PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Osobní a profesní rozvoj - OKMN0N169A
Anglický název: Personal and Professional Development
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Prerekvizity : OKMN0N156A
Záměnnost : OPMN0N169A
Anotace -
Předmět se zaměřuje na kontinuitu osobnostního a profesního rozvoje studentů učitelství, reflektuje, prohlubuje a rozšiřuje profesní znalosti a dovednosti studentů a přispívá k rozvoji jejich profesní identity. Sestává ze dvou hlavních témat: 1) V části zaměřené na osobnostní rozvoj studenta navazuje na kurz osobnostní a sociální výchovy I a je prakticky zaměřený. Umožňuje v závěrečné fázi studia reflektovat studentům jejich silné a slabé stránky a připravenost na profesi, stanovit si cíle dalšího osobního rozvoje a prakticky prohloubit měkké dovednosti. Zaměřuje se na dilemata a jednání budoucích učitelů v náročných situacích vzhledem vzhledem k sobě, k dospělým a k žákům. 2) V části věnované portfoliu se zaměřuje na práci se studentskými materiály vytvořenými v průběhu studia, reflektuje je a integruje dosavadní výsledky učení studentů ve prospěch rozvoje profesních kompetencí studentů učitelství. Připravuje studenty na SZZ z pedagogiky formou obhajoby portfolia. Studijní podpora je dostupná v Moodle na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5719 Heslo bude zasláno vyučující po zapsání studentů do předmětu.
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Deskriptory

Studijní zátež:

přímá výuka formou semináře: 8 hodin

plnění úkolů: 15 hodin

samostudium: 27  hodin

moodle podpora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17314

klíč z zápisu získají studující v rámci přímé výuky

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

účast na obou seminářích 

odevzdání 2 úkolů (jeden z každého tématu) v souladu se zadáním ve stanovených termínech do moodle

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Literatura

Povinná literatura:

GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2.

HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9.

TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze

https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi

https://www.scholaempirica.org/metodiky/skills-builder/

https://www.societyforall.cz/metodiky-rrrr

Doporučená literatura:

LUKÁŠOVÁ, H., SVATOŠ, T., MAJERČÍKOVÁ, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: Příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-465-1.

PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Metody výuky

seminář- metody osobnostního a sociálního rozvoje, reflexe, diskuse, analýza materiálů, práce s literaturou

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Sylabus -

Výuka předmětu zahrnuje témata:

1.   Reflexe a sebereflexe dosavadní cesty studenta/ budoucího učitele, silné a slabé stránky, plán osobního a profesního rozvoje

2.   Pedagogické portfolio jako nástroj učitelské přípravy a dalšího profesního rozvoje a příprava na SZZ

3.  Komunikace učitele v náročné pedagogické situaci se žáky, rodiči a kolegy

4.   Psychohygiena studenta a učitele, příprava na zvládnutí náročné situace v rámci studia, prevence a intervence syndromu vyhoření učitele

5.  Připravenost učitele na systematickou podporu rozvoje socioemočních dovedností žáků, OSV ve stávajícím a nově přijatém RVP ZV

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK