PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Comparative Education - OKN03N404A
Anglický název: Comparative Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Anotace -
Cílem kurzu je prohloubit u studentů metodologické základy srovnávací pedagogiky se zaměřením na oblast předškolního vzdělávání a péče. Kurz se věnuje současným trendům a výzvám v ECEC v mezinárodní perspektivě (inter- i supranacionální úroveň). Tematické zaměření kurzu je dále konkretizováno ve vztahu k předškolnímu vzdělávání tak, aby studenti porozuměli komparaci podmínek ovlivňujících fungování ECEC v kontextu sociálních, ekonomických a politických faktorů, a to jak v evropských zemích, tak ve vybraných státech mimo EU a v rozvojových zemích. Studenti budou aktivně pracovat s informačními zdroji a datovými platformami Evropské komise, OECD, UNESCO a dalších mezinárodních organizací. Předmět se zaměřuje na rozmanitost vzdělávacích systémů a vzdělávacích realit napříč geografickými a kulturními kontexty.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
Cíl předmětu -

Cílem kurzu je porozumět hlavním mezinárodním trendům v předškolním vzdělávání a umět z nich odvodit klíčové principy a doporučení, která jsou relevantní pro rozvoj a reformu českého předškolního vzdělávání v mezinárodním kontextu.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
Deskriptory

Vyčíslení studijní zátěže: 8h přímá výuka,  22h příprava na výuku, 12h samostudium literatury, 10h práce se studijními materiály, 8 h plnění průběžných úkolů, 27 h příprava na zápočet (test). Celkem 89h.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Zpracovávají test založený na obsazích přednášek a seminárních úkolů. Min. hodnota pro udělelní zápočtu je 70 % bodů z testu. Studenti získají informace k přípravě na test na 1. setkání.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
Literatura

DVOŘÁK, Dominik et al. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. 1. vydání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. 184 stran. ISBN 978-80-7290-860-8.

EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6.

Loudová Stralczynská, B. (2024). Profesní příprava pedagoga jako cesta k dítěti: komparativní studie vzdělávacích programů pro předškolní pedagogy v německy mluvících zemích. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Loudová Stralczynská, B., Stará, J., Selbie, P., & Ristić, P. (2022). Educating Pre-primary and Primary Teachers Today: Quality Initial Professional Studies for Teachers in Six European Union Countries. Charles University, Faculty of Education. DOI: 10.14712/9788076033337.

PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. 333 stran. ISBN 978-80-262-0870-9.

Online resources:
Eurydice
OBERHUEMER Pamela a Inge SCHREYER (Eds.). Workforce Profiles in Systems of Early Childhood Education and Care in Europe. 2024. Dostupné z: http://seepro.eu/.
OECD: Starting Strong 2017: http://www.oecd-ilibrary.org/education/starting-strong-2017_9789264276116-en
OECD: Starting Strong 2025: https://www.oecd.org/en/publications/starting-strong_25216031.html 
Eurostat: http://ec.europa.eu/eurostat/data/database   
World bank data: https://data.worldbank.org/indicator  

The Structure of the European Education Systems: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/data-and-visuals/european-education-structures 
European Commission/EACEA/Eurydice, 2025. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe 2025. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/publications/key-data-early-childhood-education-and-care-europe-2025 
EU Recommendations for ECEC 2019.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
Sylabus -
  • Srovnávací pedagogika a mezinárodní rámce ECEC

    • metodologie komparace, ISCED, cíle předškolního vzdělávání, pojetí dětství

  • Struktura a organizace ECEC v mezinárodním kontextu

    • modely služeb (integrovaný/separovaný), typy zařízení, kvalifikace pedagogů

  • Kurikulum, jazykové vzdělávání a podpora dětí se speciálními potřebami

    • kurikulární rámce, raná výuka jazyků, diagnostika a inkluze

  • Kvalita a evaluace

    • indikátory kvality, monitorování

  • Globální trendy, nerovnosti a rozvojové země

    • evropské a světové výzvy, childcare gap, UNESCO, OECD, dostupnost a nerovnosti

  • Mezinárodní data, indikátory a případové studie

    • práce s daty OECD, UNESCO, Eurydice, komparace vybraných zemí

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
Studijní opory

Studijní opory jsou studentům k dispozici v MS TEAMS - automatické přihlášení studenta do MS TEAMS na základě registrace v kurzu.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
Výsledky učení
  • zná základní koncepty a metodologii srovnávací pedagogiky se zaměřením na ECEC,

  • orientuje se v mezinárodních trendech a výzvách předškolního vzdělávání,

  • dokáže analyzovat ECEC systémy různých zemí,

  • umí pracovat se zdroji OECD, UNESCO, Evropské komise a dalších mezinárodních institucí,

  • dokáže interpretovat data o dostupnosti, kvalitě a financování ECEC,

  • chápe kontext rozvojových zemí a nerovnosti v přístupu k ECEC,

  • dokáže formulovat doporučení pro český kontext na základě mezinárodní komparace.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (21.11.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK