|
|
|
||
Předmět filozofie výchovy představuje jeden z důležitých pilířů pro pochopení významu výchovy a vzdělávání,jeho vývoje a smyslu v rámci kulturní a historicko-antropologické tradice. Prostřednictvím filozofického tázání, po podstatě, poznatelnosti, logičnosti, spravedlnosti nebo smyslu, rovněž i vztahu cílů a obsahu, účelu a prostředků, podstatného a nepodstatného, umožňuje hlubší poznávání sebe i světa, a tak pochopit roli vychovatele, vzdělavatele nebo průvodce životem a situacemi z různých aspektů. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli filozofickým otázkám ve výchově a vzdělávání a rozpoznali jednotlivé filozofické směry ve výchově a vzdělávání ajejich dosah pro edukaci. Obsahové vymezení: 1. Sokrates, Aristoteles, Platon a jejich vliv na filozofii výchovy. 2. Filozofické otázky vevýchově a vlivjednotlivých filozofických směrů na výchovu. 3. Filozofický, náboženský a vědecký pohled svět ačlověka. 4.Středověk a supranaturalismus. 5. Osvícenství a jeho vliv. 6. Pragmatismus a senzualismus. 7. Modernífilozofickésměry a jejich vliv na individualismus a liberalismus. 8. Existencialismus, materialismus a idealismus v moderní filozofii. 9. Filozofická a názorová paradigmata v současných pohledech na výchovu a vzdělávání. 10. Postmodernismus a jeho vliv na výchovu. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
BENEŠ, M. (2002). Idea vzdělávání v současné společnosti. Eurolex Bohemia: 2002. BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Zvon: Praha. BREZINKA, W. (2001). Východiska k poznánívýchovy. L. Marek: Brno. GRENZ, S. J. (1997). Úvod do postmodernismu. Návrat domů: Praha. HOGENOVÁ, A. (2016). Bytí a rozumění.Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. PATOČKA, J. (1997). Filozofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.PROKEŠOVÁ, M. (2009). Dítě v nás: filozoficko-pedagogické pojetí dětství a dítěte. Repronis: Ostrava STARK, S. (2006). Filozofie výchovy jako filozofie lidské aktivity a dialogu se zameřením na učení HanseGeorgaGadamera a Otto Friedricha Bollnowa. Aleš Čeněk: Plzeň TRETERA, I. (2003). Dějiny filosofie. Praha: Karolinum. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8954 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|