PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psycholinguistics - OINA4A032B
Anglický název: Psycholinguistics
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 0 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Anotace -
In the course, the language is treated as a unique product of cognitive processes of the human mind, differing from other types of communication. The course gives insight into how language enables people to organize their thoughts and categorize their experience, which makes the subject indispensable even for language teachers. Themes: 1. Introducction, history and position of psycholinguistics, research objectives, key concepts in psycholinguistics 2. Human vs animal communication; nonverbal communication; sign language 3. Biological origina of language. Characteristics of language and language competence 4. First language acquisition 5. Memory; information processing; mental lexicon 6. Comprehension and production; reprezentation of meaning 7. Production and comprehension of discourse. Teory of schemes. Informativity 8. Language skills (speaking, listening, reading, writing) 9. Brain and language; language disorders or impairments; language loss; 10. Bilingualism 11. Research and experiments in psycholinguistics
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (26.10.2020)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu Psycholinguistics je seznámit posluchače s klíčovými tématy psycholingvistiky a příbuzných disciplín, zvláště se vztahem mezi mozkem, myslí a jazykem a objasnit jim zejména, jak se rodí mateřština a jak se lidé v různých kontextech navzájem dorozumívají a jaké faktory do toho vstupují.

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

● Active participation in seminars (max. two missed classes)

● A review established on comparing two recent studies on a selected psycholinguistic topic, to be followed by in-class presentation

● Carrying out a psycholinguistic research/ experiment, and presenting the findings in seminars

● Multiple choice test verifying the student´s familiarity with key concepts in the field (30 minutes, at least 11pts out of 15)

(the candidate has up to three attempts to pass the test)

(Note: In case the pandemic situation moves testing online, the multiple-choice format of tests will be replaced by open tests.)

The candidate´s proficiency and formulation skills are included in assessment criteria.

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (24.05.2023)
Literatura -

AITCHISON, Jean. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. 5th edition London & New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0415610186

FERNÁNDEZ, Eva M. a CAIRNS-SMITH, Helen. Fundamentals of Psycholinguistics. Malden, Oxford: Willey-Blackwell. 2011. ISBN 978-1405191470.

FIELD, John. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-041527600

FIELD, John. Psycholinguistics: Key Concepts. London & New York: Routledge, 2004. ISBN 978-0415258913

GROSJEAN, F., & LI, P. (2012). The Psycholinguistics of Bilingualism. John Wiley & Sons,Chichester. ISBN  9781444332797.

OWENS, Robert E. JR. Language Development: An Introduction. 8th edition. London: Pearson, 2011. ISBN 978-0132582520

SCOVEL, Thomas. Psycholinguistics. Oxford, New York: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19 437213 8

WARREN, Paul. Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 5th printing, 2017. ISBN 978-0-521-130-56-1.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (26.10.2020)
Sylabus -

●Theoretical part: Topics:

Introduction to psycholinguistics; history and position of psycholinguistics; theories of language origin;

Language acquisition; critical period; language and aging; loss of language (19/10)

Communication: animal and human; verbal and non-verbal; sign language; properties of human language (12/10)

Language production and comprehension (16/10)

Language skills (speaking, writing, reading,listening); bilingualism (30/11)

Language, mind and brain; language centres; language disorders; memory; mental lexicon; cognitive linguistics (7/12)

●Presentation of reviews (14/12)

●Presentation of individual psycholinguistic experiments (21/12;4/1)

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (24.05.2023)
Výsledky učení -

1/ Introduction to psycholinguistics; history and position of psycholinguistics; theories of language origin: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše postavení psycholingvistiky mezi lingvistickými disciplínami a vysvětlí hlavní pojmy; Studující popíše hlavní teorie vzniku jazyka

2/ Animal and human communication; Verbal and non-verbal communication: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující porovná komunikací lidí a zvířat a zjistí podobnosti a rozdíly; Studující popíše prostředky neverbální komunikace a porovná podobnosti a rozdíly s verbální komunikací

3/ Sign language; properties of human language: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše znakovou řeč a porovná ji s verbální komunikací a zjistí podobnosti a rozdíly; Studující popíše specifika znakové řeči; Studující vyjmenuje hlavní rysy jazyka a uvede vhodné příklady

4/ Language acquisition; critical period; language and aging; loss of language: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje a popíše jednotlivá klíčová stádia vývoje mateřštiny; porovná osvojování si mateřštiny a cizího jazyka zjistí podobnosti a rozdíly mezi nimi

5/ Language comprehension; Language production: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše procesy porozumění a produkce, jejich hlavní fáze a porovná je navzájem; Studující toto téma vztáhne ke svému oboru, tj. porovná procesy porozumění a produkce v mateřštině a v cizím jazyce

6/ Language skills (speaking, writing, reading, listening): Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje různé řečové dovednosti, popíše jejich specifika a porovná je navzájem; Studující toto téma vztáhne ke svému oboru, tj. porovná proces řečové dovednosti v mateřštině a v cizím jazyce

7/ Bilingualism and related topics: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující roztřídí bilingvismus a příbuzné jevy na různé typy podle vhodných kritérií; uvede vhodné příklady

8/ Language, mind and brain; language centres; language disorders: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše různá jazyková centra mozku; vyjmenuje a vysvětlí různé poruchy řeči, porovná je a zjistí podobnosti a rozdíly

9/ Language and culture: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše různé druhy kultur a uvede vhodné příklady; Studující toto téma vztáhne ke svému oboru, tj. porovná kultury cílových zemí a kulturu/y své mateřštiny a zjistí podobnosti a rozdíly

10/ - 12/Student presentations of small-scale psycholinguistic experiments or reviews of psycholinguistic studies: Studující provede psycholingvistický experiment, popíše jeho výsledky a uvede odborné argumenty; nebo Studující porovná dvě psycholingvistické studie na obdobné téma, uvede podobnosti a rozdíly a předloží odborné argumenty;

Semináře 1-12: Studující se aktivně a relevantně podílí na diskusích a úkolech řešených v semináři

 

 

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK