PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematiky II - OCDC23SS54
Anglický název: Mathematics education II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Prerekvizity : OCDC23SS06
Anotace
Cílem předmětu je vybavit účastníky vzdělávání základními znalostmi, tj. vědomostmi, dovednostmi a postoji z didaktiky matematiky v souladu s výkonem jejich budoucí profese. Účastníci budou schopni koncipovat výuku s oporou o teoretické poznatky didaktiky matematiky a v souladu s pojmotvorným procesem v matematice. Teoretické poznatky jsou v kurzu rozvíjeny v úzké součinnosti s praktickými příklady z práce žáků i učitelů na jedné straně (včetně reflexe videozáznamů z hodin matematiky) a s oporou o výsledky výzkumů na straně druhé.
Poslední úprava: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Cíl předmětu

Absolvent(ka) modulu:
• orientuje se v kurikulárních dokumentech a odborných zdrojích, které jsou pro učitele matematiky k dispozici, a dokáže je vhodně využít pro výuku (kompetence 1.1 a oblast 2 KRAU),
• chápe různorodost cílů vyučování matematice a jejich vzájemnou provázanost (konceptuální porozumění, procedurální zběhlost, adaptivní usuzování, strategická kompetence, sklon k produktivní činnosti) (kompetence 1.1, 1.2 a 6.1 KRAU),
• chápe principy pojmotvorného procesu v matematice a dokáže je využít pro koncipování podnětné výuky matematiky zaměřené na žáka a pro diagnostiku žákovských znalostí v matematice (kompetence 1.2 a oblast 2, oblast 4 KRAU),
• dokáže formulovat výukové cíle až na úroveň výchovně-vzdělávacího cíle konkrétní vyučovací jednotky (kompetence 1.2, 2.1 a 2.5 KRAU),
• dokáže volit vhodné učební úkoly, didaktické postupy a výukové strategie pro klíčové pojmy a postupy školské matematiky (vhodně didakticky transformuje matematický obsah) (kompetence 1.1, 1.2, 3.1 a 3.2, oblast 2 kompetencí KRAU),
• dokáže posoudit didaktickou vhodnost názorných pomůcek fyzických i virtuálních, včetně softwaru typu GeoGebra, a použít je účelně ve výuce (kompetence 2.4 a 3.3 KRAU),
• dokáže plánovat a realizovat diferencovanou výuku pro žáky s různými vzdělávacími potřebami (kompetence 2.2 KRAU),
• dokáže realizovat výuku podporující formativní hodnocení, v níž bude chyba brána jako příležitost k učení (oblast 4 KRAU),
• podporuje motivaci k učení se matematice (kompetence 2.3 KRAU).

Poslední úprava: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

písemná zkouška zaměřená na didaktické znalosti obsahu s následnou rozpravou

Poslední úprava: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Literatura

*K dispozici online.
Klíčová literatura
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
*HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004.
*JANDA, D., VONDROVÁ, M., TŮMOVÁ, V. Pojmotvorný proces v oblasti míry v geometrii. Praha: PedF UK, 2019.
*NOVÁKOVÁ, E., VONDROVÁ, N. Tematické okruhy Číslo a početní operace, Číslo a proměnná. In: FUCHS, E.,
ZELENDOVÁ, E. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1 vyd. Praha: NÚV, 2015, s. 8–41.
*VONDROVÁ, N. Úvod do didaktiky matematiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
VONDROVÁ, N. Didaktika matematiky pro učitele jako prostředek na zvládání kritických míst matematiky. Praha: PedF UK, 2019.


