základní škole, dostávají studenti učitelství matematiky další prostor pro získávání a prohlubování zkušeností s výukou matematiky a s aplikací teoretických poznatků získaných v rámci obecné i oborové didaktiky, pedagogiky a psychologie. Prostřednictvím spolupráce se zkušeným učitelem matematiky z praxe a z rozboru náslechu učitele z fakulty získávají zpětnou vazbu ke své výuce. Materiály, které budou studenti v rámci praxe zpracovávat a které zahrnují i vrstevnickou zpětnou vazbu, jsou podkladem pro hlubší diskuse v rámci předmětu Didaktika matematiky 3. Prostřednictvím reflektivních úkolů se bude rozvíjet schopnost studentů reflektovat jejich pojetí učitelské profese, což zahrnuje i uvědomění toho, které oblasti učitelské profese patří k jejich silným stránkám a které by měli v dalším studiu a v rámci dalšího vzdělávání učitelů cílevědomě rozvíjet.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (06.09.2020)
|
|
||
Literatura doporučená v kurzech Didaktika matematiky 1-3. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (06.09.2020)
|
|
||
Účast na praxi podle směrnice k souvislé pedagogické praxi vypracované Střediskem pedagogické praxe na PedF (https://pages.pedf.cuni.cz/spp/). Přidělení studenta na konkrétní školu a ke konkrétnímu učiteli provádí vedoucí předmětu. Před začátkem semestru budou studenti informováni o nabídce katedry v tomto ohledu. Před pedagogickými praxemi musí všichni studenti projít kurzem v Moodle (viz zde https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2463, heslo pro zápis je skola hrou). Kurz seznamuje studenty se základními pravidly, požadavky a právy studenta v průběhu konání pedagogických praxí. Hlavní částí elektronického kurzu je proškolení studenta v oblasti bezpečnostní gramotnosti, základní legislativy ve školství, oblasti běžných rizika ve škole (úrazy),dopravní bezpečnosti ve školní praxi a mimořádných situací (požáry, ozbrojený útočník ve škole). Předpokladem udělení zápočtu je plnění úkolů v kurzu v Moodle (zahrnuje sebereflexi praxe, didakticko-matematické příběhy z výuky s teoretickou reflexí, reedukaci formálního poznání žáků v matematice, záznamů náslechů na hodinách, přípravy vlastní výuky a reflexe její realizace aj.) a aktivní účast na reflektivních seminářích na fakultě, případně na online výuce, bude-li zavedena. Pozn. Student PS vykonává praxi v termínu, který je dán Harmonogramem pedagogických praxí. Student KS může mít praxi rozloženu po poradě s vedoucí předmětu a s učitelem na škole rozloženu v průběhu semestru. Všechny podstatné informace o praxi jsou uvedeny v kurzu Moodle, konkrétní odkaz bude zaslán zapsaným studentům. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (06.09.2020)
|
|
||
Průběh praxe je dán prací na školách. V průběhu praxe budou organizovány reflektivní semináře na fakultě. V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě: a) budou organizovány online reflektivní semináře v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta. b) budou modifikovány úkoly v Moodle tak, aby odrážely novou situaci. c) bude modifikována spolupráce s učitelem na škole a povaha práce studenta v souladu s přechodem na online výuku. Předpokládá se, že studenti při případné online výuce a přípravě na ni využijí zkušenosti z části předmětu Didaktika matematiky 2 (program GeoGebra), počítačově zaměřených předmětů absolvovaných na fakultě i z diskusí o online podpoře žáků a o zdrojích, které jsou učitelům matematiky k dispozici, které byly vedeny v rámci předmětu Souvislá praxe na základní škole a Náslechová praxe. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (06.09.2020)
|