|
|
|
||
Jednosemestrální cyklus přednášek o základech současného psychologického poznání pro studenty ne-psychologických společenskovědních a humanitních oborů. Důraz je kladen na procesy komunikace a zpracování informací.
Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (12.08.2021)
|
|
||
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům aktuální poznatky ze základních oblastí psychologie.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni: - stručně popsat vývoj psychologického poznání a uvést příklady jeho aktuální aplikace; - aplikovat poznatky o lidském vnímání a paměti v běžném životě; - aplikovat poznatky o kognitivních a rozhodovacích procesech; - popsat a prakticky využít úlohu emocí v komunikaci a chování; - identifikovat zkreslení a rozhodovací chyby, k nimž je lidské myšlení náchylné; - zohlednit motivační, osobnostní a situační faktory ovlivňující chování a myšlení. Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (12.08.2021)
|
|
||
Základní literatura Lilienfeld, S., Lynn, S. J., Namy, L., Woolf, N., Jamieson, G., Marks, A., & Slaughter, V. (2014). Psychology: From inquiry to understanding. Pearson Higher Education. (vybrané pasáže budou studentům zpřístupněny v podobě pdf souborů)
Doporučená literatura Ariely, D. (2009). Jak drahé je zdarma. Práh. Ariely, D. (2011). Jak drahá je intuice. Práh. Aronson, E. (2003). The social animal. Macmillan. Berger, J. (2016). Invisible Influence: The Hidden Forces that Shape Behavior. Simon and Schuster. Chabris, C., & Simons, D. (2011). The invisible gorilla: And other ways our intuitions deceive us. Broadway Books. Gilovich, T. (2008). How we know what isn't so. Simon and Schuster. Hayes, N. (2009). Základy sociální psychologie. Portál. Kahneman, D. (2012). Myšlení, rychlé a pomalé. Brno, Jan Melvil Publishing. Pink, D. (2011). Pohon: Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje! Anag. Tavris, C., & Aronson, E. (2012). Chyby se staly (ale ne mojí vinou). Dokořán. Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (12.08.2021)
|
|
||
Přednáška. Domácí studium zadané literatury. moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4850 Poslední úprava: Vranka Marek, Mgr. Ing. (29.09.2021)
|
|
||
Výsledné hodnocení je určeno počtem získaných bodů (ze 100): 0-50 % = F, 51-60 % = E, 61-70 % = D, 71-80 % = C, 81-90 % = B, 91 % a více = A.
Závěrečný test Test pokrývá všechny základní studijní materiály probrané během semestru. Maximálně lze získat 100 bodů. Smyslem testu je ověřit porozumění a osvojení si obsahu probraného během semestru.
Účast na psychologickém výzkumu Za účast na vybraných psychologických výzkumech lze získat maximálně 20 bodů. Smyslem účasti na výzkumu je získat praktickou zkušenost s metodami používanými v psychologických studiích, díky čemuž budou studenti schopni kritičtěji hodnotit probírané poznatky. Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (12.08.2021)
|
|
||
1. Kritické myšlení (+ administrativa) 2. Psychologie – historie, současnost, aplikace v praxi 3. Vnímání a pozornost 4. Učení a paměť 5. – 7. Myšlení a rozhodování 8. – 9. Emoce 10. Morální psychologie 11. – 12. Osobnostní vs. situační faktory 13. Motivace a prokrastinace
(harmonogram je pouze orientační, informace o tématu aktuální hodiny lze nalézt na stránkách kurzu https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4850) Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (12.08.2021)
|
|
||
bez prerekvizit Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (12.08.2021)
|