Úvodní motivační praxe, jejímž cílem je vzbuzení zájmu a uvedení studentů do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek. Stěžejní činností této náslechové pedagogické praxe jsou hospitační činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí.
Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
Cíl předmětu
vzbuzení či prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy
uvedení do problematiky předškolního vzdělávání
seznámit se s prostředím a životem v mateřské škole
získat pedagogické zkušenosti (pozorování pedagogických situací, navazování kontaktů s dětmi, pozorování a analyzování práce učitelky)
Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
Literatura
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004, 48 s. ISBN 80-87000-00-5.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 493 s. ISBN 978-80-7367-703-9.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (13.10.2013)
Metody výuky -
seminář
týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (13.10.2013)
practice
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (13.10.2013)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky na seminář
odevzdání seminární práce (založení pedagogického portfolia)
prezentace FMŠ (skupinově na semináři)
aktivní účast na seminářích (80% docházka)
Požadavky při pedagogické praxi
100% účast studenta na praxi (doložená docházkovým listem studentů na praxi)
vyplněný hodnotící list
splnění zadaných úkolů fakultním učitelem a pozitivní hodnocení studenta
zpracování a předložení pedagogického portfolia (záznamy z hospitací, reflexí, seznam prostudované odborné literatury, seznam a analýza pedagogické dokumentace, seznam akcí, jichž se student zúčastnil atd.)
splnění zadaných úkolů vedoucím praxe
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (13.10.2013)
Sylabus
hospitační činnosti
pohospitační reflexe (rozbory)
první pokusy o vstup do pedagogické situace (navazování kontaktů s dětmi)
drobné asistenční činnosti
cílené a strukturované pozorování (u absolventů středních pedagogických škol)
rozhovor s fakultní učitelkou a beseda s ředitelkou fakultní školy
plnění úkolů zadaných vedoucím praxe
plnění úkolů zadaných fakultní učitelkou (především u absolventů SPgŠ)
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (13.10.2013)