PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kontext života osob s mentálním postižením a poruchami autistického spektra - OKBS3S122A
Anglický název: Life Context of Individuals with Intellectual Disability and Autism Spectrum Disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBS3S104A
Anotace -
Studující dokáže charakterizovat východiska práce s lidmi s mentálním postižením/ s PAS v kontextu prosazování rovných práv a příležitostí. Studující se orientuje v systému vzdělávání a podpory osob s mentálním postižením/ s PAS a dokáže v těchto oblastech doporučit a realizovat relevantní opatření.
Poslední úprava: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (20.02.2025)
Deskriptory

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.

Přímá výuka:   18 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         seminární práce 40 hodin

·         plnění průběžných úkolů 42 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Poslední úprava: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (20.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

 Studijní kontrola: zkouška formou  testu.  

Studenti vypracují zprávu z výzkumů zabýjajích se aplikovaným výzkumem v podpory s  člověka s MP/PAS (raná intervence, formální vzdělávání, tranzitní-přechodové období, pravovní uplatnění, sociální služby apod.). Práce bude zpracována ve formátu powerpoint/PPT v rozsahu 15 - 20 slidů.

Zdroje pro prezentaci ke zvolenému tématu budou minimálně dva články publikované v odborných, recenzovaných tzv. peer-reviewed journals, přičemž minimálně jeden z nich je časopis zahraniční.

Každá prezentace bude mj. obsahovat:

·       Zkoumaný problém, cíle výzkumu a jeho zdůvodnění/co se zjišťovalo a proč/

·       Použité výzkumné metody, výzkumný vzorek vzorek (existuje-li)

·       Výsledky

·       Doporučení pro teorii a praxi

Poslední úprava: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (20.02.2025)
Literatura

Literatura:

VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření, dílčí část pro žáky s potřebou podpůrných opatření z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4688-2. 

ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha, Karolinum: 2015. ISBN 978-80-246-30830.

SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha, Portál: 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.

ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost, edukace jedince s mentálním postižením. Praha, Karolinum: 2005.ISBN 80-246-0992-4

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava, Ostrava: Ostravská univerzita-Pedagogická fakulta: 2005. ISBN 80-7368-150-1.

PAS:

PRIZANT, Barry M.  Jedineční lidé: jiný pohled na autismus. Překlad Tomáš HAKR. Vydání první. Praha: Argo, 2020. 221 stran.

THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016, 493 stran, 8 nečíslovaných stran obrazových příloh : ilustrace (některé barevné), portréty, faksimile ; 24 cm. ISBN 978-80-262-0768-9.

ČADILOVÁ, V,. ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha, Portál, 2029.

      Atwood, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2005.

      Beyer, J., Gammeltoft, L. Autismus a hra - Příprava herních aktivit pro děti s autismem. Praha: Portál, 2006.

      Boyd, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem.200 tipů a strategií. Praha: Portál, 2011.

Doporučená literatura:

ČADILOVÁ, V.; JŮN, H.; THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Zvládání problémového chování nejen v domovech sociálních služeb. Praha: Portál, 2007.ISBN  978-80-7367-319-2

MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.

JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách. Praha: Portál, 2009.ISBN 978-80-7367-590-5.

ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š.; & ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109. 2018.

MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění- obecná část.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.

VALENTA, M.; PETRÁŠ, P. et al. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3380-6.

PAS:

JELÍNKOVÁ, M. Výchova a vzdělávání žáků a autismem

Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (28.03.2025)
Sylabus

 

 

1.      Paradigma postižení/disabtibility, vymezení pojmů/modelů postižení, lidská práva v mezinárodním kontextu, právní rámec podpory osob s MP/PAS v ČR

2.      Specifika komunikace, vybrané strategie   

3.      Sociální služby, východiska a poslání, kvalita podpory a její hodnocení

4.      Plánování (podpory) zaměřené na člověka - individuální plánování

5.      Přechod ze školy do světa práce a dalších životních domén, podpora jedince s MP/PAS při získávání a  udržení zaměstnání

6.      Vymezení a specifika PAS, výskyt v populaci

7.      Diagnostika a klasifikace PAS, základní diagnostické postupy

8.      Projevy PAS dle věku

9.      Systém péče o děti s PAS

10.  Specifika podpory rodiny dítěte s PAS, úloha NNO, legislativní ukotvení

Studijní kontrola: zkouška formou písemného testu.  

Poslední úprava: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (20.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK