PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Rétorika a komunikace s lidmi II - NPEP603
Anglický název: Rhetoric and effective communication with people II
Zajišťuje: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: 25
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Jakub Švec
Vyučující: Mgr. et Mgr. Jakub Švec
Neslučitelnost : NPED042
Záměnnost : NPED042
Anotace
Jedná se o druhou část dvousemestrálního kurzu, 4 vyuč. hodiny za 14 dní. Program je připraven jako povinně volitelný kurz pro zájemce. Je koncipován jako dvousemestrální. Účastníci se v prvním semestru zlepší v ošetřování vztahů a řešení mezilidských konfliktů a získají informace o pozadí komunikačních procesů a o tom, jak funguje náš mozek během komunikace a v druhém semestru se naučí, jak efektivně prezentovat a procvičí si přesvědčivou (poutavou) prezentaci a získají ke svému prezentování zpětnou vazbu.
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (31.01.2018)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast a minimální docházka 75%, alespoň jedna odprezentovaná prezentace.

Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (14.05.2020)
Literatura
Základní literatura:
  • DE VITO, J. 1999. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada.
  • HIERHOLD, E. 2005. Rétorika a prezentace. Praha: Grada Publishing.
  • KŘIVOHLAVÝ, J., Mareš, J. 1995. Komunikace ve škole. Brno: MU.
Další doporučená (doplňková) literatura:
  • ARISTOTELÉS. 1999. Rétorika. Praha: Rezek.
  • ATKINSON, C., R., ATKINSONOVÁ, R., L. a kol. 1995. Psychologie. Praha: Victoria publishing.
  • BOKR, J., SVATEK, J. 2000. Základy logiky a argumentace. Dobrá Voda: Aleš Čeněk.
  • Cangelosi, J, S. l994. Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál.
  • CARNEGIE, D. 1993. Jak získávat přátele a působit na lidi. Praha: Talpress.
  • ČERNÝ, V. 2003. Prodejní techniky: prezentační dovednosti, zvládání námitek, neverbální komunikace.Brno: Computer press.
  • Disman, M., Kubálek,V. 1968. Dětský přednes a dramatický projev. Praha: SPN.
  • Gillernová, I. - Hermochová, S. - Šubrt, R.1990. Sociální dovednosti učitele. Praha: SPN.
  • GROSS, S., F. 2003. Vztahová inteligence. Praha: Management Press.
  • KOHOUT, J. 1995. Rétorika: Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press.
  • KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. 2008.:
  • Respektovat a být respektován. Spirála, Kroměříž.
  • KRAUS, J. 1998. Rétorika v evropské kultuře. Praha: Academia.
  • Medzihorský, Š. 1981. Asertivita. Praha: Elfa.
  • PEASE, A. 2001. Řeč těla: jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Praha: Portál.
  • Praško, J., Prašková, H. l996. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada.
  • Prekop, J. 2004. Empatie - vcítění v každodenním životě. Praha: Grada.
  • ŠPAČKOVÁ, A. 2003. Moderní rétorika. Praha: Grada.
  • TEGZE, O. 2003. Neverbální komunikace. Praha: Computer press.
  • THUN, F., S. von. 2005. Jak spolu komunikujeme? Praha: Grada Publishing.
  • ÚLEHLA, I. 2005. Umění pomáhat. Praha: SLON.
  • Vališová, A. 1994. Asertivita v rodině a ve škole. Praha: H + H.
  • VÁVRA, V. 1990. Mluvíme beze slov.
  • Watzlawick, P. 1994. Úvod do neštěstí. Hradec Králové: Konfrontace.
  • Watzlawick, P. 1995. Všechno dobré je k něčemu zlé. Hradec Králové: Konfrontace.
  • WATZLAWICK, P., Bavelasová, J., Jackson, D. 1999. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace.

Poslední úprava: Robová Jarmila, doc. RNDr., CSc. (24.05.2022)
Metody výuky

Přednáška, přednáška s diskusí, diskuse v plénu, individuální a skupinová cvičení, řešení případových studií, trénink prezentací a artikulačních cvičení, hraní rolí formou videotréninku, reflexe vlastních prožitků.

Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (22.01.2018)
Sylabus

V tomto semestru se budeme věnovat rétorice, účastníci si vyzkouší přímo výstup před publikem a na videozáznam, jak je vhodné při prezentování stát, jak pracovat s gesty, s pohledem, s mimikou, zkrátka s celou neverbální složkou. Zároveň se zlepší ve své dovednosti artikulace, práci s dechem a hlasem vůbec. V neposlední řadě se naučí, jak strukturovat projev, jak hovořit stručně a srozumitelně, jak přitáhnout pozornost posluchačů a jak jim co nejúčinněji „prodat“ své myšlenky.

Sylabus
  • Péče o vztahovou složku komunikace. Asertivita a sociální zpětná vazba. Trénink sociální zpětné vazby a vybraných asertivních technik. Efektivní řešení konfliktů.
  • Práce s hlasem: artikulace a obtížně vyslovitelná slova, práce s dechem, pomlky v řeči, barva a tón hlasu. Artikulační cvičení.
  • Stručnost, jasnost a srozumitelnost projevu. Logická struktura. Jak argumentovat a přesvědčit druhé.
  • Poutavá prezentace. Přesvědčivá prezentace. Prezentační pomůcky, prezentace na konferencích.
  • Trénink prezentací. Formulace doporučení do praxe
  • Zpětná vazba k celému semináři, jeho zhodnocení a reflexe. Shrnutí a diskuse.

Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (27.05.2022)
Vstupní požadavky

Kurz je určen pro všechny zájemce, kteří se chtějí zlepšit ve svých sociálních dovednostech, zejména komunikaci. Vhodný je primárně pro studenty učitelství, tj. kolegy, kteří uvažují o pedagogické dráze. I když může být užitečné, pokud jsou zájemci o kurz orientováni v základní psychologické problematice, není to nutné. Tj. nejsou žádné specifické požadavky na absolventy kurzu.

Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (22.01.2018)
Požadavky k zápisu

! První týden semestru mají možnost zápisu pouze studenti, kteří mají předmět ve studijním plánu jako povinně volitelný. Ostatní studenti si mohou předmět zapsat až od druhého týdne semestru. !

Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (22.01.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK