|
|
|
||
Základní teoretický i aplikační kurz oborové didaktiky češtiny. Cílem je vybavit studenta informacemi a dovednostmi v celcích:
A. Obsah, organizace a formy práce ve vyučování ČJ na 1. stupni ZŠ.
B. Teorie a specifikum vyučovacího procesu v předmětu český jazyk.
C. Práce se základními pedagogickými dokumenty a edukačními materiály týkajícími se vyučovacího předmětu Český jazyk a literatura.
(Konkretizace v sylabu.)
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
Studující na základě poznání obsahu, organizace a forem práce ve vyučování ČJ na 1. stupni ZŠ a specifik vyučovacího procesu v předmětu český jazyk objasní principy vedení edukačního dialogu s žáky v různých ročnících 1. stupně ZŠ a jeho stavbu za kvalifikovaného využití základních pedagogických dokumentů a edukačních materiálů k českému jazyku na 1. stupni ZŠ. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
Celková studijní zátěž: 100 hodin, kredity: 4, zakončení předmětu: zkouška (z toho přímá výuka: 12 hodin za semestr, reflexe:12 hod. za semestr, příprava na výuku: 20 hod. za semestr, samostudium 30 hod. za semestr; práce se stud. materiálem 12 hod. za semestr; plnění úkolů ze seminářů: 12 hod. za semestr; příprava na průběžné písemné kontroly: 2 hod. za semestr) Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu - zkouška Vyžadujeme aktivní účast na všech výukových setkáních, studium literatury podle zadání vyučujících. Zkouška má vždy část písemnou a poté část ústní, vše v jednou termínu. Zvládnutí písemné části je podmínkou k postupu k části ústní. V obou jejích částech se prověřuje dovednost didaktické transformace lingvistického bohemistického základu oboru. PhDr. G.Babušová, Ph.D. předá veškeré infomace na 1.setkání. Poslední úprava: Babušová Gabriela, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Povinná:Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2017. [online]. [cit. 2014-04-17]. Dostupné z www: HÁJKOVÁ, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. Praha: PedF UK, 2021. HÁJKOVÁ, E. Dětské a žákovské prekoncepty v oblasti psaní. Didaktické studie, č. 1, 2013, s. 21–26. HÁJKOVÁ, E. Učivo o větě na 1. stupni ZŠ. Didaktické studie, roč. 5, č. 2, 2013, s. 11–19. HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha: PedF UK, 2008. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999 (a vydání pozdější). Doporučená: LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatury preprimárnevzdelávanie. Prešov: PU v Prešově, PedF, 2011, 580 s. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
SYLABUS Obsah – zákl. tematické bloky: 1. Organizace výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ, plánování výuky a koncipování dílčích obsahových celků učiva jazykové výchovy na ZŠ (20 % výukového času). Výsledky učení: Studující vysvětlí způsob využití základních pedagogických dokumentů a dalších organizačních materiálů. a) Práce se základními pedagogickými dokumenty (RVP: struktura dokumentu, interpretace stanovených očekávaných výstupů v ČJ, specifikum tzv. průřezových témat, možnosti a efekty využití mezipředmětových vztahů při vyučování českého jazyka, současné aktualizace RVP). b) Tematický plán, sklad vyučovaných obsahů českého jazyka v konkrétním období školního roku; scénář jednotlivých vyučovaných obsahů, vyučovací jednotky, hodina českého jazyka, příprava na hodinu, hospitační protokol. 2. Edukační materiály pro český jazyk – učebnice/cvičebnice/pracovní sešit/pracovní list, učební pomůcky, využití lingvistických příruček a slovníků ve výuce. (10 % výukového času) Výsledky učení: Studující porovná podobnosti a rozdíly srovnatelných edukačních materiálů. 3. Konfrontace různých vyučovacích metod a organizačních forem práce včetně alternativních a jejich vhodnost pro různé celky vyučovacího obsahu jazykové výchovy v českém jazyce (20 % výukového času).Výsledky učení: Studující uvede příklady různých typů cvičení a ohodnotí jejich význam pro různé vyučovací obsahy. Studující uvede odborné argumenty pro užití různých vyučovacích metod a organizačních forem práce a) Výukové strategie: situačnost a textocentrismus ve výuce českého jazyka. b) Výukové metody – konfrontace induktivního a deduktivního postupu a jeho vhodnost pro různé vyučované obsahy. c) Využití trojfázového modelu učení v hodině ČJ. d) Typologie cvičení v jazykové výuce a vhodnost jednotlivých typů cvičení pro konkrétní vyučované obsahy. 4. Didaktická transformace dosavadních lingvistických vědomostí a jejich využití při tvorbě dílčích edukačních konstruktů v modelových situacích (40 % výukového času). Výsledky učení: Studující obhájí své edukační konstrukty z hlediska lingvistického i didaktického. 5. „Nové obsahy“ ve vyučování českému jazyku a jejich didaktická problematika – mediální výchova, práce s elektronickými médii, komunikační záměr mluvčího a jeho realizace aj. (10 % výukového času) Výsledky učení: Studující uvede, jak se nové vyučovací obsahy budou podílet na edukační práci v češtině v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
|
|
||
Studující objasní principy vedení edukačního dialogu s žáky v různých ročnících 1. stupně ZŠ a jeho stavbu za kvalifikovaného využití základních pedagogických dokumentů a edukačních materiálů k českému jazyku na 1. stupni ZŠ. Studující vysvětlí a na příkladu ukáže význam osvojení specifik vyučovacího procesu, poznání jeho vyučovacího obsahu a organizace a forem práce v předmětu český jazyk. Studující vysvětlí způsob využití základních pedagogických dokumentů a dalších organizačních materiálů. Studující porovná podobnosti a rozdíly srovnatelných edukačních materiálů. Studující uvede příklady různých typů cvičení a ohodnotí jejich význam pro různé vyučovací obsahy. Studující uvede odborné argumenty pro užití různých vyučovacích metod a organizačních forem práce. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (19.09.2024)
|