|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s expresivními terapiemi ve speciálněpedagogickém pojetí, podrobněji s biblioterapií, tak aby byli studenti schopni chápat principy tvorby biblioterapeutických cílů, struktury biblioterapeutického procesu a sezení/lekce. Pozornost bude věnovaná také specifikám aplikace biblioterapie u vybraných skupin osob vyžadujících terapeutickou podporu. Důraz bude kladem na propojení teoretických poznatků a vlastních zážitků studentů získaných prostřednictvím praktických ukázek biblioterapeutických metod a technik. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
Studující rozvíjí své kompetence v oblasti plánování a sestavení biblioterapeutického programu a jednotlivých biblioterapeutických sezení. Studující reflektuje své zkušenosti ze zážitých biblioterapeutických technik. Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodin. Přímá výuka: 16 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 20 hodin · zpracování seminární práce 34 hodin Příprava na zápočet: 20 hodin celkem
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: KOVÁČOVÁ, B, VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Biblioterapia v ranom a v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2018, 160 s. ISBN 978-80-223-4487-6. PILARČÍKOVÁ-HÝBLOVÁ, S. Biblioterapia. Liptovský Mikuláš: Vydané vlastným nákladom, 1997. 74 s. VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí predškolského a školského veku. In Špeciálnopedagogické poradenstvo, Informačný bulletin XIX. Bratislava : Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2015, s. 25 – 36. ISBN 978-80-89698-14-1. VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Využitie vývinovej biblioterapie v inkluzívnom procese na základnej škole. In Expresivita v (art)terapii. Bratislava : Univerzita Komenského, 2016, s. 32 – 40. ISBN 978-80-223-4221-6. VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí staršieho školského veku a adolescentov. In EXPRESÍVNE TERAPIE VO VEDÁCH O ČLOVEKU 2016: Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky/ Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie uskutočnenej 28. januára 2016 v Bratislave. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2016, s. 16 – 25. ISBN 978-80-223-4148-6. Doporučená literatura: JACKSONOVÁ, M. N. M. Bibliotherapy Revisited Issues In Classroom Management.Mangilao: M-m-mauleg Publishing, 2006. 69 s. ISBN 978-0-9790111-7-7. KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná biblioterapia. In HORŇÁKOVÁ, M. (ed.) Včasná intervencia orientovaná na rodinu. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, 2010. s. 180-199. ISBN 978-80-223-2915-6. MALECOVÁ, B. Prvky biblioterapie na vyučovaní. In Sociálne vzťahy a problémy na školách. Bratislava : Odborné nakladateľstvo Dr. JosefRaabe Slovensko, 2008. 1- 34 s. ISBN 80-89182-03-8. MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7. SVOBODA, P. Poetoterapie. 1. vyd. Olomouc : UP, 2007. 187 s. ISBN 978-80-244-1682-3. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
První část hodiny - přednáška (teoretický výklad) Druhá část hodiny - zážitková forma - studenti si vyzkoušejí vybrané biblioterapeutické techniky Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (06.09.2022)
|
|
||
Obsahové vymezení:
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
1. Studující vypracuje biblioterapeutické sezení splňující postupy a strategie osvojených v předmětu. 2. Studující na základě vlastního zážitku reflektuje vybrané techniky a zhodnotí je z hlediska cílů, možností použití a navrhne případné modifikace aktivity. 3. Studující vymezí expresivní terapie, definuje pojmy biblioterapie, poetoterapie, hagioterapie, paremiologická terapie. 4. Studující vysvětlí formy biblioterapie. 5. Studující definuje oblasti použití biblioterapie v pedagogické praxi. 6. Studující v modelových situacích aplikuje vybrané diagnostické metody. 7. Studující vysvětlí principy tvorby terapeutických cílů a tvorby terapeutického programu a terapeutických sezení. 8. Studující vyhledá literaturu vhodnou pro biblioterapii podle příslušné cílové skupiny (problému klienta). 9. Studující v rámci skupinové práce a následne v seminární práci sestaví vhodné otázky k vybranému příběhu a navazující kreativní techniky podle principu biblioterapeutické práce s příběhem. 10. Studující vysvětlí použití životného příběhu a biografické metody v práci s klientem/žákem. Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|