PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Lobbying v České republice - JPM445
Anglický název: Lobbying in the Czech Republic
Český název: Lobbying v České republice
Zajišťuje: Katedra politologie (23-KP)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (26)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. David Jágr, Ph.D.
Vyučující: Mgr. David Jágr, Ph.D.
Anotace
Kurz přináší úvod do problematiky lobbingu. Zvláštní důraz je kladen na příklady a postupy z praxe, které zprostředkovávají vyučující s bohatými zkušenostmi z oblasti lobbingu (Vladimír Hurych) či s monitorováním lobbistických aktivit (David Ondráčka).

Součástí kurzu jsou semináře (role-playing, diskuse se stakeholdery či politiky) zachycující modelové situace z praxe. Praktická výuka napomáhá ke zdokonalení strategií, argumentace a sebeprezentace studentů. Po absolvování kurzu studenti získají přehled o fungování zejména českého lobbingu, roli třetích stran, zákulisí známých či méně známých kauz hýbajících českou společností a rovněž navýší své šance na pracovním trhu ve veřejném, privátním i neziskovém sektoru.

Tématem pro role-playing v ZS 2024/2025 bude regulace energetických nápojů pro děti a mladistvé.
Poslední úprava: Jágr David, Mgr., Ph.D. (12.09.2024)
Cíl předmětu
Cíl předmětu spočívá v seznámení studentů politologie s problematikou lobbingu v českém prostředí. Kurz představuje povolání lobbisty, přibližuje různé perspektivy chápání lobbingu, a to včetně jeho regulace, dále ilustruje příklady z praxe. Zvláště se kurz zaměřuje na nedávné a současné kauzy v České republice, reflektovány jsou i pohledy na problematiku lobbingu v EU i ve světě.
Poslední úprava: Jágr David, Mgr., Ph.D. (12.09.2024)
Literatura

Alemanno, A. (2017). Lobbying for change: find your voice to create a better society. Icon Books.

Crepaz, M., Worthy, B. (2024). Cleaning Up UK Politics: What Would Better Lobbying Regulation Look Like?, Parliamentary Affairs, 77(3), 435-449, https://doi.org/10.1093/pa/gsad024

Kasl Kollmannova, D., & Matušková, A. (2013). Public Affairs v České republice: Současný stav oboru. Politologický časopis, XX(4), 469-482.

Laboutková, Š., Müller, K. B., & Vymětal, P. (2010). Lobbing v moderních demokraciích. Grada.

Laboutková, Š., & Vymětal, P. (2022). A black box assessment of institutional quality: the challenge of evaluating lobbying transparency. Policy Studies, 44(3), 336–355. https://doi.org/10.1080/01442872.2022.2053092

Martin, S., Saalfeld, T., Strøm, K. W., & Binderkrantz, A. S. (2014). Legislatures, Lobbying, and Interest Groups. The Oxford Handbook of Legislative Studies. https://doi.org/10.1093/OXFORDHB/9780199653010.013.0019

Nicolle, D. (2019). The secret art of lobbying: the essential business guide for winning in the political jungle. Biteback Publishing.

Novotný, V., Buchtíková, L. (2015). Ke studiu poradenských systémů v oblasti veřejných politik politických stran: Východiska výzkumu na příkladu ČSSD a ODS. Acta Politologica 7, 2, 101-118.

Perottino M, Stauber J, Šárovec D. (2020). Reconstruction of the state: Lobbying against political corruption in the Czech Republic. J Public Affairs. 20:e2054. https://doi.org/10.1002/pa.2054

Smith, M. L., Prokeš, V., & Cianciara, A. K. (2013). Regulace lobbingu v České republice: od myšlenky ke konceptu a implementaci. Sociologický ústav AV ČR.

Zbíral, R. (2021). Návrhy zákonů v meziresortním připomínkovém řízení: zásadní fáze legislativního procesu, nebo přehlídka malicherných podnětů? Časopis pro právní vědu a praxi, 29 (2)., 261-289.

Poslední úprava: Jágr David, Mgr., Ph.D. (17.12.2024)
Metody výuky
přednáška / seminář
Poslední úprava: Jágr David, Mgr., Ph.D. (12.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

K závěrečnému kolokviu může být připuštěn pouze student/ka, který/á se aktivně účastnil/a praktických seminářů a obdržel/a hodnocení za své činnosti v rámci kurzu. Kurz je zakončen společným kolokviem (rozmluvou), která testuje znalosti získané během přednášek. 

 

Kurz probíhá formou přednášek. Dva semináře kurzu budou vyčleněny ryze pro praktickou výuku (diskusi se stakeholdery/politiky o lobbingu a nácviku modelových situací). Výsledná známka bude vycházet z kombinace aktivní účasti na hodinách (1/3), hodnocení výstupů tvořených a prezentovaných během praktické výuky (1/3) a kolokvia (1/3).

 

Poslední úprava: Jágr David, Mgr., Ph.D. (12.09.2024)
Sylabus

Přednášky kurzu lze rozdělit na 3 základní tématické bloky:

Lobbing z pohledu teorie (legislativa, etika, různá pojetí lobbingu, lobbing jako zdroj expertízy)

Lobbing z perspektivy lobbisty (povolání lobbisty, postupy z praxe, asociace, regulace lobbingu)

Rozbor dávných i nedávných kauz a úspěšných strategií (metody korporátního lobbingu, lobbing nevládních skupin, lobbing napříč veřejnými institucemi a globální pohled)

Poslední úprava: Jágr David, Mgr., Ph.D. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK