Rehabilitace po kochleární implantaci - sluchová výchova, řečová výchova, odezírání. Komunikační systémy neslyšících osob. Kultura Neslyšících. Poradenský a vzdělávací systém, komunikační přístupy ve školách pro sluchově postižené. Historie vzdělávání sluchově postižených. Důsledky a prevence sluchových vad.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (14.06.2018)
Rehabilitation after cochlear implantation - auditory education, speech education, reading. Communication systems of deaf people. Deaf culture. Counseling and educational system, communication approaches in schools for the hearing impaired. History of hearing impaired education. Consequences and prevention of hearing defects.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je získání orientace v problematice sluchového postižení, seznámení s možnostmi komunikace osob se sluchovým postižením, komunikačními systémy, s poradenským a vzdělávácím systémem. Orientace v odborné literatuře tuzemské i zahraniční. Aktivní účast na přednáškách.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (14.06.2018)
Learning outcomes of the course unit The aim of the subject is to gain orientation in the issue of hearing impairment, familiarization with the possibilities of communication of persons with hearing impairment, communication systems, counseling and education system.Orientation in specialized domestic and foreign literature.Active participation in lectures.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Deskriptory
Výuka v ZS 21/22 je plánována v běžném prezenčním režimu, v případě zhoršení epidemiologické situace a příslušného nařízení MZ bude realizována v prostředí MS Teams dle pravidelného rozvrhu.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Attendance at lectures.The exam will consist of a written test.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Literatura -
CZUMALOVÁ, A. Tlumočník jako most komunikace mezi slyšícím zdravotníkem a neslyšícím pacientem. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-86-4.
DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1.
HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
HÁDKOVÁ, K. Životní situace studentů se sluchovým postižením při studiu na vysoké škole. S.34-58. In KVĚTOŇOVÁ, L. Vysokoškolské studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb. Brno:Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-141-6.
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.
KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008. ISBN 978-80-87153-44-4.
KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4.
KOTVOVÁ, M., KOMORNÁ, M. Praktický kurz znakované češtiny. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87218-26-6.
MACUROVÁ, A. Bilingvální vzdělávání neslyšících: pro a proti. In: Speciální pedagogika. 1993/94, ročník 4, č. 5. S. 12-19. ISSN 0862-1632.
MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 987-80-87218-00-6.
OKROUHLÍKOVÁ, L., SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, P. Rysy přirozených jazyků. Český zakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN: 978-80-87153-47-5.
REDLICH, K. CODA – Slyšící děti neslyšících rodičů. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-97-0.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (14.06.2018)
CZUMALOVÁ, A. Tlumočník jako most komunikace mezi slyšícím zdravotníkem a neslyšícím pacientem. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-86-4.
DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1.
HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
HÁDKOVÁ, K. Životní situace studentů se sluchovým postižením při studiu na vysoké škole. S.34-58. In KVĚTOŇOVÁ, L. Vysokoškolské studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb. Brno:Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-141-6.
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.
KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008. ISBN 978-80-87153-44-4.
KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4.
KOTVOVÁ, M., KOMORNÁ, M. Praktický kurz znakované češtiny. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87218-26-6.
MACUROVÁ, A. Bilingvální vzdělávání neslyšících: pro a proti. In: Speciální pedagogika. 1993/94, ročník 4, č. 5. S. 12-19. ISSN 0862-1632.
MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 987-80-87218-00-6.
OKROUHLÍKOVÁ, L., SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, P. Rysy přirozených jazyků. Český zakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN: 978-80-87153-47-5.
REDLICH, K. CODA – Slyšící děti neslyšících rodičů. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-97-0.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Požadavky ke zkoušce
Účast na přednáškách. Zkouška se bude skládat z písemného testu.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (15.10.2020)
Sylabus
Aktuální trendy v oblasti kochleárních implantací, kochleární implantáty – Nucleus od firmy Cochlear, Med-El, Advanced Bionics.
Uvedení do problematiky rehabilitace a edukace dítěte se sluchovým postižením, speciálně pedagogická podpora dítěte a jeho rodiny.
Rehabilitace po kochleární implantaci (sluchová výchova, řečová výchova, odezírání).
Komunikační přístupy ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, auditivně-orální komunikační přístup, bilingvální přístup, přístup s využitím totální komunikace.
Vizuálně-motorické komunikační systémy, znakový jazyk, znakovaná čeština, prstové abecedy, pomocné artikulační znaky, psaná forma jazyka a další. Legislativa.
Kultura Neslyšících.
Problematika tlumočení, typy, tlumočnické služby. Umělecké tlumočení.
Poradenský a vzdělávací systém, raná péče, speciálně pedagogická centra, mateřské školy, základní školy, střední školy, možnosti studia na vysoké škole.
Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené ve světě.
Nástin historického vývoje péče o sluchově postižen u nás.
Důsledky sluchových vad.
Prevence vad sluchu a ochranné pomůcky.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (14.06.2018)