|
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnout základní vhled do problematiky výuky českého jazyka u integrovaných žáků s různým typem postižení (žák se zrakovým, mentálním postižením, specifickými vývojovými poruchami školních dovedností, poruchou autistického spektra a kombinovaným postižením více vadami) a přiblížit v základních obrysech složitou problematiku přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky ČJ. Studenti se formou náslechů a volné názorové diskuse seznámí se specifickými aspekty práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami výhradně v hodinách českého jazyka (kompenzační pomůcky, speciální učebnice, problematika pedagogické asistence a spolupráce s rodiči, PPP a SPC, tvorba IVP apod.) a pokusí se o vlastní návrhy praktických činností v jednotlivých krocích realizace výuky s ohledem na osobnost a možnosti integrovaného žáka s postižením na 1. stupni (popř. 2. stupni ZŠ).
Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (09.08.2021)
|
|
||
V případě on-line výuky budou semináře probíhat prostřednictvím platformy MS Teams. Link na připojení ke konkrétní výukové události bude všem přihlášeným zaslán nejpozději den před každým seminářem prostřednictvím SISu (na uvedené emailové adresy). Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (09.08.2021)
|
|
||
Základní literatura: Štěpáník et al. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny (didaktika českého jazyka pro ZŠ a VG). Praha: Fraus. ISBN 978-80-7489-595-1. Štěpáník, S. et al. (2019). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (The relation of language and communication in Czech-Slovak-Polish reflection). Praha: Karolinum - (konkr. Eliášková, K. (2019). Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, s. 191-211). Eliášková, K. (2018). K výuce mateřského jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, s. 135–144. Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK. Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71. Lechta, V. et al. (2016). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Portál. Pišlová, S. (2010). Jazykové hry. Praha: Fortuna. Pišlová, S. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, ročník 22, číslo 3, s. 241–247. Doporučená literatura: Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity. Houser, P. (2002). Hry se slovy a jazykem. Praha: Portál. Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. České Budějovice: Grada Publishing. Katalog podpůrných opatření (http://katalogpo.upol.cz/)
Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (09.08.2021)
|
|
||
Požadavky k zápočtu
Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (09.08.2021)
|