PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Italština odborná I - JLB023
Anglický název: Specialised Italian I
Zajišťuje: Centrum jazykové a pedagogické přípravy (23-KJP)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: italština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Pavla Přívozníková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Pavla Přívozníková, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Je prerekvizitou pro: JLB024
Anotace -
Kurz Italština odborná I je určen studentům bakalářského i magisterského studia a vyžaduje vstupní úroveň italštiny alespoň B2-.
Výuka v kurzu je koncipována tak, aby studentům poskytla nejen upevnění jazykových kompetencí, ale i vhled do současného společenského dění v Itálii včetně kultury, politiky, ochrany životního prostředí, atp.

Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (01.10.2025)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je nejen rozvíjet a upevňovat jazykové kompetence studujících, ale také prohlubovat jejich znalost geografického, historického, kulturního a politického kontextu Itálie. 

Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (04.09.2025)
Literatura -
Materiály studentům bude rozdávat vyučující, budou také k dispozici na Google Disk. Od studenta se vyžaduje autonomní a systematická práce s těmito materiály.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Metody výuky -

V kurzu se pracuje interaktivní formou a vyžaduje se také autonomní schopnost učení. Bez domácí přípravy není aktivní účast na seminářích možná. 

PRAVIDLA VYUŽÍVÁNÍ AI V KURZECH ITALŠTINY:
Pokud vyučující explicitně neuvede jinak, mohou studující při domácí přípravě využívat nástrojů umělé inteligence (AI) jako jsou ChatGPT, Copilot nebo Claude. Použití AI je nutné transparentně uvést (jaký nástroj, v jaké fázi přípravy a jakým způsobem byl využit). Přejímání výsledků generovaných AI v jejich doslovné nebo mírně upravené podobě a jejich vydávání za vlastní dílo je považováno za plagiátorství. Více informací o využívání AI na FSV UK viz Stanovisko UK a Doporučení pro studující.
Vyučující může využívat nástrojů AI pro přípravu výukových materiálů a zpětné vazby na studentské výstupy v intencích Stanoviska UK a Doporučení pro vyučující. Jakékoliv použití nástrojů umělé inteligence bude probíhat způsobem, který chrání osobní údaje studentů. Práce studentů nebudou použity k trénování modelů AI a osobní hodnocení vyučujícího bude hodnocení podporované AI vždy doplňovat a bude mu nadřazené tak, aby byla zajištěna spravedlnost a akademická integrita. Pokud si studující přeje, aby jeho práce nebyla hodnocena pomocí nástrojů podporovaných umělou inteligencí, informuje garanta předmětu.

Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (01.10.2025)
Požadavky ke zkoušce -
Aktivní účast na semináři, ústní vstup na zvolené téma ze studovaného oboru během semestru, test na konci semestru s min. 65% správností. 
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus -

Výuka v kurzu probíhá v podobě tzv. projektových bloků, ty jsou zaměřeny na témata, která aktuálně rezonují italskou společností.

Kurz se zaměřuje také na upevnění gramatických struktur a jejich aktivní správné používání.

Letošní témata jsou následující:

  1. La gestualità e gli stereotipi sugli italiani

  2. Migrazione e società multiculturale

  3. Gastronomia e identità culturale

  4. Gastronomia e globalizzazione

  5. Incontro con Stefano Liberti

  6. Cibo globalizzato: riflessione e role-play

  7. Salute mentale e società

  8. Politica attuale in Italia

  9. Cinema italiano (lezione fuori - festival cinematografico)

  10. Famiglia, genere e bioetica

  11. Propositi per un mondo migliore: che cosa propongono gli studenti della FSV

Materiály poskytnuté studentům a používané při výuce slouží výhradně ke studijním účelům pro posluchače zapsané v kurzu Italština odborná I.
Nejsou určeny k dalšímu šíření.

Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (04.09.2025)
Výsledky učení -

Lezione 1: La gestualità e gli stereotipi sugli Italiani – Umět rozpoznat a použít běžné italské gesta a mimiku, porozumět ironii a humoru v konverzaci a videích, kombinovat mluvenou italštinu s gesty při komunikaci.

Lezione 2: Migrazione e società multiculturale – Diskutovat, jak migrace ovlivňuje italskou kulturu a jazyk, porovnávat jazyk a zvyky různých skupin, vyjádřit svůj názor jasně a s argumenty.

Lezione 3: Gastronomia e identità culturale – Diskutovat, jak jídlo odráží italskou kulturu a regionální tradice, používat složitější gramatické struktury při vyjadřování názorů, napsat krátký text nebo prezentovat ústně své myšlenky.

Lezione 4: Gastronomia e globalizzazione – Kriticky posoudit, jak globální obchod ovlivňuje jídlo a zemědělství, připravit otázky a diskutovat o ekonomických a etických aspektech, používat odbornou slovní zásobu o jídle a ekonomice.

Lezione 5: Incontro con Stefano Liberti – Porozumět hlavním myšlenkám přednášky a propojit je s vlastními znalostmi, napsat krátkou reflexi o tom, co se naučili, spojit globální témata s místními nebo osobními zkušenostmi.

Lezione 6: Post-Liberti: riflessione e role-play – Použít naučené gramatické struktury při diskusi a hraní rolí, vyjádřit svůj názor a diskutovat o etických a kulturních otázkách, posílit slovní zásobu a fráze z oblasti gastronomie a etiky.

Lezione 7: Salute mentale e società – Shrnout obsah článku a napsat krátký komentář, použít pokročilé gramatické struktury při psaní, diskutovat o psychickém zdraví a jeho vnímání ve společnosti.

Lezione 8: Politica attuale in Italia – Používat formální jazyk a spojky vhodné pro politické projevy, připravit a přednést krátký projev, analyzovat jazyk politiků a hodnotit argumenty.

Lezione 9: Cinema italiano (festival) – Napsat krátkou filmovou recenzi, používat slovní zásobu spojenou s filmem a kritikou, prezentovat svou recenzi ústně před třídou.

Lezione 10: Famiglia, genere e bioetica – Obhájit svůj názor ve skupinové debatě, používat pokročilé spojky a struktury k argumentaci, porovnávat různé pohledy a reagovat na ně.

Lezione 11: Il programma per un mondo migliore – Navrhnout možné řešení nebo politiku související s migrací, diskutovat o sociálních a politických tématech, kombinovat jazykové a kulturní znalosti při praktických úkolech.

Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (04.09.2025)
Vstupní požadavky -

Úroveň B2-.

Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK