PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Praxe dramatické výchovy II - OKMN0N255B
Anglický název: Practice of Dramatic Education II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Vyučující: MgA. Alžběta Ferklová
Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Neslučitelnost : OKMN0N204B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0N246B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Anotace -
Studenti získají kompetenci k plánování, realizování, reflektování a hodnocení výuky dramatické výchovy v podmínkách primární školy a předškolního zařízení, prohloubí kompetenci k vlastní sebereflexi. Základním prostředkem k získání těchto kompetencí je praxe, její teoretická reflexe a propojení s předmětem Teorie a didaktika dramatické výchovy.
Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Cíl předmětu

Studující získá kompetencí k plánování, realizování, reflektování a hodnocení výuky dramatické výchovy v podmínkách primární školy

Studující prohloubí své kompetence k vlastní sebereflexi.

Studující získá dovednosti aplikovat teoretické poznatky z oboru DV do své praxe.

Poslední úprava: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (31.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

1) Aktivní účast při pozorováních a reflexích činností

2) Naplánování, realizování a reflektování jednotlivých činností a vyučovacích celků vycházejících ze ŠVP dané školy, plánů třídy a respektujících rámcový plán činností Praxe dramatické výchovy II. /každý nejméně 5 samostatných výstupů – nepočítají se výstupy ve dvojicích apod./

3) Předložení písemných materiálů: /stačí v bodech s důrazem na přehlednost textu/

  • popis, jakým způsobem je začleněna dramatická výchova do ŠVP dané školy

  • plány činností a hodin s reflexemi

  • poznámky k diagnostice a hodnocení jednotlivců a třídy v oblasti dramatické výchovy, ke stylu práce učitele,

  • další náměty a materiály k výuce, zkušenosti z absolvované praxe a podněty z doporučené literatury

4) Vypracování závěrečné písemné úvahy – DV v současné české škole.

5) Prokázat schopnost pohovořit o podnětech z doporučené literatury - ústní pohovor před udělením klasifikovaného zápočtu.

6) 100% docházka, nepřítomnost z důvodu nemoci se nahradí po domluvě s vedoucím učitelem.

7) Splnění požadavků na náplň obsahu jednotlivých dramatických lekcí. /Vis. níže/

Náplň obsahu práce pro 1.st. ZŠ,

1) Lekce vycházející z aktuálního problému, tématu, situace dané třídy / školní výlet, sociální vztahy, život třídy/.

2) Lekce vycházející z aktuálně probírané výukové látky a očekávaných výstupů /spolupráce s vedoucím učitelem/.

3) Lekce inspirovaná literárním textem / pohádka, pověst, povídka, poezie, bajka /.

4) Lekce v níž bude propojena dramatická výchova s jinými esteticko-výchovnými předměty /VV, HV, pohybová/.

/5) Strukturované drama – realizované s ohledem k možnostem a zkušenostem dané věkové kategorie dětí. /inspirace: historické téma, literární text, sociální vztahy, apod.//

- pokud to zkušenosti a podmínky v dané třídě dovolí -

Poslední úprava: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (31.01.2025)
Literatura

Povinná literatura:

BLÁHOVÁ, K.: Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: ARTAMA 1996, 83 stran. ISBN 80-7068-070-9.

MACHKOVÁ, E.: Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU 2004, 223 stran. ISBN 80-7331-021-X.

MARUŠÁK, Radek; KRÁLOVÁ, Olga; RODRIGÉZOVÁ, Veronika, Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál 2008, ISBN 978-80-7367-472-4,

Doporučená literatura:
MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J.; Vyučování dramatu,  Komenský, Brno: PdF MU, 2003.

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Sylabus -

Osnova předmětu:

1/ Úvod do dané problematiky, rozdělení studentů k fakultním učitelům, seznámení studentů s požadavky pro získání KZ.

2/ Náslech u fakultního učitele

3/ Realizace lekce vycházející z aktuálního problému, tématu, situace dané třídy / školní výlet, sociální vztahy, život třídy/.

4/ Realizace lekce vycházející z aktuálně probírané výukové látky a očekávaných výstupů /spolupráce s vedoucím učitelem/.

5/ Realizace lekce inspirované literárním textem / pohádka, pověst, povídka, poezie, bajka /.

6/ Realizace lekce v níž bude propojena dramatická výchova s jinými esteticko-výchovnými předměty /VV, HV, pohybová/.

7/ Realizace strukturovaného dramatu – realizované s ohledem k možnostem a zkušenostem dané věkové kategorie dětí.
   / inspirace: historické téma, literární text, sociální vztahy, apod./

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Výsledky učení

Studující je schopen naplánovat, realizovat a reflektovat jednotlivé vzdělávací činnosti

Studující je schopen naplánovat, realizovat a reflektovat větší vyučovací celek.

Studující se orientuje v ŠVP dané školy s důrazem na oblast věnující se postavení DV v daném ŠVP.

Studující se orentuje v třídním plánu.

Studující realizuje nejméně 5 samostatných výstupů.

Studující prezentuje a reflektuje své výstupy.

Poslední úprava: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (31.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK