|
|
|
||
Předmět navazuje na Teoretické koncepty ke studiu žurnalistiky I a seznámí studentky a studenty se druhou částí teoretických konceptů nezbytných pro porozumění současné žurnalistice. Na přednášky navazují semináře, ve kterých se budou číst a rozebírat "klasické" i aktuální texty k daným tématům.
Poslední úprava: Němcová Tejkalová Alice, doc. PhDr., Ph.D. (20.12.2019)
|
|
||
Povinná literatura: ALLAN, Stuart. Citizen witnessing: revisioning journalism in times of crisis. Cambridge: Polity, 2013. ISBN 978-0-7456-5196-5. CURRAN, James - FENTON, Natalie - FREEDMAN, Des. Misunderstanding the internet. 1. vyd. London: Routledge, 2012. 194 s. ISBN 978-0-415-57958-2. DEUZE, Mark. Media Life: Život v médiích. Praha: Karolinum, 2016. DEUZE, Mark. The web and its journalisms: considering the consequences of different types of newsmedia online, New Media & Society, 2003, vol. 5, no. 2, s. 203-230. ISSN 1461-4448. FRANKLIN, Bob et al. (eds.). Key concepts in journalism studies. 1. vyd. London: Sage Publications, 2005. 362 s. ISBN 1-7619-4482-6. (do doporučené) KELLNER, Douglas - Meenakshi Gigi DURHAM (eds.). Media and cultural studies: keyworks. 2 vyd. Malden: Wiley-Blackwell, 2012. 635 s. ISBN 978-0-470-65808-6. HALL, Stuart. Encoding/Decoding, s. 166-176. MCCHESNEY, Robert Waterman. Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. 1. vyd. Všeň: Grimmus, 2009. 140 s. ISBN 978-80-902831-2-1. MCCOMBS, Maxwell E. Agenda setting: nastolování agendy - masová média a veřejné mínění. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 251 s. ISBN 978-80-7367-591-2. MCQUAIL, Denis. Journalism and society. 1. vyd. London: SAGE Publications, 2013. 244 s. ISBN 978-1-4462-6680-9. MORAVEC, Václav. Média v tekutých časech: Konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia, 2016. 192 s. ISBN 978-80-200-2572-2. TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8. Doporučená literatura BRIGHTON, Paul - FOY, Dennis. News values. 1. vyd. Los Angeles ; London ; New Delhi ; Singapore: Sage Publications, 2007. 205 s. ISBN 978-1-4129-4600-1. COLEMAN, Stephen a Karen ROSS. The media and the public: "them" and "us" in media discourse. 1. vyd. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2010. 188 s. ISBN 978-1-4051-6040-7. FOWLER, Roger. Language in the news: discourse and ideology in the press. London: Routledge, 1991. 254 s. ISBN 0-415-01419-0. NOELLE-NEUMANN, Elisabeth. The Spiral of silence: public opinion - our social skin. 2. vyd. Chicago , London: University of Chicago Press, 1993. 269 s. ISBN 0-226-58936-6. OSVALDOVÁ, Barbora - TEJKALOVÁ, Alice (eds.). Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 195 s. ISBN 978-80-246-1684-1. LISTER, Martin. New media: a critical introduction. 2. vyd. London: Routledge, 2009. 446 s. ISBN 978-0-415-43161-3. Poslední úprava: Němcová Tejkalová Alice, doc. PhDr., Ph.D. (20.12.2019)
|
|
||
Podmínkou postoupení k závěrečné souhrnné ústní zkoušce je absolvování prezentace v semináři nejméně na 50 % hodnocení vyčleněného za prezentaci (za prezentaci je možné získat max. 20 % z celkového hodnocení). Závěrečná zkouška se skládá ze dvou teoretických otázek (každá je z jednoho semestru a každá část zkoušky má pro výslednou známku váhu 40 %) a prověří znalosti z přednášek, seminářů i samostudia povinné literatury (součástí povinné literatury jsou i texty čtené pro seminář). Celkové hodnocení: · 91 % a více => A · 81-90 % => B · 71-80 % => C · 61-70 % => D · 51-60 % => E · 0-50 % => F Semináře doplňují a rozšiřují znalosti získané v přednáškách. Jsou založeny na četbě a diskusi o základních textech k probíraným tématům. Znalost a schopnost interpretace těchto textů je nedílnou součástí zkoušky.
Kritéria hodnocení prezentací:
Kritéria hodnocení prezentací: MAXIMÁLNÍ BODOVÝ ZISK ... 10 bodů BODOVÝ ZISK NEZBYTNÝ PRO SPLNĚNÍ TÉTO DÍLČÍ POVINNOSTI ... 5 bodů
z toho: obsahová úroveň a nasycenost v kontextu zpracování zadaných textů ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body multimedialita, četnost konkrétních příkladů a ukázek ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body práce a nakládání s odbornými termíny a teoretickými koncepty, míra vyhledání další adekvátní (nikoliv však přehledové - učebnicové) literatury a zapojení poznatků z ní do prezentace ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body grafická úprava, přehlednost, srozumitelnost ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body prezentační dovednosti, vystupování, zapojování publika ... max. 2 body; stupnice možného dílčího bodového zisku: 0 bodů - 1 bod - 2 body
Každá z prezentací bude vyhodnocena do týdne od vystoupení, hodnocení bude uvedeno v modulu Záznamník učitele (Studijní mezivýsledky) v systému SIS (u rozvrhového lístku přednášky). Poslední úprava: Jirků Jan, PhDr. Mgr. Bc., Ph.D. (01.02.2021)
|
|
||
Přednášky a semináře: 1. Sociologie žurnalistiky a základní oblasti jejího studia. Ekonomické, politické a technicko-organizační faktory ovlivňující novinářskou práci. 2. Společenský význam žurnalistiky. Role novinářů. Agenda setting. 3. Fungování redakcí a vliv redakčních rutin na žurnalistický obsah. Rutiny. Koncept gatekeepingu, význam sociální kontroly v redakcích. 4. Způsoby měření mediální, veřejné i politické agendy a jejich uplatnění v praxi; diagnostika intermediální agendy 5. Solution Journalism 6. Význam zdrojů v žurnalistické práci. Sociální sítě jako zdroj a nástroj. Typy zdrojů informací. Vztah se zdroji informací. Data-driven journalism. Sociální sítě jako zdroj a nástroj. 7. Základní východiska politické ekonomie komunikace a kritika soudobé žurnalistiky 8. Sociální sítě jako zdroj a nástroj 9. Publikum jako pasivní příjemce vs. publikum jako aktivní tvůrce významu. Masové publikum. 10. Tržně určené publikum. Pasivní publikum (kultivační teorie a spirála mlčení). Stuart Hall a obrat v přístupu k publiku. 11. Deprofesionalizace žurnalistiky a občanská žurnalistika. Novinář jako "svědek událostí". User generated content, citizen witness, citizen journalist. 12. Možnosti nových médií perspektivou politické ekonomie komunikace. Koncept digital labour. Mechanizmy marketizace nových médií. Problematika „filtrovací bubliny“ a kyberbalkanizace. 13. Opakovací přednáška. Sumarizace konceptů, jejich kontext a propojení mezi nimi. Poslední úprava: Géla František, Mgr., Ph.D. (21.12.2019)
|
|
||
Tento předmět je určen pouze studentkám a studentům magisterského programu Žurnalistika na FSV UK, kteří úspěšně splnili předcházející kurz v zimním semestru. Poslední úprava: Němcová Tejkalová Alice, doc. PhDr., Ph.D. (24.01.2019)
|