PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Fotožurnalismus v éře digitálních médií - JJM445
Anglický název: Photojournalism in the Era of Digital Media
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D.
Mgr. Barbora Součková
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJM299
Prerekvizity : JJM245, JJM246
Je neslučitelnost pro: JJM299
Anotace -

PŘEDMĚT SE VYUČUJE OD 27.2, TZN., ŽE 20.2. HODINA NENÍ.

Volitelný předmět "Fotožurnalismus v éře digitálních médií" je praktický předmět, v jehož rámci studenti spolupracují na multimediálním webovém projektu. Předmět je určen studentům magisterského oboru žurnalistika, ale mohou ho navštěvovat i studenti bakalářského programu. Očekává se znalost redakční práce, AV médií a fotografické praxe. Tento předmět neprobírá základy žurnalistické práce. Studenti pracují nezávisle a konzultují průběžně výsledky práce.

Studenti pracují ve a v rámci každé skupiny by měly být jasně přiděleny role, například šéfredaktor, fotograf, reportér, a grafik. Studenti si sami koordinují produkci projektu.

Společné semináře mají charakter editorských setkání, jejichž cílem je kritické zhodnocení dosavadní práce na multimediálním projektu a následná diskuze.

Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5897
Poslední úprava: Lábová Sandra, Mgr., Ph.D. (27.02.2025)
Cíl předmětu

Cílem volitelného předmětu je vytvořit multimediální projekt na aktuální společenské téma. 

Poslední úprava: Lábová Sandra, Mgr., Ph.D. (03.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky na studenty:

1) Vypracování multimediálního semestrálního projektu – skupinová práce, celkem 80 bodů, rozděleno následovně:

A. Vypracování podrobné anotace multimediálního projektu, včetně rozdělení rolí a harmonogramu prací – skupinová práce (10 bodů, povinný požadavek).

B. Reflexe průběžné práce I–IV (každá za 10 bodů, celkem 40 bodů).

C. Odevzdání kompletně zpracovaného multimediálního projektu (celkem 30 bodů, květen–červen).

Podmínky pro odevzdání úkolů A–B:
Pro získání plného počtu bodů je nutné odevzdat výsledky průběžné práce nejpozději hodinu před začátkem příslušné lekce. Pozdě odevzdané úkoly budou hodnoceny 5 body, pokud budou odevzdány nejpozději do jednoho týdne po prvním termínu. Úkoly odevzdané po více než 7 dnech od původního termínu nebo neodevzdané budou hodnoceny 0 body.
Kompletně zpracovaný projekt je nutné odevzdat ve vypsaných zápočtových termínech, nejpozději však do 30. 6.

2) Vypracování kritické sebereflexe vlastní práce a shrnutí metodologie multimediálního semestrálního projektu – individuální práce, maximálně 5 normostran (20 bodů).

Hodnocení klasifikovaného zápočtu:

• Více než 91 => A

• 81-90 => B

• 71-80 => C

• 61-70 => D

• 51-60 => E

• 0-50 => F (neprospěl/a)

Poslední úprava: Lábová Sandra, Mgr., Ph.D. (27.02.2025)
Literatura

BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. 1. vyd. Praha: Odeon, 1979.
BARTHES, Roland. Světlá komora. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1994.
ELKINS, James. What photography is. New York: Routledge, 2011.
ELKINS, James. Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 214 s. ISBN 978-80-200-1509-9.
HEDGECOE, J. : The Book of Photography, DK Adult, 2005.
ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2009, 245 s. ISBN 978-80-246-1672-8.
JOHANSSON, T. D. The New Image: On the Temporarility of Photographic Representation after Digitalization, COSIGN, 2002
KOBRE, K. Photojournalism The Professionals' Approach: 3nd Edition. Focal Press, 1991.Manovich, L.: The Languafe Of New Media, The MIT Press, 2001
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012.
MIRZOEFF, Nicholas. Jak vidět svět. Vyd. 1. Praha: Artmap, 2019
MITCHELL, W. Picture theory: essays on verbal and visual representation. Chicago: University of Chicago Press, c1994.
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2009.
RITCHIN, Fred. Bending the frame: photojournalism, documentary, and the citizen. 1st ed. New York: Aperture, 2010.
ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. 3rd ed. Los Angeles: Sage, 2012.
STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009, 471.
ZUROMSKIS, Catherine. Snapshot photography: The lives of images. Cambridge: MIT Press, 2013.

Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (07.01.2020)
Metody výuky

seminář, skupinová diskuze, individuální konzultace 

Poslední úprava: Lábová Sandra, Mgr., Ph.D. (21.01.2024)
Sylabus

20.2. NENÍ VÝUKA

28.2. - Představení předmětu

6.3. Diskuze nad tématy a rozdělení do skupin

13.3 - Odevzdání anotace tématu, včetně harmonogramu a přidělení rolí v rámci skupiny - hodnocený úkol (10 bodů pokud den předem tedy do 12.3 do 18:00, 5 bodů odevzdaný do 30.3. - hodnocení pro celou skupinu) 

30.3. - Přednáška - Multimediální Storytelling

27.3. - V tomto týdnu studenti pracují na projektu, takže se na není hodina na Hollaru. Možnost individuálních konzultací přes email.

3.4. - Reflexe dosavadní práce I - hodnocený úkol (10 bodů pokud odevzdaný čas, tedy hodinu před začátkem setkání, 5 bodů odevzdaný do 10.4 - hodnocení pro celou skupinu)

10.4. - Předsatvení platformy Shorthand

17.4 . - V tomto týdnu studenti pracují na projektu, takže se na není hodina na Hollaru. Možnost individuálních konzultací přes email.

24.4. - Reflexe dosavadní práce II  - Layout projektu v Shorhand- hodnocený úkol (10 bodů pokud odevzdaný čas, tedy hodinu před začátkem setkání, 5 bodů odevzdaný do 1.5. - hodnocení pro celou skupinu)

1.5. - Státní svátek, přesto by studenti měli pracovat na projektu. Možnost individuálních konzultací přes email/online přes zoom

8.5. - Státní svátek,  přesto by studenti měli pracovat na projektu. Možnost individuálních konzultací přes email/online přes zoom

15.5. Reflexe dosavadní práce III - hodnocený úkol (10 bodů pokud odevzdaný čas, tedy hodinu před začátkem setkání, 5 bodů odevzdaný do 22.5. - hodnocení pro celou skupinu)

22.5. Reflexe dosavadní práce IV-  hodnocený úkol (10 bodů pokud odevzdaný čas, tedy hodinu před začátkem setkání, 5 bodů odevzdaný do 29.5. - hodnocení pro celou skupinu)

Květen a červen - finalizace projektu, odevzdání zpracovaného projektu ve vypsané termíny zápočtu.

Poslední úprava: Lábová Sandra, Mgr., Ph.D. (27.02.2025)
Vstupní požadavky

Úvod do vizuální komunikace.

Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (07.01.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK