PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Umělá inteligence - NAIL033
Anglický název: Artificial Intelligence
Zajišťuje: Katedra teoretické informatiky a matematické logiky (32-KTIML)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2004
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, --- [HT]
letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Garant: Mgr. Marta Vomlelová, Ph.D.
Třída: Informatika Mgr. - Teoretická informatika
Kategorizace předmětu: Informatika > Teoretická informatika
Prerekvizity : NAIL023
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Úvodní přednáška, představující základní pojmy a metody různých oblastí umělé inteligence. Pozornost je věnována obecným základům (řešení úloh, reprezentace znalostí, dokazovaní vět, rozhodování za nejistoty) tak některým aplikačním oblastem (strojové vnímání, zpracování přirozeného jazyka, plánování, strojové učení).
Poslední úprava: T_KTI (15.05.2003)
Literatura

S. Russell, P. Norvig: Artificial Intelligence; A Modern Approach, 1995

V. Mařík, O. Štěpánková, J. Lažanský a kol.: Umělá Inteligence (1). Academia, Praha

V. Mařík, O. Štěpánková, J. Lažanský a kol.: Umělá Inteligence (2). Academia, Praha

F.V. Jensen: Bayesian Networks and Decision Graphs

T. Mitchell: Machine Learning

Havel I.M.: Robotika. SNTL Praha, 1980

Renc Z.: Vybrané partie z umělé inteligence. Skriptum MFF UK Praha, 1987

V. Mařík, O. Štěpánková, J. Lažanský a kol.: Umělá Inteligence (3). Academia, Praha

Poslední úprava: T_KTI (15.05.2003)
Sylabus -

1 Historie AI: Turingův test, Mycin, Eliza, produkční systémy

2 Prohledávání stavového prostoru (algoritmus A*, IDA*, algoritmus větví a mezí (Branch and bound), AND/OR grafy)

3 Hry (Minimax, alfa-beta prořezávání, nedeterministické hry)

4 Reprezentace znalostí (sémantické sítě, rámce, predikátová logika 1. řádu)

5 Rezoluční metoda (logické základy, rezoluční princip, rezoluční strategie)

6 Generování plánů (situační kalkulus, STRIPS, částečně uspořádané plány, hierarchické plánování)

7 Nejistota v UI (Bayesovské sítě, Demster-Shafer teorie, Markovské procesy)

8 Strojové učení (rozhodovací stromy, prohledávání prostoru hypotéz, neuronové sítě, genetické algoritmy)

9 Strojové vnímání (analýza obrazu a scény, rozpoznání řeči, zpracování přirozeného jazyka)

Poslední úprava: T_KTI (15.05.2003)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK