Posláním studijního předmětu PC5 Počítačová podpora výuky je seznámit studenty se základními způsoby využití informačních technologií ve vyučování a učení z různých aspektů s cílem přispět k poznání a pochopení skutečného vzdělávacího potenciálu ICT a připravit studenty jako budoucí učitele na efektivní využití informačních technologií pro podporu výuky a učení.
Cíl předmětu spočívá v osvojení poznatků o významu a funkci počítačových technologií ve výuce a v procesu učení žáka, ve zvládnutí základních přístupů k využití programových prostředí a zhodnocení jejich specifik a funkčních možností a v návrhu postupů pro různé edukační situace. Obsahově se předmět zaměřuje na teoreticko-metodologické a praktické otázky související s možnosti využití počítače ve výuce a integrací ICT do vzdělávání, na projektovou výuku s využitím ICT, distribuovanou výuku a praktické ukázky využití ICT ve výuce a učení.
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (22.09.2005)
The aim of subject PC5 computer supported tuition is to introduce students to basic ways of using information technology in teaching and learning from different aspect with the target to add some to knowledge and understanding of real educational potencional ICT and prepare students as future teachers on the effective using of information technology for support teaching and learning.
The goal of this subject is to get better knowledge about meaning and function of computer technology in the tuition and in process of pupil's learning, in mastering basic point of view in using program environment and to evaluate its specific and functional possibilities and analyzing what to do in different educational situation. Content of this subject is focused on theoretical-methodical and practical questions connected with possibilities of using computer in tuition and integration of ICT into education, on the project tuition with using ICT, distributed tuition and practical examples of using ICT in the tuition and learning.
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (22.09.2005)
Literatura
Studijní literatura:
ABBOTT, C. ICT: Changing Education. GB : Taylor and Francis Group, 2001.
ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998. ISBN: 80-7178-272-6
FIALOVÁ, I. Didaktický software a evaluace jeho kvality. In Didaktická technologie - sborník vědeckovýzkumných a metodických prací.. Praha : Karolinum, 1994.
RAMBOUSEK, V., aj. Práce s počítačem. Praha : Fortuna, 1997.
SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál, 1997.
Studijní prameny:
Infovek Dostupný z:
Server oddělení informační technologie a technické a informační výchovy Dostupný z:
Učitelský spomocník. Dostupný z:
WWW4teachers. Dostupný z:
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (22.09.2005)
Sylabus -
Informační společnost, informační technologie, informační gramotnost, vzdělávání v informační společnosti, informační výchova,
Informační zdroje, kompetence učitele a žáka, evaluace zdrojů, média, media a komunikace, pedagogika médií, pedagogická komunikace s ICT podporou
Postavení a funkce ICT ve vzdělávání , využití ICT ve výuce v závislosti na počtu počítačů, programech, charakteru technologie a různých etapách výuky
Projektová výuka, příklady projektové výuky s počítačovými technologiemi, distribuovaná výuka, e-learning, virtuální vzdělávací prostředí, systémy VLE
Klasifikace a taxonomie didaktického software, zdroje software, nasazení výukového software, analýza didaktického software, ergonomie práce s počítačem
Evaluace výukového softwaru, informačních zdrojů a WWW stránek
Právní problémy používání software, Internet a právní hledisko
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (22.09.2005)
Information society, information technology, information literacy, education in information society, information instructing
Information resources, teacher and pupil competences, resources evaluation, media, media and communication, media pedagogy, pedagogy communication with ICT support
Project tuition, examples of project tuition with computer technology, distributed learning, e-learning, virtual educational environment, VLE systems
Classification and taxonomy of didactical software, software resources, using educational software, didactical software analyze, ergonomics of computer work
Educational software, information resources and www pages evaluation
Legal using software, Internet and legal point of view
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (22.09.2005)