|
|
|
||
V kurzu si studenti prohloubí znalosti a dovednosti v řízení pohybových činností v mateřské škole v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Teoretické znalosti se týkají učení a motorického učení, forem pohybových činností v MŠ, metod a stylů v řízení předškolních dětí, možností realizace RVP PV pomocí pohybových činností. Studenti se seznámí s benefity pohybové aktivity, problematikou rané specializace a budou se v prohlubujícím pohledu zabývat didaktickými zásadami při osvojování pohybových dovedností.
Pozn. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při zajišťování záchrany a dopomoci.
Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Studující si prohlubují znalosti a dovednosti v řízení pohybových činností v mateřské škole v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.
Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Předmět je hodnocen 2 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. přímá výuka: 5 hodin samostudium a zdokonalování: 20 hodin příprava a realizace metodických výstupů: 20 příprava na ZK: 15 hodin Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
BOROVÁ, Blanka. Cvičíme s malými dětmi: náměty pro rozvoj pohybových dovedností dětí od 3 do 8 let. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-717-8223-8. BURIÁNOVÁ, Jana, Věra JAKOUBKOVÁ a Hana NÁDVORNÍKOVÁ. Vedení mateřské školy. Praha: Raabe, 1997-2004. JAKOUBKOVÁ, Věra, Hana NÁDVORNÍKOVÁ a Jana BURIÁNOVÁ, ed.. Metodické listy pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2000. ISBN 80-863-0703-4. RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-718-4659-7. MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018. CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V., PANSKÁ, Š., ČERNÁ, J. Gymnastická terminologie. Praha. UK FTVS. 2013. Multimediální učební text. CD- ROM. ISBN 978-80-87647-00-4. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html ChHRUDIMSKÝ, Jan, KRIŠTOFIČ, Jaroslav, MAREK, Jaroslav, VORÁLKOVÁ, Jitka, Gymnastika v obrazech - multimediální učebnice. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. Praha: ISV. Tělovýchova, 2000. ISBN 80-858-6654-4. KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4. NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha. UK FTVS. 2011 DVD. ISBN-978-80-86317-83-0. grant FRVŠ 1003, https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova.pdf SKOPOVÁ, Marie, ZÍTKO. Miroslav. Základní gymnastika. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-1323-version1-zakladni_gymnastika.pdf Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
1. Seminární práce na zadané téma. 2. Ústní nebo písemná zkouška: Otázky pro zkoušku: A. 1. Školské dokumenty, pojetí tělesné výchovy v MŠ – cíle, úkoly, kompetence. 2. Pohyb v životě dítěte – benefity 3. Ontogeneze motoriky v propojení s tělesným a psychickým vývojem 4. Pohybové schopnosti a možnosti zátěže v předškolním věku 5. Učení se a motorické učení 6. Učitel a proces vyučování – osobnost, typy, hlavní činnosti 7. Pedagogické zásady v TV, základní postupy (metody nácviku) v TV. 8. Metody a styly v TV v mateřské škole 9. Organizační formy TV v MŠ 10. Sociálně-interakční a metodicko-organizační formy 11. Efektivita TV procesu a možnosti její diagnostiky 12. Diagnostika a motorické testy u předškolních dětí 13. Děti se zvláštními potřebami (inkluze)
B. 1. Základní motorika, psychomotorika – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 2. Gymnastické činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 3. Hry v mateřské škole – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 4. Hudebně-pohybová výchova – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 5. Základy atletiky – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 6. Plavání – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 7. Zdravotní TV – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 8. Pobyt v přírodě, sezónní činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 9. Lyžování, bruslení – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 10. Zájmová TV v předškolním věku, raná sportovní specializace. Pozn. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při zajišťování záchrany a dopomoci. Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Témata: 1) Učení a motorické učení. 2) Formy pohybových činností v mateřské škole. 3) Metody a styly v řízení pohybových činností u předškolních dětí. 4) Možnosti realizace RVP PV pomocí pohybových činností. 5) Benefity pohybové aktivity. 6) Problematika rané specializace. 7) Didaktické zásady při osvojování pohybových dovedností. 1. Seminární práce na zadané téma. 2. Ústní nebo písemná zkouška: Otázky pro zkoušku: A. 1. Školské dokumenty, pojetí tělesné výchovy v MŠ – cíle, úkoly, kompetence. 2. Pohyb v životě dítěte – benefity 3. Ontogeneze motoriky v propojení s tělesným a psychickým vývojem 4. Pohybové schopnosti a možnosti zátěže v předškolním věku 5. Učení se a motorické učení 6. Učitel a proces vyučování – osobnost, typy, hlavní činnosti 7. Pedagogické zásady v TV, základní postupy (metody nácviku) v TV. 8. Metody a styly v TV v mateřské škole 9. Organizační formy TV v MŠ 10. Sociálně-interakční a metodicko-organizační formy 11. Efektivita TV procesu a možnosti její diagnostiky 12. Diagnostika a motorické testy u předškolních dětí 13. Děti se zvláštními potřebami (inkluze)
B. 1. Základní motorika, psychomotorika – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 2. Gymnastické činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 3. Hry v mateřské škole – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 4. Hudebně-pohybová výchova – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 5. Základy atletiky – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 6. Plavání – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 7. Zdravotní TV – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 8. Pobyt v přírodě, sezónní činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 9. Lyžování, bruslení – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 10. Zájmová TV v předškolním věku, raná sportovní specializace. Pozn. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při zajišťování záchrany a dopomoci. Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Studující dokáží popsat fáze motorického učení, orientují se ve formách pohybových činností v MŠ, charakterizují metody a styly v řízení pohybových činností u předškolních dětí, realizují pohybové činnosti v souladu s RVP PV, dokáží vyhodnotit benefity pohybových aktivit, orientují se v problematice ranné specializace a dodržují didaktické zásady při osvojování pohybových dovedností. Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
|