|
|
|
||
Předmět seznamuje se základní terminologii v oblasti environmentální výchovy, objasňuje vzájemné vztahy, seznamuje s problematikou změn životního prostředí v čase, s globálními problémy, významem spotřebitelské výchovy. Dále se soustředí na pedagogické aspekty environmentální výchovy a její využití ve školní i mimoškolní praxi.
Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (29.01.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií, upozornit na provázanost života jedince a společnosti s problematikou životního prostředí. Dalším cílem je objasnit postavení, obsah, metody a význam environmentální výchovy v pedagogické praxi. Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (29.01.2023)
|
|
||
Předmět má 3 kredity. Kontaktní výuka činí 8 hodin. 10 hodin - příprava na kontaktní výuku 20 hodin - studium odborné literatury 40 hodin - příprava zadaných úkolů 12 hodin - seznámení se ze základními dokumenty s přesahem do školní praxe Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (29.01.2023)
|
|
||
Podmínkou zakončení předmětu je aktivní účast na výuce a zpracování zadaných úkolů. Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (30.01.2024)
|
|
||
BRANIŠ, M. (2004). Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium. ČERNOUŠEK, M. (1992). Psychologie životního prostředí. Praha: Karolinum.ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido. KOHÁK, E. (1996). Závod s časem: Texty z morální ekologie. Praha: Torst.KOHÁK, E. (2003). Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství. LORENZ, K. (2000). 8 smrtelných hříchů člověka. Praha: Akademia.POLÁŠKOVÁ A KOL. (2011). Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Karolinum. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2020)
|
|
||
1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti. 2.Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. 3. Globální problémy. 4. Vztahy mezi ekonomickým rozvojema životním prostředí; základní principy udržitelného rozvoje; nástroje udržitelného rozvoje, spotřebitelská výchova. 5.Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě. 6. Environmentální výchova – význam, vývoj, pojetí, cíle;didaktické aspekty environmentální výchovy. 7. Základní metody, formy a prostředky environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti. Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (29.01.2023)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: Kurz: Environmentální výchova (cuni.cz) Heslo pro hosty: tibor2022 Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (30.01.2024)
|
|
||
Student/ka: - definuje základní ekologické a environmentální pojmy - používá ekologické a environmentální pojmy ve správných souvislostech - porovná vztah mezi člověkem a prostředím v různých obdobích vývoje člověka - vysvětlí komplexnost globálních problémů - uvede příklady globálních problémů - diskutuje o sousvislostech mezi ekonomikou a životním prostředím - vysvětlí význam spotřebitelské výchovy - vyhodnotí stav ČR a problémy na různých úrovních s pomocí statistických dat - charakterizuje environmentální výchovu, její vývoj, cíle a specifika - vysvětlí didiaktické aspekty environmentální výchovy - porovná metody a formy environmentální výchovy a v mimoškolní oblasti Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (26.01.2025)
|