|
|
|
||
Přednáška je zaměřena na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu témat vzdělávací oblasti člověk a jeho svět.
V seminářích se seznamují s ukázkami různých metod práce se společenskovědními tématy a vyhodnocují jejich cíle. Samostatně zpracovávají vybrané téma.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (01.10.2020)
|
|
||||||||||||||||
Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15616 Příprava na výuku
Plnění předmětu
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.02.2024)
|
|
||
Zápočet udělen za 70% účast na seminářích Odevzdané výstupy ze seminářů Odevzdané záznamy a reflexe 2 náslechů hodin předmětu Člověk a jeho svět - vlastivěda ve 4. a 5. ročníku Zkouška bude udělena na základě návrhu badatelské výuky historického tématu vlastivědy. Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
POVINNÁ LITERATURA Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran. ISBN 978-80-246-5844-5. Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál. Dvořáková, M; Stará, J. (2010): Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus. DOPORUČENÁ LITERATURA Dvořáková, M. (2021). Odkud se berou? Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika. 71(2), 221-238 Dvořák, D. & Dvořáková, M. (2018). Kurikulární reformy v anglofonních zemích: tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání. Dahl, R. (2001). O demokracii. Praha: Portál. Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
1. Principy a politické instituce demokracie, dětská porozumění politice 2. Život v obci – řešení společenského problému, různé zájmy v místní politice 3. Analýza pojetí historického učiva v učebnicích vlastivědy 4. Koncepty historické gramotnosti ve výuce VZO Člověk a jeho svět 5. Badatelský přístup při práci s historickým tématem, ukázku použití 6. Prezentace vlastního návrhu badatelské výuky dějepisného tématu Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Studující: reflektuje aktuální problémy spojené s politickým životem společnosti, pomocí aktuálních politologických a sociologických přístupů tyto problémy představí v jejich komplexnosti identifikuje témata vhodná pro výuku politiky na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících. Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
|