Doporučená literatura
BLAŽKOVÁ, R. et al. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000.
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990.
*HOLÁ, E., NOVÁK, M., PROKOPOVÁ MACHALOVÁ, P., VONDROVÁ, N. Přímá a nepřímá úměrnost. Praha: ČŠI, 2015.
HOŠPESOVÁ, A., KUŘINA, F., CACHOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, J., ROUBÍČEK, F., TICHÁ, M., VANÍČEK, J. Matematická gramotnost a vyučování matematice. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011.
*JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
*Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha: JČMF, 2006.
*RENDL, M., VONDROVÁ, N., HŘÍBKOVÁ, L., JIROTKOVÁ, D., KLOBOUČKOVÁ, J., KVASZ, L., PÁCHOVÁ, A.,
PAVELKOVÁ, I., SMETÁČKOVÁ, I., TAUCHMANOVÁ, E., ŽALSKÁ, J. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013.
VANÍČEK, J. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie. Praha: PedF UK, 2009.
*VANÍČEK, J. Změní počítače školskou matematiku? In Rosecký, J. (ed.) Počítač ve škole 2016 - sborník příspěvků. Nové Město na Moravě: GVM, 2016.
Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).
Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).
Publikace mezinárodních srovnávacích výzkumů pro matematiku na webu ČŠI.
Národní srovnávací testy (Maturita, přijímací zkoušky: www.cermat.cz)

Poslední úprava: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Metody výuky

semináře

Poslední úprava: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Sylabus

U každého z následujících témat školské matematiky na úrovni 2. a 3. stupně školy bude pozornost věnována didaktické rekonstrukci učiva, obtížím žáků, výukovým praktikám, metodickému zpracování a reedukaci formálních poznatků, a to i ve vazbě k žákům s různými vzdělávacími potřebami.
A. Číslo a proměnná I (4)
B. Číslo a proměnná II (4)
C. Rovnice a nerovnice (2)
D. Závislosti a funkce I (3)
E. Závislosti a funkceII (2)
F. Analytická geometrie (2)
G. Práce s daty a statistika (3)
H. Planimetrie a stereometrie I (4)
I. Planimetrie a stereometrie II (4)
J. Kombinatorika a pravděpodobnost (4)
K. ICT ve výuce matematiky (3)
L. Goniometrie a trigonometrie (2)
M. Argumentace a dokazování (3)


Témata pro distanční část (20 hodin) a kritéria hodnocení:**
1/II. Téma A: Číslo a proměnná, čtení k tématu, videozáznam z výuky, analýza žákovských artefaktů, webinář na téma slovní úlohy - Kvíz k tématu s vyhodnocením, písemná reflexe videozáznamu - 3h
2/II. Téma B: Rovnice a nerovnice, čtení k tématu, analýza žákovských artefaktů, webinář na téma algebraické dlaždice - Kvíz k tématu s vyhodnocením - 3h
3/II. Téma C: Závislosti a funkce, čtení k tématu, řešení úloh, analýza žákovských artefaktů - Kvíz k tématu s vyhodnocením - 2h
4/II. Téma D: Analytická geometrie, čtení k tématu - Kvíz k tématu s vyhodnocením - 2h
5/III. Téma F: Planimetrie a stereometrie, čtení k tématu, řešení úloh, videozáznamy z výuky, analýza žákovských artefaktů, webinář na téma míra v geometrii - Kvíz k tématu s vyhodnocením, písemná reflexe videozáznamů, peer hodnocení v modulu Workshop v LMS Moodle - 4h
6/III. Téma G: Kombinatorika a pravděpodobnost, řešení úloh, analýza žákovských artefaktů, webinář na téma kombinatorika - Kvíz k tématu s vyhodnocením, řešení úloh s vyhodnocením - 4h
7/III. Téma J: Výroky a důkazy, čtení k tématu, řešení úloh, analýza žákovských artefaktů - Kvíz k tématu s vyhodnocením, řešení úloh s vyhodnocením - 2h
**Úkoly distanční části jsou zadávány v Moodle průběžně a během výuky se o nich diskutuje.

Poslední úprava: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Studijní opory

Podpora distanční části v Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5401
Heslo: akreditace

Poslední úprava: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK