Zkouška slouží k ověření znalostí anglického jazyka (úroveň B2) se zaměřením na specializaci studenta podle požadavků stanovených oborem.
Poslední úprava: Šmejdová Barbora, ThLic. Bc., Ph.D. (04.10.2019)
The objective of the examination is to test the doctoral student´s ability to comprehend and discuss an academic text related to his/her research in both oral and written forms.
Poslední úprava: Šmejdová Barbora, ThLic. Bc., Ph.D. (23.08.2019)
Cíl předmětu -
1. Znalost (Remember)
Studenti si dokážou zapamatovat odbornou terminologii relevantní pro jejich studijní obor.
Studenti dokážou vyjmenovat základní pravidla akademického psaní v anglickém jazyce.
Studenti si dokážou vybavit klíčové gramatické struktury a slovní zásobu na úrovni C1.
2. Porozumění (Understand)
Studenti dokážou vysvětlit význam a strukturu akademických textů v anglickém jazyce.
Studenti dokážou popsat hlavní rysy akademického žánru, včetně formálního stylu a citací.
Studenti dokážou interpretovat odborné články a správně je začlenit do širšího kontextu svého výzkumu.
3. Aplikace (Apply)
Studenti dokážou prakticky aplikovat pravidla akademického psaní při tvorbě resumé a odborných článků.
Studenti dokážou využít odbornou terminologii ve své ústní i písemné prezentaci disertačního projektu.
Studenti dokážou připravit odborný životopis a další akademické dokumenty v anglickém jazyce.
4. Analýza (Analyse)
Studenti dokážou rozlišit různé akademické žánry a jejich specifické rysy.
Studenti dokážou porovnat různé způsoby argumentace v akademických textech a identifikovat jejich silné a slabé stránky.
Studenti dokážou analyzovat strukturu a hlavní myšlenky odborných textů v angličtině.
5. Hodnocení (Evaluate)
Studenti dokážou kriticky posoudit kvalitu akademických textů na základě gramatické, stylistické a obsahové správnosti.
Studenti dokážou zhodnotit, zda odborný článek odpovídá požadavkům akademického psaní a správně pracuje se zdroji.
Studenti dokážou posoudit vlastní jazykové schopnosti a určit oblasti, které potřebují zlepšit.
6. Tvorba (Create)
Studenti dokážou vytvořit strukturované resumé akademického článku v anglickém jazyce.
Studenti dokážou sepsat akademický text (např. část disertační práce nebo odborný článek) splňující požadavky na formální styl a citace.
Studenti dokážou prezentovat svůj disertační projekt v angličtině a debatovat o něm na odborné úrovni.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
1. Knowledge (Remember)
Students will be able to remember the specialist terminology relevant to their field of study.
Students will be able to list the basic rules of academic writing in English.
Students will be able to recall key grammatical structures and vocabulary at the C1 level.
2. Comprehension (Understand)
Students will be able to explain the meaning and structure of academic texts in English.
Students will be able to describe the main features of the academic genre, including formal style and citations.
Students will be able to interpret scholarly articles and correctly integrate them into the broader context of their research.
3. Application (Apply)
Students will be able to practically apply the rules of academic writing when creating resumes and scholarly articles.
Students will be able to use specialist terminology in both their oral and written presentation of their dissertation project.
Students will be able to prepare an academic CV and other scholarly documents in English.
4. Analysis (Analyse)
Students will be able to distinguish between different academic genres and their specific features.
Students will be able to compare different modes of argumentation in academic texts and identify their strengths and weaknesses.
Students will be able to analyse the structure and key ideas of academic texts in English.
5. Evaluation (Evaluate)
Students will be able to critically assess the quality of academic texts based on grammatical, stylistic, and content accuracy.
Students will be able to evaluate whether an academic article meets the requirements of academic writing and correctly handles sources.
Students will be able to assess their own language skills and identify areas for improvement.
6. Creation (Create)
Students will be able to create a structured summary of an academic article in English.
Students will be able to write an academic text (e.g., a section of their dissertation or a scholarly article) that meets the requirements for formal style and citation.
Students will be able to present their dissertation project in English and engage in academic discussion about it.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
Literatura -
Odborný text: student jej předem dohodne s garantem zkoušky podle rozsahu stanoveného ve studijním oboru. Text je vybrán z odborné literatury: článek v odborném periodiku, nebo kapitola odborné knihy.
K mluvnici a lexiku: DUŠKOVÁ, Libuše a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 2006. Elektronická verze: emsa.ff.cuni.cz.. MURPHY, Raymond. English Grammar in Use (New Edition). Cambridge: Cambridge University Press, 2004. STRNADOVÁ, Zora. Mluvnice angličtiny (ke kursu Professional English). Praha: Leda, 2002. HAIS, Karel - HODEK, Břetislav. Velký anglicko-český slovník. Praha: Academia, 1991. STRETTIOVÁ, Terezie J. Anglicko-český teologický slovník. Praha: Karolinum, 1994.
K psaní akademického resumé: vzory abstraktů v odborné literatuře, návody k akademickému psaní, např. online na http://academics.smcvt.edu/cbauer-ramazani/AEP/EN104/summary.htm
Poslední úprava: MLADA (11.08.2014)
DUŠKOVÁ, Libuše a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 2006. Elektronická verze: emsa.ff.cuni.cz.. MURPHY, Raymond. English Grammar in Use (New Edition). Cambridge: Cambridge University Press, 2004. STRNADOVÁ, Zora. Mluvnice angličtiny (ke kursu Professional English). Praha: Leda, 2002. HAIS, Karel - HODEK, Břetislav. Velký anglicko-český slovník. Praha: Academia, 1991. STRETTIOVÁ, Terezie J. Anglicko-český teologický slovník. Praha: Karolinum, 1994.
Poslední úprava: Šmejdová Barbora, ThLic. Bc., Ph.D. (23.10.2019)
Metody výuky
Samostudium, tj. absolvování jazykové přípravy studentem na požadované úrovni.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (18.10.2022)
Požadavky ke zkoušce -
Student si předem samostatně připraví následující:
text odborné knihy (alespoň 100 NS), který musí být předem schválený vyučujícím.
písemné resumé textu s náležitými parametry tohoto akademického žánru (3-5 NS)
popis projektu disertační práce (3 NS)
strukturovaný odborný životopis
Alternativou k bodům 1. a 2. je předložení vlastního odborného článku psaného v angličtině již publikovaného či připraveného k publikaci v odborném periodiku. Nesmí jít o překlad!
Zkouška je ústní a probíhá v angličtině. Kandidát představí sebe a svůj disertační projekt a bude schopen o něm debatovat. Vyloží přečtený text, ke kterému napsal resumé, a začlení jeho obsah do kontextu svého doktorského studia.
Ke zkoušce není možné přistoupit, pokud student nedodá požadované materiály alespoň 14 dní předem. Stejně tak je třeba domluvit se včas na textu odborné knihy: bez schválení vyučujícím opět není možné ke zkoušce přistoupit.
Poslední úprava: Vopřada David, doc., Dr. (18.10.2022)
Students should prepare the following:
1. 100 pages of academic text (approved by the teacher beforehand)
2. A written summary of the text (3-5 pages)
3. Description of their dissertation project (3 pages)
4. CV
Alternatively, the requirements 1 and 2 can be substituted by an academic article written by the student in English either published or prepared for publication in a relevant academic journal.
During the exam, students will discuss the aforementioned materials with the teacher.
Poslední úprava: Šmejdová Barbora, ThLic. Bc., Ph.D. (06.01.2020)