|
|
|
||
Semináře probíhají formou dílny čtení. Studenti si do semináře nosí dětské knihy, které si vybírají ze seznamu doporučené četby. Tyto knihy v semináři (nejméně 20 minut) čtou. Čtení knih předchází minilekce (často v podobě práce se společným textem) zaměřená na reflexi čtenářského zážitku, na některou ze čtenářských strategií (např. předvídání, shrnování, kladení otázek atd.) a na různé způsoby vedení čtenářských zápisů (např. podvojný deník). Následně (na základě zadaných úkolů) o přečteném diskutují ve dvojici, své knihy představují v plénu semináře (vzájemně si je doporučují) a hovoří o tom, co o své knize při plnění úkolu zjistili. Hlavním cílem semináře je, aby studenti zakusili, jak probíhají dílny čtení, jak lze ve třídě pracovat se čtenářskými zážitky, aby četli současnou českou a světovou literaturu pro děti (a získali o ní základní přehled), aby byli schopni o ní přemýšlet a hovořit – a to vše s ohledem na své budoucí žáky.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 8 hod přímá výuka 28 hod samostudium studijních materiálů 22 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zkoušku Celkem 58 hodin
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Aktivní účast v semináři, četba 10 knih z dětské literatury (dle doporučeného seznamu), tvorba vlastního seznamu četby, odevzdané 3 zápisy z četby (dle zadaných kritérií) Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Bettelheim, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2000. 335 s. Edice 21; sv. 14. ISBN 80-7106-290-1. Mandys, Pavel a kol. 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vyd. V Praze: Albatros, 2013. 430 s. ISBN 978-80-00-03336-5. Children’s Literature in Education: https://link.springer.com/journal/10583/volumes-and-issues
Tipy na dobré čtení pro děti (rozděleno podle věku, respektive třídy): https://ctenidetem.knihovny.cz/ Pomáháme školám k úspěchu – Pedagogické inspirace: https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/pedagogicke-inspirace Mravenčí chůva – Online magazín o knihách pro děti: https://mravencichuva.cz/ Nakladatelství dětské literatury: Albatros (https://www.albatros.cz/), Baobab (https://www.baobab-books.net/), Meander (https://www.meander.cz/) Zlatá stuha: http://www.zlatastuha.cz/cs - Pro Vás obzvláště atraktivní sekce „Pro školy“, v níž najdete také metodické listy: http://www.zlatastuha.cz/cs/pro-skoly Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/ Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/ Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Témata: 1. Literatura s tématem čtenářství, Kolik podob má čtení, Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka, čtenářské strategie 2. (Nejen) příběhy dětí a téma identity, odlišnosti, sebeuvědomění a sebepoznání 3. Pohádky a jejich charakteristiky 4. Láska, vztahy a přátelství v literatuře pro děti, rozvoj emocionální gramotnosti 5. Poezie pro děti, představivost, tvořivost a hravost 6. Vytváření čtenářských biografií, dína čtení v praxi 7. Záznamy z četby Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Padlet - odkaz bude zaslán před prvním setkání. Prezenční výuka, event. možnost připojení online v případě nemoci či karatény: ZOOM: https://cuni-cz.zoom.us/j/9215429137?pwd=QmtONElZcFdVcWdEdWtJQVh1ZEdnQT09 Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|