PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná kultura a výchova - OKMN0V111A
Anglický název: Art, Culture and Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Záměnnost : OPMN0V111A
Anotace -
Navázání kontaktu a vedení dialogu s výtvarným dílem. Rozvíjení diváckých dovedností při hledání významů, témat a kontextů díla. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Kulturní, historické a sociální kontexty vzniku a vnímání díla, jejich vliv a proměny. Současné umění a vizuální kultura jako představitelé světa, v němž žijeme. Co nám říká „samo“ dílo a jaké nároky na nás klade skutečné chápání souvislostí. Výtvarné umění, vizuální kultura, vizuální gramotnost – vztahy mezi nimi a jejich postavení ve vzdělávání a výchově. Svět každodenní vizuality.
Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Cíl předmětu

Studující

- je schopen/a vnímat výtvarnou výchovu jako důležitou součást kurikula, rozvíjející smyslové vnímání, uplatňování subjektivity i vlastní výtvarné vyjádření.

- je schopen/a vnímat výtvarnou výchovu jako sféru rozvoje osobnosti včetně kritického myšlení.

- chápe překotný vývoj umění a vizuální sféry od počátku 20. století dosud.

Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Deskriptory

Samostudium literatury, obrazových zdrojů včetně návštěvy výstav - 45 hodin

Psaní seminární práce a příprava na zkoušku - 22 hodin

Aktivní účast na přednáškách a seminářích 8 hodin

Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Zkouška - Odevzdání seminární práce interpretace uměleckého díla (rozsah min. 900 znaků) a návrh didaktické transformace díla do výuky VV (rozsah 900 min. znaků).

Vyberte si umělecké dílo z oblasti moderního a současného umění (2. pol. 20. stol. – dosud). Pokuste se krátce popsat, jak dílo vnímáte a jak si ho vykládáte (interpretace díla) a navrhněte, jak by se obsahy a významy díla daly využít v rámci výuky výtvarné výchovy (návrh tzv. didaktické transformace). Formulujte zadání úkolu, přemýšlejte o tom, co dětem takový úkol přinese, jaké nové obsahy a myšlenky dětem zprostředkujete, jak jim může pomoci zorientovat se v dnešní výrazně převizualizované době.

Kritéria hodnocení seminární práce:

Práce s informacemi a odbornými termíny z přednášek a z povinné literatury.

Invenčnost, nápaditost (jak v oblasti výběru díla, tak didaktické transformace).

Jazyková bezchybnost + uvádění citací a zdrojů (včetně obrazových).

Včasné odevzdání.

V rámci předmětu bude hodnocena i aktivita v hodinách.

 

Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
Literatura -

Povinná literatura:

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017,  ISBN 978-80-264-1691-3.

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014, ISBN 978-80-86803-28-9.

ŠEBOROVÁ, S.; FRANTA, J.: Jak namalovat vejce. Brno: Moravská galerie, 2020, 978-80-7027-328-9

TŘEŠTÍK, Michael. Umění vnímat umění: guerilla writing about art. Vydání třetí, v nakladatelství Motto první. Praha: Motto, 2022. ISBN 978-80-267-2292-2.

 

Doporučená literatura:

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice). Praha: Fortuna, 1997.

GOMBRICH, E. Umění a iluze. Praha, Odeon.

KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.

MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.

Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
Sylabus

Tematické okruhy přednášek:

1) Vizuální gramotnost. Proměny umění, problémy při percepci současného umění. Obraz jako sociální konstrukt.

2) Výtvarná kultura X vizuální kultura.

3) Možnosti galerijní / muzejní edukace. Příklad didaktické transformace obsahů výtvarného umění. Naučné komiksy.

4) Příklad současného uměleckého/kurátorského uvažování. Příklad didaktické transformace obsahů a forem současného výtvarného umění.

 

Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
Výsledky učení

Studující

- zná a je schopen vyjmenovat některé významné galerijní instituce na území Prahy i jinde

- je schopen vysvětlit termíny "vizuální gramotnost", "galerijní a muzejní edukace", "zprostředkování umění", "didaktická transformace"

- vytvoří konkrétní výtvarný úkol/výtvarné zadání na základě didaktické transformace obsahu uměleckého díla

Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK