|
|
|
||
|
Cílem kurzu je prohloubit u studentů metodologické základy srovnávací pedagogiky se zaměřením na oblast předškolního vzdělávání a péče. Kurz se věnuje současným trendům a výzvám v ECEC v mezinárodní perspektivě (inter- i supranacionální úroveň). Tematické zaměření kurzu je dále konkretizováno ve vztahu k předškolnímu vzdělávání tak, aby studenti porozuměli komparaci podmínek ovlivňujících fungování ECEC v kontextu sociálních, ekonomických a politických faktorů, a to jak v evropských zemích, tak ve vybraných státech mimo EU a v rozvojových zemích. Studenti budou aktivně pracovat s informačními zdroji a datovými platformami Evropské komise, OECD, UNESCO a dalších mezinárodních organizací. Předmět se zaměřuje na rozmanitost vzdělávacích systémů a vzdělávacích realit napříč geografickými a kulturními kontexty.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
|
|
||
|
Cílem kurzu je porozumět hlavním mezinárodním trendům v předškolním vzdělávání a umět z nich odvodit klíčové principy a doporučení, která jsou relevantní pro rozvoj a reformu českého předškolního vzdělávání v mezinárodním kontextu. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
|
|
||
|
Vyčíslení studijní zátěže: 8h přímá výuka, 22h příprava na výuku, 12h samostudium literatury, 10h práce se studijními materiály, 8 h plnění průběžných úkolů, 27 h příprava na zápočet (test). Celkem 89h. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
|
|
||
|
Zpracovávají test založený na obsazích přednášek a seminárních úkolů. Min. hodnota pro udělelní zápočtu je 70 % bodů z testu. Studenti získají informace k přípravě na test na 1. setkání. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
|
|
||
|
DVOŘÁK, Dominik et al. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. 1. vydání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. 184 stran. ISBN 978-80-7290-860-8. EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6. Loudová Stralczynská, B. (2024). Profesní příprava pedagoga jako cesta k dítěti: komparativní studie vzdělávacích programů pro předškolní pedagogy v německy mluvících zemích. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Loudová Stralczynská, B., Stará, J., Selbie, P., & Ristić, P. (2022). Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in Six European Union Countries. Charles University, Faculty of Education. DOI: 10.14712/9788076033337. PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. 333 stran. ISBN 978-80-262-0870-9. Online resources: The Structure of the European Education Systems: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/data-and-visuals/european-education-structures Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
|
|
||
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
|
|
||
|
Studijní opory jsou studentům k dispozici v MS TEAMS - automatické přihlášení studenta do MS TEAMS na základě registrace v kurzu. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
|
|
||
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
|
