|
|
|
||
Rozvoj pěveckých dovedností na repertoáru umělých písní.
Poslední úprava: Tichá Alena, PaedDr., Ph.D. (21.09.2019)
|
|
||
Cíl předmětu: pro závěrečný semestr této discipliny je typický nárůst aktivní účasti posluchače ve výuce (vzájemné rozezpívání, doprovody písní při současném zpěvu). Při práci na repertoáru bude kladen důraz na samostatný osobitý přístup k přednesu písně a jejímu metodickému nácviku. Poslední úprava: Tichá Alena, PaedDr., Ph.D. (17.04.2019)
|
|
||
2 kredity/60 hodin, zkouška spojená s veřejným koncertem Plánované aktivity studentů: 8 hod.přímé výuky v seminářích, 16 hod. příprava na semináře, 32 hod. studium písňového repertoáru, 2 hod. zkouška s korepetitorem, 2 hod. vlastní koncert Poslední úprava: Filippi Lukáš, Mgr. (21.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura: JANÁČEK, L. Lidová poezie v písních. Praha: Supraphon, 1975. ISBN 02-215-75. nebo úpravy lidových písní jiných autorů (Sládek Ferdinand, Martinů Bohuslav atp.) MARTINŮ, B. Písničky na jednu stránku, Písničky na dvě stránky. Praha: Supraphon 1975. Sbírky lidových písní (výběr dle vlastní volby posluchače). Doporučená literatura: TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7179-916-X. TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. Tichá, A., Šimanovský Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4. Tichá, A.; Šimanovský Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1. SLAVÍKOVÁ, M. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. Plzeň: ZU 2003. ISBN 80-7043-261-6. MARTIENSSEN, F., Vědomé zpívání. Praha 1987. KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon 1989. ISBN 02-166-89. Poslední úprava: Tichá Alena, PaedDr., Ph.D. (17.04.2019)
|
|
||
Nastudování 2 lidových písní s jednoduchým, případně prokomponovaným doprovodem; - 2 písně pro dětského posluchače (Křička, Uherek, Raichl, Hurník, Kalabis, Eben apod.); - 2 písně umělé dle hlasové vyspělosti posluchače a veřejné provedení výběru z nastudovaného repertoáru. Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Obsah předmětu: 1. Upevňování získaných pěveckých návyků. B. Martinů – Písničky na jednu a dvě stránky. 2. Zpěv větších melodických kroků. Modelové situace v rozezpívání. 3. Rozšiřování a vyrovnávání hlasového rozsahu. B. Martinů, V. Novák M. Schneider-Trnavský a jejich alba písní 4. Rozvíjení kantilény. Hlasová cvičení na legato. 5. Nácvik přednesu písně. (B. Martinů – Nový špalíček, Čtyři písně, Nové slovenské písně) 6. Metodika práce s dětským hlasem. Průpravná cvičení na rozšiřování hlasového rozsahu. 7. Dětská umělá píseň. Tvorba M. Uherka, M. Raichla, I. Hurníka, P. Ebena, apod. 8. Dětská umělá píseň. Hudební pohádky. Tvorba T. Svěráka a J. Uhlíře, E. Doušy a J. Temla 9. Umělá píseň pro dětský poslech. Písničky o zvířátkách, ukolébavky. Tvorba J. Křičky a K. Bendla. 10. Umělá píseň. (Píseň nebo árie barokní, klasická, romantická, 20. století, jazzová, populární, muzikál apod.) 11. Rozezpívání odvozená z melodie písní. 12. Dramaturgie pěveckého vystoupení. Příprava a docvičování repertoáru k závěrečnému koncertu. Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
1. Vysvětlí fungování dechu a hlasu ke správnému zpívání. 2. Vyjmenuje základní písňový repertoár včetně nejvýraznějších skladatelů, kteří skládali nebo skládají pro děti. 3. Zazpívá umělé písně s příslušnou interpretací. Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|