PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Člověk a společnost s didaktikou a praxí II - OKMN0O167A
Anglický název: Human Being and Society with teaching methodology and practice II
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Vyučující: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Záměnnost : OPMN0O167A
Je prerekvizitou pro: OKMN0N175A
Anotace -
Přednáška je zaměřena na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu témat vzdělávací oblasti člověk a jeho svět. V seminářích se seznamují s ukázkami různých metod práce se společenskovědními tématy a vyhodnocují jejich cíle. Samostatně zpracovávají vybrané téma.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (01.10.2020)
Deskriptory

Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15616

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Práce se studijními materiály (za semestr)

15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

               

Plnění předmětu           

 Příprava na test z historie             

10 hodin

 Seminární práce        

20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

 5 hodin

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.02.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet udělen za 70% účast na seminářích

Odevzdané  výstupy ze seminářů

Odevzdané záznamy a reflexe 2 náslechů hodin předmětu Člověk a jeho svět - vlastivěda ve 4. a 5. ročníku

Zkouška bude udělena na základě návrhu badatelské výuky historického tématu vlastivědy.

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
Literatura

POVINNÁ LITERATURA

Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran. ISBN 978-80-246-5844-5.

Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál.

Dvořáková, M; Stará, J. (2010): Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus.

DOPORUČENÁ LITERATURA

Dvořáková, M. (2021). Odkud se berou?  Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika. 71(2), 221-238

Dvořák, D. & Dvořáková, M. (2018). Kurikulární reformy v anglofonních zemích: tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání.
Orbis scholae, 12(1), 135−157.

Dahl, R. (2001). O demokracii. Praha: Portál.

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
Sylabus

 

1. Principy a politické instituce demokracie, dětská porozumění politice

2. Život v obci – řešení společenského problému, různé zájmy v místní politice

3. Analýza pojetí historického učiva v učebnicích vlastivědy

4. Koncepty historické gramotnosti ve výuce VZO Člověk a jeho svět

5. Badatelský přístup při práci s historickým tématem, ukázku použití

6. Prezentace vlastního návrhu badatelské výuky dějepisného tématu

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
Výsledky učení

Studující:

reflektuje aktuální problémy spojené s politickým životem společnosti, pomocí aktuálních politologických a sociologických přístupů tyto problémy představí v jejich komplexnosti 

identifikuje témata vhodná pro výuku politiky na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech

představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou

vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů 

vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně

k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky

představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících.

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK