Kurz Italština odborná I je určen studentům bakalářského i magisterského studia a vyžaduje vstupní úroveň italštiny alespoň B2-.
Výuka v kurzu je koncipována tak, aby studentům poskytla nejen upevnění jazykových kompetencí, ale i vhled do současného společenského dění v Itálii včetně kultury, politiky, ochrany životního prostředí, atp.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (01.10.2025)
Italian Course I is intended for Bachelor and Master students and requires an entry level of at least B2-.
The teaching in the course is designed to provide students not only with the consolidation of language competences, but also with an insight into the current cultural-social-political events in Italy.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (01.10.2025)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je nejen rozvíjet a upevňovat jazykové kompetence studujících, ale také prohlubovat jejich znalost geografického, historického, kulturního a politického kontextu Itálie.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (04.09.2025)
The aim of the course is not only to develop and strengthen students’ language skills, but also to deepen their knowledge of Italy’s geographical, historical, cultural, and political context.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (04.09.2025)
Literatura -
Materiály studentům bude rozdávat vyučující, budou také k dispozici na Google Disk. Od studenta se vyžaduje autonomní a systematická práce s těmito materiály.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
The lecturer will provide the students with all the materials which will be accessible in cloud.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Metody výuky -
V kurzu se pracuje interaktivní formou a vyžaduje se také autonomní schopnost učení. Bez domácí přípravy není aktivní účast na seminářích možná.
PRAVIDLA VYUŽÍVÁNÍ AI V KURZECH ITALŠTINY: Pokud vyučující explicitně neuvede jinak, mohou studující při domácí přípravě využívat nástrojů umělé inteligence (AI) jako jsou ChatGPT, Copilot nebo Claude. Použití AI je nutné transparentně uvést (jaký nástroj, v jaké fázi přípravy a jakým způsobem byl využit). Přejímání výsledků generovaných AI v jejich doslovné nebo mírně upravené podobě a jejich vydávání za vlastní dílo je považováno za plagiátorství. Více informací o využívání AI na FSV UK viz Stanovisko UK a Doporučení pro studující. Vyučující může využívat nástrojů AI pro přípravu výukových materiálů a zpětné vazby na studentské výstupy v intencích Stanoviska UK a Doporučení pro vyučující. Jakékoliv použití nástrojů umělé inteligence bude probíhat způsobem, který chrání osobní údaje studentů. Práce studentů nebudou použity k trénování modelů AI a osobní hodnocení vyučujícího bude hodnocení podporované AI vždy doplňovat a bude mu nadřazené tak, aby byla zajištěna spravedlnost a akademická integrita. Pokud si studující přeje, aby jeho práce nebyla hodnocena pomocí nástrojů podporovaných umělou inteligencí, informuje garanta předmětu.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (01.10.2025)
During the course we will use the authentic materials from the Internet. We will use the methods of cooperative learning, but also some non interactive methods (reading comprehension).
Unless explicitly stated otherwise by the lecturer, students may use artificial intelligence (AI) tools such as ChatGPT, Copilot, or Claude in their home preparation. The use of AI must be declared transparently (specifying which tool was used, at what stage of preparation, and in what way). Presenting results generated by AI in their verbatim or slightly modified form as one’s own work is considered plagiarism. For more information on the use of AI at FSV UK, see the official statement of Charles University and the recommendations for students.
The lecturer may use AI tools for the preparation of teaching materials and for providing feedback on student outputs, in line with the statement of Charles University and the recommendations for teachers. Any use of artificial intelligence tools will be conducted in a way that protects students’ personal data. Student work will not be used for training AI models, and personal assessment by the instructor will always complement and take precedence over AI-assisted evaluation, in order to ensure fairness and academic integrity. If a student wishes their work not to be assessed with the assistance of AI tools, they should inform the course guarantor.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (01.10.2025)
Požadavky ke zkoušce -
Aktivní účast na semináři, ústní vstup na zvolené téma ze studovaného oboru během semestru, test na konci semestru s min. 65% správností.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Active participation in the seminar, oral introduction to the chosen topic during the semester, test at the end of the semester with min. 65% accuracy.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus -
Výuka v kurzu probíhá v podobě tzv. projektových bloků, ty jsou zaměřeny na témata, která aktuálně rezonují italskou společností.
Kurz se zaměřuje také na upevnění gramatických struktur a jejich aktivní správné používání.
Letošní témata jsou následující:
La gestualità e gli stereotipi sugli italiani
Migrazione e società multiculturale
Gastronomia e identità culturale
Gastronomia e globalizzazione
Incontro con Stefano Liberti
Cibo globalizzato: riflessione e role-play
Salute mentale e società
Politica attuale in Italia
Cinema italiano (lezione fuori - festival cinematografico)
Famiglia, genere e bioetica
Propositi per un mondo migliore: che cosa propongono gli studenti della FSV
Materiály poskytnuté studentům a používané při výuce slouží výhradně ke studijním účelům pro posluchače zapsané v kurzu Italština odborná I. Nejsou určeny k dalšímu šíření.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (04.09.2025)
The teaching in the course takes place in the form of so-called project blocks, which are focused on topics that currently resonate with Italian society.
The course also focuses on the attachment of grammatical structures and their active correct use.
This accademic year we will go through these topics:
La gestualità e l’umorismo italiani
Migrazione e società multiculturale
Gastronomia e identità culturale
Gastronomia e globalizzazione
Incontro con Stefano Liberti - lesson outside the faculty
Post-Liberti: riflessione
Salute mentale e società
Politica attuale in Italia
Cinema italiano (festival, + lesson outside)
Famiglia, genere e bioetica
Propositi per il mondo migliore
The materials provided to students and used during the course are exclusively for the purpose of study for registered members of the course Specialised Italian I. They are not intended for wider distribution. Any wider distribution of these course materials is permitted only with the express consent of the course providers, and in the absence of such consent is forbidden.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (04.09.2025)
Výsledky učení -
Lezione 1: La gestualità e gli stereotipi sugli Italiani – Umět rozpoznat a použít běžné italské gesta a mimiku, porozumět ironii a humoru v konverzaci a videích, kombinovat mluvenou italštinu s gesty při komunikaci.
Lezione 2: Migrazione e società multiculturale – Diskutovat, jak migrace ovlivňuje italskou kulturu a jazyk, porovnávat jazyk a zvyky různých skupin, vyjádřit svůj názor jasně a s argumenty.
Lezione 3: Gastronomia e identità culturale – Diskutovat, jak jídlo odráží italskou kulturu a regionální tradice, používat složitější gramatické struktury při vyjadřování názorů, napsat krátký text nebo prezentovat ústně své myšlenky.
Lezione 4: Gastronomia e globalizzazione – Kriticky posoudit, jak globální obchod ovlivňuje jídlo a zemědělství, připravit otázky a diskutovat o ekonomických a etických aspektech, používat odbornou slovní zásobu o jídle a ekonomice.
Lezione 5: Incontro con Stefano Liberti – Porozumět hlavním myšlenkám přednášky a propojit je s vlastními znalostmi, napsat krátkou reflexi o tom, co se naučili, spojit globální témata s místními nebo osobními zkušenostmi.
Lezione 6: Post-Liberti: riflessione e role-play – Použít naučené gramatické struktury při diskusi a hraní rolí, vyjádřit svůj názor a diskutovat o etických a kulturních otázkách, posílit slovní zásobu a fráze z oblasti gastronomie a etiky.
Lezione 7: Salute mentale e società – Shrnout obsah článku a napsat krátký komentář, použít pokročilé gramatické struktury při psaní, diskutovat o psychickém zdraví a jeho vnímání ve společnosti.
Lezione 8: Politica attuale in Italia – Používat formální jazyk a spojky vhodné pro politické projevy, připravit a přednést krátký projev, analyzovat jazyk politiků a hodnotit argumenty.
Lezione 9: Cinema italiano (festival) – Napsat krátkou filmovou recenzi, používat slovní zásobu spojenou s filmem a kritikou, prezentovat svou recenzi ústně před třídou.
Lezione 10: Famiglia, genere e bioetica – Obhájit svůj názor ve skupinové debatě, používat pokročilé spojky a struktury k argumentaci, porovnávat různé pohledy a reagovat na ně.
Lezione 11: Il programma per un mondo migliore – Navrhnout možné řešení nebo politiku související s migrací, diskutovat o sociálních a politických tématech, kombinovat jazykové a kulturní znalosti při praktických úkolech.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (04.09.2025)
Lezione 1: La gestualità e gli stereotipi sugli italiani – Be able to recognize and use common Italian gestures and facial expressions, understand irony and humor in conversation and videos, and combine spoken Italian with gestures in communication.
Lezione 2: Migrazione e società multiculturale – Discuss how migration affects Italian culture and language, compare the language and customs of different groups, and express opinions clearly with arguments.
Lezione 3: Gastronomia e identità culturale – Discuss how food reflects Italian culture and regional traditions, use more complex grammatical structures when expressing opinions, and write a short text or present ideas orally.
Lezione 4: Gastronomia e globalizzazione – Critically assess how global trade influences food and agriculture, prepare questions and discuss economic and ethical aspects, and use specialized vocabulary related to food and economics.
Lezione 5: Incontro con Stefano Liberti – Understand the main ideas of the lecture and connect them with personal knowledge, write a short reflection on what was learned, and link global topics to local or personal experiences.
Lezione 6: Post-Liberti: riflessione e role-play – Apply learned grammatical structures in discussions and role-plays, express opinions and discuss ethical and cultural issues, and strengthen vocabulary and phrases related to gastronomy and ethics.
Lezione 7: Salute mentale e società – Summarize article content and write a short commentary, use advanced grammatical structures in writing, and discuss mental health and its perception in society.
Lezione 8: Politica attuale in Italia – Use formal language and connectors appropriate for political speeches, prepare and deliver a short speech, and analyze politicians’ language and evaluate arguments.
Lezione 9: Cinema italiano (festival) – Write a short film review, use vocabulary related to film and criticism, and present the review orally to the class.
Lezione 10: Famiglia, genere e bioetica (role-play) – Defend a position in a group debate, use advanced connectors and structures for argumentation, and compare different points of view and respond to them.
Lezione 11: Il mondo migliore secondo gli studenti – Propose possible solutions or policies related to migration, discuss social and political issues, and integrate linguistic and cultural knowledge in practical tasks.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (04.09.2025)
Vstupní požadavky -
Úroveň B2-.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Level B2 -.
Poslední úprava: Přívozníková Pavla, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)