|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty s teoriemi obecné didaktiky s důrazem na jejich implikace do současnosti a využitelnost v praxi české primární školy. Cílem předmětu je naučit studenty analyzovat vybrané didaktické teorie. Studenti se naučí správně formulovat vzdělávací cíl, na jeho základě vybírat učivo a plánovat efektivní výuku. Dále se naučí pracovat se současnými kurikulárními dokumenty a využívat nástroje efektivní komunikace a řešení rušivého chování ve výuce. V předmětu studenti aktovně pracují s pedagogicko-psychologickým portfoliem.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Student se orientuje v základních didaktických pojmech, které dokáže zasadit do kontextu výuky. S oporou o znalost odborných textů, terminologie a základních teoretických východisek vysvětlí postup plánování výuky, analyzuje modelové výukové situace a na příkladech ilustruje výukové cíle, principy výukové komunikace, řešení rušivého chování. Odborně zpracuje obecně didaktický problém. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2022)
|
|
||
Studijní zátěž:
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B., HORSKÁ, B. (2020). Obecná didaktika I - Plánování výuky. Dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/obecna-didaktika-i-planovani-vyuky ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press. Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 KNECHT, P. (2009). Co je dnes obsahem vzdělávání? Pedagogická orientace, 19(2), 120–127. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1228/937 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Přednášky, interaktivní semináře, diskuse ve skupině, plnění úkolů v moodle, samostudium, studium a rešerše odborné literatury, teze zvoleného problému. Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (07.10.2021)
|
|
||
Komunikace ve výuce Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+ Didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky Cíle a obsah vzdělávání v primární škole Individualizace výuky. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací programy Plánování výuky Domény výukových cílů Taxonomie vzdělávacích cílů Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15245, heslo:2024 Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
|
|
||
Student/ka: - vysvětlí význam vzdělávacích cílů ve výuce - vysvětlí Bloomovu taxonomii – nerevidovanou a revidovanou a její význam při plánování výuky - vyjmenuje základní cíle a strategické linie Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ - zhodnotí jednotlivé iniciativy a programy s ohledem na naplňování Strategie 2030+. - popíše vzájemný vztah jednotlivých politických a kurikulárních dokumentů z hlediska vzdělávacích cílů. - popíše, jak jsou cíle definovány v RVP ŽV a v ŠVP a vyjádří se k jejich obecnosti, měřitelnosti, efektivnosti, realizovatelnosti apod. - orientuje se v RVP ZV a uvádí příklady cílů v rámci vzdělávacích oblastí, průřezových témat, klíčových kompetencí. - rozliší cíle kognitivní, afektivní a psychomotorické. - zařadí předložené cíle do příslušných hladin Bloomovy taxonomie. - dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat cíle na jednotlivých hladinách Bloomovy taxonomie, formulovat cíle kognitivní, psychomotorické a afektivní. - vysvětlí, co jsou to „velké myšlenky“ a jaký mají význam při plánování výuky. - dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat „velké“ (hlavní, nosné) myšlenky. Dokáže formulovat obecný vzdělávací cíl. - vysvětlí význam ŠVP a RVP ZV a jejich vzájemný vztah. - vysvětlí vztah vzdělávacích oblastí a očekávaných výsledků učení v rámci těchto oblastí, klíčových kompetencí, gramotností a průřezových témat. - orientuje se v RVP ZV a v ŠVP určené školy a aktivně v nich umí vyhledávat. - zhodnotí efektivitu a smysluplnost učiva v modelových scénářích výuky. - aktivně, správně a smyslulně používá terminologii RVP ZV. - argumentuje v diskusi o smysluplnosti určitého učiva vzhledem k potřebám žáků s různými překážkami v učení. - vysvětlí rozdíl mezi popisným a posuzujícím jazykem. - uvede argumenty pro používání popisného jazyka v komunikaci se žáky s oporou o odbornou literaturu. - aplikuje principy respektující komunikace. - hodnotí svůj vlastní výkon v oblasti výukové komunikace a navrhne alterace (použité otázky, zapojení žáka/žáků, řízení komunikace, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typo použitých komunikačních prostředků, případně práce s chybou, použitíé popisného a hodnotícího jazyka) . - rozliší uzavřené a otevřené otázky z hlediska kognitivní náročnosti. - navrhne úkoly vyšší kognitivní náročnosti (s oporou o Bloomovu taxonomii). - v komunikaci s žákem/žáky uplatňuje efektivní a respektující výukovou komunikaci. Zhodnotí svou komunikaci s žákem/žáky (použité otázky, způsobu řízení komunikace, participace žáka/žáků na výukové komunikaci, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typ použitých komunikačních prostředků, použití popisného a/či posuzujícího jazyka, případně práce s chybou. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|