PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Filozofie výchovy - OCDS18SS01
Anglický název: Philosophy of Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Doporučená literatura.docx Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Anotace -
Předmět uvádí do obzoru filosofie výchovy, jež zde není pojímána jako specializovaný filosofický obor zabývající se výchovou, ale je jí rozuměno jako svérázné filosofické perspektivě nahlížející výchovu jako klíčový fenomén pro porozumění lidské existenci. Kurz uvádí do základních otázek filosofie výchovy vyvěrajících z tradice evropské kultury, seznamuje s tázáním po filosofických předpokladech výchovy a věnuje se též soudobým problémům výchovy a vzdělávání. Přestože stěžejním úkolem kurzu je poskytovat zájemcům půdu pro samostatnou a kritickou reflexi otázek výchovy a vzdělávání, vlastním smyslem tohoto předmětu je prostřednictvím tematizace fenoménů souvisejících s výchovou rozvíjet filosofující myšlení, prohlubovat citlivost pro podstatná existenciální témata a schopnost rozumět jim. Seznámení s filosofií výchovy probíhá v užší vazbě na studijní obor posluchačů, kdy je zohledněna např. psychologická, spec. pedagogická či primárně pedagogická dimenze výchovy a vzdělávání.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Deskriptory

V případě on-line výuky bude kurz realizován prostřednictvím aplikace MS Teams.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Literatura -

Povinná literatura:

KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Herrmann & synové, 1995. ISBN 80-238-0473-1.

Doporučená literatura

Monografie

 

Elektronické časopis:

  

Články online

 

Dostupné online:

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -

Zpracování původního zamyšlení na motivy vybraného Platónovu dialogu (nebo pod domluvě zamyšlení nad jinou filosofickovýchovnou tematikou) a následné obhájení tohoto zamyšlení, při níž student osvědčí své rozumění zvolené tematice a problémům probíraným na přednášce.

Rozsah práce: 3 - 5 NS.

Podmínkou je využití alespoň 2 relevantních pramenů, původnost zamyšlení (nejde o klasický referát) a splnění běžných formálních požadavků na seminární práce.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Sylabus -

Tento kurz probíhá ve výukových blocích, v nichž zpravidla bývá nejprve problematizujícím způsobem představen určitý tematický okruh, poté následuje intepretační práce s pramen nebo dialogicky vedená diskuse, či představení určité problematiky studenty.

Ohniskové tématické kruhy jsou voleny a strukturována s ohledem na potřeby studentů a průběh kurzu.

  • Výchova, vzdělání a filosofie: rozdílné perspektivy pohledů na výchovu a vzdělávání (naivní, pedagogický a filosofický přístup), živel filosofického myšlení (ratio essendi a ratio cognoscendi) 
  • Uvedení do filosofickovýchovné problematiky: Svéráz filosofie výchovy a možnosti tázání na fenomény a vzdělávání; česká tradice filosofie výchovy
  • Archetypy výchovy (R. Palouš): a) paideia, b) educatio, c) výchova v subjekt-objektovém rozvrhu;
  • Komenského pojetí výchovy
  • Patočkova filosofie výchovy, tři životní pohyby, chórismos a svoboda
  • Dialogický rozměr výchovy a hermeneutická výchova
  • Výchova, krize a antinomie výchovy
  • Idea univerzity a krize vzdělanosti (Teoreie nevzdělanosti)
  • Reflexe soudobého školství, éthos učitelského povolání v době příliš pozdní
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Výsledky učení

studující

- vysvětlí rozdíl mezi filosofií a vědou a odůvodní význam teoretického postoje pro praktický život

- uvede, čím a jak se zabývá filosofie výchovy, a pojmenuje specifika české tradice filosofie výchovy

- navrhuje nejméně dva možné přínosů filosofie výchovy pro pedagogickou teorii a praxi, diskutuje relevantnost těchto přínosů pro speciálně pedagogickou praxi

- intepretuje filosoféma (myšlenku) vybraného filosofa výchovy a kriticky zohdnotí jeho dosah do praxe

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (08.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK