PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe z chemie II (plná) - MC280C19J
Anglický název: School practice II
Český název: Pedagogická praxe z chemie II (plná)
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 10
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 3 [týdny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Anotace
Předmět je určen studentům učitelství chemie jednooborového studia. V rámci druhé pedagogické praxe realizují studenti pedagogickou činnost na jiné škole, než v rámci první pedagogické praxe. Studentům jednooborového učitelství chemie jsou doporučovány školy s přírodovědným zaměřením, odborné chemické školy, nebo střední školy, které poskytují studentům širší nabídku přírodovědných/chemických volitelných seminářů či laboratorních cvičení.
Studenti během několika, obvykle 4, týdnů navštěvují školu, kde mj. po celou dobu praxe vedou jednu třídu, aby ji lépe poznali a mohli lépe reagovat na potřeby žáků. Během delší praxe s jednou třídou zvládnou studenti učitelství minimálně jedno téma od úvodních hodin až po závěrečné hodnocení a evaluaci. Další výstupové hodiny realizuje student dle domluvy s učitelem, mezi hodinami jsou rovněž laboratorní cvičení, v nichž studenti vedou praktické činnosti žáků. Fakultní/provázející učitel poskytuje studentovi na praxi neustálou zpětnou vazbu, rozebírají společně přípravu na hodiny i reflexi každé hodiny.
Pravidelná reflexe má za cíl pomoci studentům při osvojování si pedagogických kompetencí a podpořit studenty v kreativitě při tvorbě plánu vyučovací hodiny. Druhá pedagogická praxe přináší studentům možnost zúročit zkušenosti z první pedagogické praxe, zahrnout do dalších pedagogických výstupů zkušenosti z náslechů, reflexí s fakultními učiteli, garantem praxí i kolegy z ročníku. Pedagogické praxe umožňují studentům učitelství odzkoušet si různé formy a metody výuky v reálném kolektivu a s odborným vedením a odbornou zpětnou vazbou a zároveň uplatňovat kompetenční rámec absolventa učitelství i oborový kompetenční rámec učitele chemie v praxi. Takové praktické zkušenosti jsou nenahraditelné běžnou vysokoškolskou výukou.
U studentů jednooborového studia učitelství chemie je kladen větší důraz na laboratorní praxi, tedy v rámci pedagogické praxe vedou více hodin laboratorních cvičení než studenti dvouoborového studia.
Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
Literatura

(MŠMT) Kompetenční rámec absolventa učitelství (2023). https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi

ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.

FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.

GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.

KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.

KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf

KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.

KRATOCHVÍLOVÁ, J., SVOJANOVSKÝ. P. Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Brno, 2020. https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf

KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.

Montclair State University (2024). Pedagogical Strategies and Practices. https://www.montclair.edu/itds/digital-pedagogy/pedagogical-strategies-and-practices/ 

PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.

SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. 

VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
Požadavky ke zkoušce

Základní informace k pedagogickým praxím, stejně tak postup při přihlašování k praxi v SIS, najdete na stránkách fakulty: https://natur.cuni.cz/studenti/bakalarske-a-navazujici-magisterske-studium/pedagogicke-praxe/zakladni-informace

Student:

  • se účastní informační schůzky před zahájením praxí.
  • odevzdává rozvrh a dílčí úkoly v prostředí classroom (každý ročník má zřízenu svou učebnu)
  • celkem vyučuje dohromady ve 30 hodinách, některé z nich mohou být i v tandemu s provázejícím učitelem. Z těchto 30 hodin by měly být 8 hodiny laboratorního cvičení (obv. 4x2 VH).
  • před samotnou výukou absolvuje náslech ve třídě, ve které bude vyučovat.
  • vyučuje minimálně 8 hodin v jedné třídě, čímž je zajištěna delší pedagogická zkušenost s jedním kolektivem.
  • zařadí do výuky chemie alespoň jedenkrát demonstrační experiment.
  • si vybere a s provázejícím/fakultním učitelem prodiskutuje dva až tři cíle ze Standardu kvality profesních kompetencí učitele (Brno, 2020), kterým se bude systematicky na praxi věnovat. https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf
  • respektuje domluvy s provázejícím/fakultním učitelem, posílá mu v předstihu přípravy na hodinu. Jestliže student přípravu nepošle do termínu domluveného s učitelem, provázející/fakultní učitel může studenta odmítnout pustit vyučovat a hodina bude jen náslechová, která se nepočítá do celkového počtu požadovaných hodin.
  • reflektuje oblasti Kompetenčního rámce absolventa učitelství a snaží se kompetence během praxe naplňovat. V tom studentovi napomáhá provázející/fakultní učitel pravidelnou reflexí.
  • po skončení praxí odevzdá materiály z praxí, náslechy, přípravy na VH i LC do učebny. Student sepíše po praxích písemné hodnocení praxí, kde reflektuje průběh praxe, svůj progres, zvládnutí stanovených cílů ze standardu apod. a odevzdá také v učebně.
  • po celou dobu praxí vede svůj reflektivní deník učitele, který neodevzdává, ale slouží jako podklad pro individuální zápočtovou schůzku.
  • se po skončení praxí a odevzdání materiálů do classroomu účastní společné reflektivní schůzky a individuální refkeltivní schlůzky s garantem praxí.

Upozornění 1: Pokud student na praxích neplní domluvy, může učitel upozornit garanta a praxe může být pozastavena až zrušena. Stejně tak student může upozornit garanta na jednání učitele, které by bylo v rozporu s úvodními domluvami, a garant bude situaci řešit, může dojít k přeložení studenta na jinou školu.

Upozornění 2: Formální splnění předepsaného počtu hodin a odevzdání podkladů do classroomu neznamená automaticky splnění zápočtu. Student učitelství prokazuje na pedagogických praxích kvality budoucího učitele např. i tím, že si je vědom svých limitů a chce na nich pracovat a posouvat/zlepšovat je. Pokud provázející/faklutní učitel a pracovník nebo garant praxí z KUDCH po návštěvě na praxích zjistí, že student neplní některou z výše uvedených položek, bude se případem udělení zápočtu zabývat konsilium pracovníků KUDCH, přičemž mohou navrhnout neudělení zápočtu a doporučit opakovaný zápis či prodloužení praxí. Cílem není studenta penalizovat, ale naopak poskytnout mu další prostor pro získání více zkušenosti pro budoucí pedagogickou praxi.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
Sylabus

Předmět sestává z vlastní pedagogické praxe na fakultní škole a několika setkáních na fakultě (domluva na administrativě a výběru školy, průběžná a závěrečná společná reflexe; každodenní práce učitele).

Pedagogická praxe studenta na střední škole zahrnuje hospitaci, případný tandem s provázejícím/fakultním učitelem, i vlastní pedagogické výstupy studenta. Student vyučuje chemii v jedné třídě alespoň 8 hodin, ostatní hodiny jsou LC, hodiny chemie v dalších třídách. Student své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým provázejícím/fakultním učitelem. Zároveň se inspiruje během hospitací činnostmi provázejícího/fakultního učitele a své poznatky a dojmy využívá do své vlastní výuky.

Veškeré potřebné informace jsou dostupné na stránkách studijního oddělení, v sekci Pedagogické praxe a také ve třídě na Google Classroom, kde probíhají online schůzky k pedagogickým praxím a jsou dostupné dokumenty pro praxi, informace a úkoly k odevzdání.

Kromě vlastní pedagogické praxe na konkrétní škole absolvují studenti po praxi několik setkání s garantem praxí za chemii. Setkání po praxích sestává z několika hromadných a individuální reflexe (poznatky, dojmy, tipy a námitky). Reflexe pedagogické praxe je důležitou součástí zapsaného předmětu, neboť poskytuje zpětnou vazbu pro vlastní budoucí pedagogické působení.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
Výsledky učení

