PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - OKBQ2P109A
Anglický název: Special Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBQ2P101A
Je neslučitelnost pro: OKBZ0P106A
Je záměnnost pro: OKBZ0P106A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět poskytuje psychosociální a pedagogickou charakteristiku dětí s různým druhem postižení. Upozorňuje na specifické potřeby rodiny pečující o dítě s postižením. Objasňuje problematiku inkluzivního začlenění jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.
Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (09.09.2019)
Cíl předmětu -

Předmět má za úkol seznámit posluchače se základy speciální pedagogiky jako vědní disciplíny, se současnými trendy ve výchově a vzdělávání žáků se zdravotním postižením.

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
Literatura -

FISCHER, S., ŠKODA, J. (2014). Speciální pedagogika. Praha: Triton.

LECHTA, V. (ed.). (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.

PIPEKOVÁ, J. et al. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.

SLOWÍK, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.

VALENTA, M. a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál.

 

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (09.09.2019)
Požadavky ke zkoušce -

test v rozsahu tematických okruhů (min. 70%)

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (19.09.2018)
Sylabus -

Tematické okruhy:

1.     Speciální pedagogika ve struktuře pedagogických věd.

2.     Vnitřní struktura speciální pedagogiky.

3.     Druhy zdravotního postižení, příčiny vzniku poruch.

4.     Speciální školství. Inkluze.

5.     Psychopedie, kombinovaná postižení, autismus.

6.     Specifické poruchy učení, ADHD.

7.     Somatopedie.

8.     Logopedie.

9.     Surdopedie.

10.   Tyflopedie (oftalmopedie).

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (09.09.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK