|
|
|
||
Navázání kontaktu a vedení dialogu s výtvarným dílem. Rozvíjení diváckých dovedností při hledání významů, témat a kontextů díla. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Kulturní, historické a sociální kontexty vzniku a vnímání díla, jejich vliv a proměny. Současné umění a vizuální kultura jako představitelé světa, v němž žijeme. Co nám říká „samo“ dílo a jaké nároky na nás klade skutečné chápání souvislostí. Výtvarné umění, vizuální kultura, vizuální gramotnost – vztahy mezi nimi a jejich postavení ve vzdělávání a výchově. Svět každodenní vizuality.
Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
|
|
||
Studující - je schopen/a vnímat výtvarnou výchovu jako důležitou součást kurikula, rozvíjející smyslové vnímání, uplatňování subjektivity i vlastní výtvarné vyjádření. - je schopen/a vnímat výtvarnou výchovu jako sféru rozvoje osobnosti včetně kritického myšlení. - chápe překotný vývoj umění a vizuální sféry od počátku 20. století dosud. Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
|
|
||
Samostudium literatury, obrazových zdrojů včetně návštěvy výstav - 45 hodin Psaní seminární práce a příprava na zkoušku - 22 hodin Aktivní účast na přednáškách a seminářích 8 hodin Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Zkouška - Odevzdání seminární práce – interpretace uměleckého díla (rozsah min. 900 znaků) a návrh didaktické transformace díla do výuky VV (rozsah 900 min. znaků). Vyberte si umělecké dílo z oblasti moderního a současného umění (2. pol. 20. stol. – dosud). Pokuste se krátce popsat, jak dílo vnímáte a jak si ho vykládáte (interpretace díla) a navrhněte, jak by se obsahy a významy díla daly využít v rámci výuky výtvarné výchovy (návrh tzv. didaktické transformace). Formulujte zadání úkolu, přemýšlejte o tom, co dětem takový úkol přinese, jaké nové obsahy a myšlenky dětem zprostředkujete, jak jim může pomoci zorientovat se v dnešní výrazně převizualizované době. Kritéria hodnocení seminární práce: Práce s informacemi a odbornými termíny z přednášek a z povinné literatury. Invenčnost, nápaditost (jak v oblasti výběru díla, tak didaktické transformace). Jazyková bezchybnost + uvádění citací a zdrojů (včetně obrazových). Včasné odevzdání. V rámci předmětu bude hodnocena i aktivita v hodinách.
Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017, ISBN 978-80-264-1691-3. HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014, ISBN 978-80-86803-28-9. ŠEBOROVÁ, S.; FRANTA, J.: Jak namalovat vejce. Brno: Moravská galerie, 2020, 978-80-7027-328-9 TŘEŠTÍK, Michael. Umění vnímat umění: guerilla writing about art. Vydání třetí, v nakladatelství Motto první. Praha: Motto, 2022. ISBN 978-80-267-2292-2.
Doporučená literatura: AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005. FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice). Praha: Fortuna, 1997. GOMBRICH, E. Umění a iluze. Praha, Odeon. KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990. MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
Tematické okruhy přednášek: 1) Vizuální gramotnost. Proměny umění, problémy při percepci současného umění. Obraz jako sociální konstrukt. 2) Výtvarná kultura X vizuální kultura. 3) Možnosti galerijní / muzejní edukace. Příklad didaktické transformace obsahů výtvarného umění. Naučné komiksy. 4) Příklad současného uměleckého/kurátorského uvažování. Příklad didaktické transformace obsahů a forem současného výtvarného umění.
Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Studující - zná a je schopen vyjmenovat některé významné galerijní instituce na území Prahy i jinde - je schopen vysvětlit termíny "vizuální gramotnost", "galerijní a muzejní edukace", "zprostředkování umění", "didaktická transformace" - vytvoří konkrétní výtvarný úkol/výtvarné zadání na základě didaktické transformace obsahu uměleckého díla Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
|