Studenti uvedou klíčové pojmy a terminologii související s efektivními postupy výuky chemie.
Studenti určí cíle a organizační formy pozorovaných hodin.
Studenti popíší různé vyučovací metody pozorované v hodinách chemie.
Studenti vysvětlí význam cílů vyučovací hodiny při usměrňování činností ve třídě.
Studenti předvedou, jak při plánování vlastní vyučovací hodiny uplatní konkrétní vyučovací strategii pozorovanou v hodině.
Studenti získají zpětnou vazbu od provázejícího učitele, aby mohli zlepšit svou analýzu vyučovací hodiny.
Studenti porovnají různé výukové přístupy používané učiteli fakulty a diskutují o jejich účinnosti.
Studenti analyzují zapojení studentů během výuky a identifikují faktory, které přispívají k úspěšnému průběhu výuky.
Studenti hodnotí efektivitu vyučovací hodiny na základě účasti studentů a dosažení výukových cílů.
Studenti zdůvodní své hodnocení vyučovacích postupů odkazem na konkrétní pozorování a vzdělávací teorie.
Studenti navrhnou komplexní plán vyučovací hodiny, který zahrnuje účinné strategie získané na základě pozorování.
Studenti vytvoří inovativní výukové materiály, které zlepší porozumění složitým chemickým konceptům ze strany studentů.Studenti plánují osobní rozvojový cíl v rámci výstupové pedagogické praxe.

Studenti používají Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (MUNI, 2021), vybírají témata, ve kterých se chtějí během praxe zlepšit. Systematicky sledují svůj průběh praxe s ohledem na stanovený cíl progresu.

Studenti používají Kompetenční rámec absolventa učitelství a Oborový kompetenční rámec absolventa učitelství chemie.

Studenti kooperují s provázejícím učitelem, respektují dohodnutá pravidla pedagogických praxí.

Studenti připravují schemata hodit na chystanou vyučovací jednotku.

Studenti reflektují s provázejícím učitelem odučené hodiny.

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
Vstupní požadavky

Před nástupem na Pedagogickou praxi z chemie II je nezbytné absolvovat Pedagogickou praxi z chemie I (a Náslechovou pedagogickou praxi z chemie).
1. Se všemi všeobecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Evu Stratilovou Urválkovou, PhD. (garant praxí z chemie), případně na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail:  jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace 

(Následující body se částečně kryjí s informacemi z jiných položek, ale raději zopakujeme.)
2. Ve škole budete každý den, kdy vyučujete, po celou dobu praxe v dostatečném rozsahu vyučovacích hodin. V této době se budete připravovat na vyučování, učit, hospitovat, seznamovat se s chodem školy a plnit další mimo vyučovací povinnosti podle pokynů učitele. Není přípustné, abyste se dostavili na vyučování 5 minut před začátkem VH. 
3. Ve škole se představte nejlépe týden před začátkem pedagogické praxe, vyhledejte učitele a hlaste se u vedení školy. V den nástupu na praxi se dostavte do školy s dostatečným časovým předstihem. 
4. Rozvrh vyučovaných hodin odevzdejte nejpozději třetí den praxe do classroomu k praxím, případně zašlete na e-mail urvalkov@natur.cuni.cz. Pokud nedodáte rozvrh, nebude se vám tato výuka od 4. dne počítat. 
Do rozvrhu uveďte čitelně jména a příjmení učitelů, u nichž se praxe koná. Pokud se nejedná o provázejícího učitele, upozorněte ho, že má mít uzavřenou smlouvu (viz web praxí, sekce informace pro učitele).
5. Veďte evidenci náslechových a vyučovaných hodin do Seznamu hodin (A+B).
6. Příprava na výstupy má doporučenou formální úpravu, součástí příprav jsou i formulace otázek, zápisu na tabuli, schémata a obrázky, seznam plánovaných pomůcek (včetně přírodnin a didaktické techniky). Písemnou přípravu vypracujte včas, aby vám ji učitel zkontroloval před výukou a svým podpisem potvrdil, že s ní byl seznámen. Přehled odučených hodin je na Seznamu hodin (A+B). Během rozborů vyučovaných hodin hodnotí učitel splnění plánovaných cílů, plánovaného průběhu hodiny, naplňování kompetenčního rámce absolventa učitelství a vybrané cíle Standardu. 
7. Po ukončení praxe na škole vyplní FU závěry o praxi do Souhrnného hodnocení studenta (C). Pokud vede učitel praxe v rámci tradičního způsobu a má mu být odměna vyplacena na základě smlouvy, odevzdá učitel vyplněný seznam hodin do SIS4.
8. Za výrazné porušení pokynů, tj. nekvalitní přípravu, nevčasné plnění povinností, neodevzdání rozvrhu atd., se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším semestru. 
9. Vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s učitelem).

Poslední úprava: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK