PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapitoly z pedagogiky a pedagogiky předškolního věku II - OKN03N201A
Anglický název: Selected Topics from Educators for Children of a Pre-school Age II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Prerekvizity : OKN03N101A
Je prerekvizitou pro: OKN03N401A
Anotace
Cílem předmětu je zpracovat přínos předškolního vzdělávání pro kognitivní, sociální a emoční vývoj dítěte a přiblížit zásadní obrat v pojetí vzdělávání (30.léta 20.stol.) a také současné teorie vzdělávání podle Y.Betranda. Studenti porozumí roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání a přínos kvalitního klimatu mateřské školy. Témata: 1.) Konstruktivistické pojetí rozvoje poznání dítěte (C. Freinet, Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele) 2.) Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij) 3.) Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů 4.) Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV 5.) Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A. Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I. Greenspan) 6.) Socializace dítěte 2- 6 letého, (sociální učení, sociální zkušenosti, dovednosti, prosociální rozvoj) 7.) Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a rozvoj sebepojetí 8.) Kompetence učitele MŠ a jeho profesní vybavenost
Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (07.02.2022)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je zakotvit přínos předškolního vzdělávání pro kognitivní, sociální a emoční vývoj dítěte a přiblížit zásadní obrat v pojetí vzdělávání (30.léta 20.stol s těžištěm v konstruktivním pojetí),také současné teorie vzdělávání podle Y.Betranda ve světovém měřítku (1960 -1995) a vysvětlit  proměnu předškolního vzdělávání po roce 1990.

Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (08.02.2025)
Deskriptory

Vyčíslení studijní zátěže. Přednáška, zadané individuální studium, ppříprava na zkoušku.

Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (08.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět bude ukončen zkouškou. Okruhy ke zkoušce z předmětů Vybrané kapitoly z pedagogiky a předškolní pedagogiky I a II budou studentům předány na začátku LS.

Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (08.02.2025)
Literatura

ATKINSON, R. L. Psychologie. Praha: Portál, 2003 ISBN 80-7178-640-3.

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: 1998. ISBN 80- 7178-216-9.

GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.

HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1424-8.

CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Naklad. Karolinum, 2012. ISBN 978-80-24-2057-2.

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU-Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-210-4142-0.

KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Cesty k inkluzi.  Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2.

SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-964-X.

TONUCI, F. Vyučovat nebo naučit? Praha: SVI, UK v Praze-Pedagogická fakulta, 1991.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem. Praha: UK v Praze – Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
Metody výuky

Přednáška  s otevíráním interaktivních  dotazů.

Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (08.02.2025)
Sylabus
  • Kognitivní oblast: rozvoj zaměřený na konstruktivistické pojetí ( C. Freinet, Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele)
  • Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij)
  • Bloomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů
  • Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV
  • Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A. Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I. Greenspan)
  • Socializace dítěte – úloha MŠ (sociální učení, sociální dovednost, prosociální rozvoj)
  • Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a sebepojetí
  • Kompetence učitele MŠ ve všech výše zmíněných rovinách i v profesní vybavenosti.
  •  Zadané osobní studium alternativních programů v mateřských školách se začátkem ve 20.století a v 60. letech 20.století. Prostudování RVP PV 2024
Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (08.02.2025)
Studijní opory

Odkaz na kurz Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8867

Přistupové heslo bude studentům sděleno na prvním setkání.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
Výsledky učení

 1)Porozumět pedagogicko psychologickým východiskům pro  konstruktivistické pojetí ve vztahu ke kognitivnímu rozvoji vzdělávaného dítěte/člověka (C. Freinet).

 2) Otevřít zásady učícího se dítěte/člověka (Bruner, Vygotskij)

 3) Poznat a porozumět taxonomii kvality vzdělávacích cílů (Bloom, Krathwohl) - porozumět  učitelově vědomé postupnosti ve volbě cílů i pro předškolní vzdělávání.

 4) Upevnit  zásady /úkoly pro učitele ve vztahu k možnostem dětí, procesy pedagogické diagnostiky a diferencované práci  pedagogické práci

 5) Vysvětlit podstatu a důležitost respektovat zkušenost dítěte a navazovat na ni.

 6) Osvětlit  teorie vzdělávání a vztahovat je k současným posunům ve vzdělávání u nás.

 7) Vyhodnotit přínos primární a sekundární socializace - přínos, rizika - úloha MŠ.

 8) Zdůraznit a vysvětlit kompetence učitele pro nezbytnou profesní vybavenost.

Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (08.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK