|
|
|
||
Předmět se zaměřuje na kontinuitu osobnostního a profesního rozvoje studentů učitelství, reflektuje, prohlubuje a rozšiřuje profesní znalosti a dovednosti studentů a přispívá k rozvoji jejich profesní identity. Sestává ze dvou hlavních témat:
1) V části zaměřené na osobnostní rozvoj studenta navazuje na kurz osobnostní a sociální výchovy I a je prakticky zaměřený. Umožňuje v závěrečné fázi studia reflektovat studentům jejich silné a slabé stránky a připravenost na profesi, stanovit si cíle dalšího osobního rozvoje a prakticky prohloubit měkké dovednosti. Zaměřuje se na dilemata a jednání budoucích učitelů v náročných situacích vzhledem vzhledem k sobě, k dospělým a k žákům.
2) V části věnované portfoliu se zaměřuje na práci se studentskými materiály vytvořenými v průběhu studia, reflektuje je a integruje dosavadní výsledky učení studentů ve prospěch rozvoje profesních kompetencí studentů učitelství. Připravuje studenty na SZZ z pedagogiky formou obhajoby portfolia.
Studijní podpora je dostupná v Moodle na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5719
Heslo bude zasláno vyučující po zapsání studentů do předmětu.
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Studijní zátež: přímá výuka formou semináře: 8 hodin plnění úkolů: 15 hodin samostudium: 27 hodin moodle podpora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17314 klíč z zápisu získají studující v rámci přímé výuky Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
|
|
||
účast na obou seminářích odevzdání 2 úkolů (jeden z každého tématu) v souladu se zadáním ve stanovených termínech do moodle Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5. ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2. HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9. TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi https://www.scholaempirica.org/metodiky/skills-builder/ https://www.societyforall.cz/metodiky-rrrr Doporučená literatura: LUKÁŠOVÁ, H., SVATOŠ, T., MAJERČÍKOVÁ, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: Příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-465-1. PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8. Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
seminář- metody osobnostního a sociálního rozvoje, reflexe, diskuse, analýza materiálů, práce s literaturou Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Výuka předmětu zahrnuje témata: 1. Reflexe a sebereflexe dosavadní cesty studenta/ budoucího učitele, silné a slabé stránky, plán osobního a profesního rozvoje 2. Pedagogické portfolio jako nástroj učitelské přípravy a dalšího profesního rozvoje a příprava na SZZ 3. Komunikace učitele v náročné pedagogické situaci se žáky, rodiči a kolegy 4. Psychohygiena studenta a učitele, příprava na zvládnutí náročné situace v rámci studia, prevence a intervence syndromu vyhoření učitele 5. Připravenost učitele na systematickou podporu rozvoje socioemočních dovedností žáků, OSV ve stávajícím a nově přijatém RVP ZV Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|