PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika1. stupně ZŠ I. - OCRN20UC04
Anglický název: Didactics of Primary school I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
PaedDr. Iveta Stehlíková Bassyová
Anotace -
Předmět seznamuje studenty s vybranou teorií obecné didaktiky týkající se výukové komunikace a práce se vzdělávacími cíli.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2020)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je uvedení do obené didaktiky, osvojení si odborné terminologie a základních teoretických východisek v oblasti výukové komunikace, práce s výukovými cíli, plánování výuky.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2020)
Deskriptory

Studentům je poskytnuta podpora v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6399 (heslo: jednicka)

K samostudiu je určená e- publikace Stará, J., Zemanová, B., Horská, P. Obecná didaktika I: Plánování výuky dostupná zde: https://cuni.futurebooks.cz/

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Obsah znalostí je dán okruhy k SZZ

Cíle vzdělávání

Výuková komunikace

Student k těmto okruhům v rámci předmětu zpracuje 2 úkoly v moodle. Ty jsou zároveň podkladem pro zpracování povinných složek závěrečného portfolia z pedagogiky.

Úkoly v moodle vedou k aplikaci požadovaných znalostí a dovedností.

Nejzažší termín odevzdání: 2 týdny po posledním prezenčním setkání k předmětu.

Vzhledem k tomu, že úkoly jsou součástí závěrečnho portfolia, bude poskytnuta souhrnná společná (ne individuální) zpětná vazba k odevzdaným úkolům.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Literatura

Literatura

Stará, J., Zemanová, B., Horská, P. Obecná didaktika I: Plánování výuky, dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/

ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a  NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press.

Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik

Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Sylabus

1.        Didaktika - předmět, základní pojmy.

2.        Výuková komunikace.

3.        Cíle výuky - klasifikace cílů, způsoby a zásady formulace cílů. Velká myšlenka.

4.        Stanovení cílů, výběr učiva

5.       Taxonomie vzdělávacích cílů. Efektivní práce s výukovými cíli.

6.       Plánování výuky

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Studijní opory

Studentům je poskytnuta podpora v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6399 (heslo: jednicka)

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.10.2024)
Výsledky učení

Student/ka:

- vysvětlí význam vzdělávacích cílů ve výuce

- vysvětlí Bloomovu taxonomii – nerevidovanou a revidovanou a její význam při plánování výuky

- vyjmenuje základní cíle a strategické linie Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+

- zhodnotí jednotlivé iniciativy a programy s ohledem na naplňování Strategie 2030+.

- rozliší cíle kognitivní, afektivní a psychomotorické.

- zařadí předložené cíle do příslušných hladin Bloomovy taxonomie.

- dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat cíle na jednotlivých hladinách Bloomovy taxonomie, formulovat cíle kognitivní, psychomotorické a afektivní.

- vysvětlí, co jsou to „velké myšlenky“ a jaký mají význam při plánování výuky.

- dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat „velké“ (hlavní, nosné) myšlenky.  Dokáže formulovat obecný vzdělávací cíl.

- zhodnotí efektivitu a smysluplnost učiva v modelových scénářích výuky.

- argumentuje v diskusi o smysluplnosti určitého učiva vzhledem k potřebám žáků s různými překážkami v učení.

- vysvětlí rozdíl mezi popisným a posuzujícím jazykem.

- uvede argumenty pro používání popisného jazyka v komunikaci se žáky s oporou o odbornou literaturu.

- aplikuje principy respektující komunikace.

- hodnotí svůj vlastní výkon v oblasti výukové komunikace a navrhne alterace (použité otázky, zapojení žáka/žáků, řízení komunikace, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typo použitých komunikačních prostředků, případně práce s chybou, použitíé popisného a hodnotícího jazyka) .

- rozliší uzavřené a otevřené otázky z hlediska kognitivní náročnosti.

- navrhne úkoly vyšší kognitivní náročnosti (s oporou o Bloomovu taxonomii).

- v komunikaci s žákem/žáky uplatňuje efektivní a respektující výukovou komunikaci. Zhodnotí svou komunikaci s žákem/žáky (použité otázky, způsobu řízení komunikace, participace žáka/žáků na výukové komunikaci, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typ použitých komunikačních prostředků, použití popisného a/či posuzujícího jazyka, případně práce s chybou.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK