|
|
|
||
Teoretické znalosti se týkají učení a motorického učení, forem pohybových činností v MŠ, metod a stylů v řízení předškolních dětí, možností realizace RVP PV pomocí pohybových činností. Studenti se seznámí s benefity pohybové aktivity, problematikou rané specializace a budou se v prohlubujícím pohledu zabývat didaktickými zásadami při osvojování pohybových dovedností.
Pozn. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při zajišťování záchrany a dopomoci.
Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Studující si prohlubují znalosti a dovednosti v řízení pohybových činností v mateřské škole v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Předmět je hodnocen 2 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. přímá výuka: 12 hodin samostudium a zdokonalování: 20 hodin příprava na ZK: 28 hodin Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
1. Seminární práce na zadané téma. 2. Ústní nebo písemná zkouška: Otázky pro zkoušku: A. 1. Školské dokumenty, pojetí tělesné výchovy v MŠ – cíle, úkoly, kompetence. 2. Pohyb v životě dítěte – benefity 3. Ontogeneze motoriky v propojení s tělesným a psychickým vývojem 4. Pohybové schopnosti a možnosti zátěže v předškolním věku 5. Učení se a motorické učení 6. Učitel a proces vyučování – osobnost, typy, hlavní činnosti 7. Pedagogické zásady v TV, základní postupy (metody nácviku) v TV. 8. Metody a styly v TV v mateřské škole 9. Organizační formy TV v MŠ 10. Sociálně-interakční a metodicko-organizační formy 11. Efektivita TV procesu a možnosti její diagnostiky 12. Diagnostika a motorické testy u předškolních dětí 13. Děti se zvláštními potřebami (inkluze)
B. 1. Základní motorika, psychomotorika – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 2. Gymnastické činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 3. Hry v mateřské škole – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 4. Hudebně-pohybová výchova – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 5. Základy atletiky – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 6. Plavání – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 7. Zdravotní TV – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 8. Pobyt v přírodě, sezónní činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 9. Lyžování, bruslení – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 10. Zájmová TV v předškolním věku, raná sportovní specializace. Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
BOROVÁ, Blanka. Cvičíme s malými dětmi: náměty pro rozvoj pohybových dovedností dětí od 3 do 8 let. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-717-8223-8. BURIÁNOVÁ, Jana, Věra JAKOUBKOVÁ a Hana NÁDVORNÍKOVÁ. Vedení mateřské školy. Praha: Raabe, 1997-2004. JAKOUBKOVÁ, Věra, Hana NÁDVORNÍKOVÁ a Jana BURIÁNOVÁ, ed.. Metodické listy pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2000. ISBN 80-863-0703-4. RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-718-4659-7. MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018. CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V., PANSKÁ, Š., ČERNÁ, J. Gymnastická terminologie. Praha. UK FTVS. 2013. Multimediální učební text. CD- ROM. ISBN 978-80-87647-00-4. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html ChHRUDIMSKÝ, Jan, KRIŠTOFIČ, Jaroslav, MAREK, Jaroslav, VORÁLKOVÁ, Jitka, Gymnastika v obrazech - multimediální učebnice. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. Praha: ISV. Tělovýchova, 2000. ISBN 80-858-6654-4. KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4. NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha. UK FTVS. 2011 DVD. ISBN-978-80-86317-83-0. grant FRVŠ 1003, https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova.pdf SKOPOVÁ, Marie, ZÍTKO. Miroslav. Základní gymnastika. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-1323-version1-zakladni_gymnastika.pdf Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Témata: 1) Učení a motorické učení. 2) Formy pohybových činností v mateřské škole. 3) Metody a styly v řízení pohybových činností u předškolních dětí. 4) Možnosti realizace RVP PV pomocí pohybových činností. 5) Benefity pohybové aktivity. 6) Problematika rané specializace. 7) Didaktické zásady při osvojování pohybových dovedností. Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8653 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020). Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.01.2020)
|
|
||
Studující dokáží popsat fáze motorického učení, orientují se ve formách pohybových činností v MŠ, charakterizují metody a styly v řízení pohybových činností u předškolních dětí, realizují pohybové činnosti v souladu s RVP PV, dokáží vyhodnotit benefity pohybových aktivit, orientují se v problematice ranné specializace a dodržují didaktické zásady při osvojování pohybových dovedností. Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
|