|
|
|
||
V ZS 2020/2021 je kurz Čtení textů ke studiu médi zaměřen na téma MÉDIA A PAMĚŤ. Téma představuje jednu tematických inovací v oblasti kulturálních studií a získalo mimořádnou pozornost také v post-socialistických společnostech vzhledem k diskursivním střetům provázejícím sedimentaci vztahu k minulosti před rokem 1989. Kurz je zahájen úvodní přednáškou, která mapuje základní sociologická, antropologická a kulturální východiska studia paměti a definuje pojmy jako jsou kolektivní paměť, kontinuta/diskontinuita paměti, nostalgie, kulturní trauma, atd. K tématům představeným v úvodní přednášce jsou dále vybrány specializované texty a kurz pokračuje jejich rozborem.
Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2020)
|
|
||
Hlavním cílem předmětu je prohloubit u studentů porozumění kanonickým i aktuálním textům kulturálních studií na téma média a paměť. Druhým hlavním cílem je předvést v praxi četbu odborných textů, její metody a nástrahy a umožnit členům semináře zažít moment zachycení souvislostí a vzniku smyslu odborného textu. Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2019)
|
|
||
Literatura: Alexander, Jeffrey C. (2004) Toward a Theory of Cultural Trauma. Pp. 1-31 in Alexander, Jeffrey C. at al. (eds.) Cultural Trauma Assmann, Jan (2008) Communicative and cultural memory. Pp. 109 - 125 in Erll, Astrid - Nünning, Ansgar (eds.) Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin, New York: Walter de Gruyter. Boudana, S.- Frosh, P. - Cohen, A. A. (2017) Reviving Icons To Death: When Historic Photographs Become Digital Memes. Media, Culture & Society, 39(8) 1210– 1230. Garde-Hannsen, Joan (2011) Media and Memory. Edinburgh: Edinburgh University Press. Gray, Ann (2013) Televised Remembering. Pp. 79-97 in Michael Pickering - Emily Keightly (eds.) Research Methods for Memory Studies. Edinburgh: Edinburgh University Press. Hoskins, Andrew (2009) The Mediatisation of Memory. Pp. 27-43 in Joanne Garde-Hansen, Andrew Hoskins, Anna Reading (eds.), Save As...Digital Memories. London: Palgrave Macmillan. Jameson, Frederic (1984) Postmodernism as Cultural Logic of Late Capitalism. New Left Review, 146(1): 53-92. Části II a III (str. 64-72). Nadkarni, M. – Shevchenko, O. (2004) The politics of nostalgia: A case for comparative analysis of post-socialist practices. Ab Imperio, 2: 487-519. Pickering, Michael – Keightley, Emily (2006) The modalities of nostalgia. Current Sociology, 54(6): 919–41.
Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2019)
|
|
||
1) Předmět se odehrává formou virtuálních seminářů, které probíhají v reálném čase podle rozvrhu na platformě Google Meet. Virtuální semináře se konají každé úterý, od 12.30. 2) Základní pomůckou absolvování předmětu je elektronická verze předmětu v systému Moodle. Odkaz na předmět v Moodlu, do něhož se všichni zapsaní studenti mají povinnost přihlásit, je zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10633 3) Základními činnostmi v rámci předmětu jsou: A) domácí četba (text), B) předvýuková příprava (úkol) a C) virtuální seminář v reálném čase. 4) V Moodlu je zveřejněn seznam jednotlivých setkání/témat. V rámci každého tématu jsou zveřejněny: odkaz na příslušný virtuální seminář v reálném čase, text k domácí četbě a úkol k předvýukové přípravě. (U některých témat jsou zveřejněna také nepovinná rozšiřující doplnění.) 5) Studenti se na každý virtuální seminář připravují tak, že předem formou domácí četby přečtou text zadaný k danému tématu a zpracují nutnou předvýukovou přípravu. Předvýuková příprava se neodevzdává, jedná se o přípravu každého studenta na diskusi v rámci virtuálního semináře (např. předběžné promyšlení odpovědí na zadané otázky, shlédnutí filmu, vyhledání doplňující informace...) V termínu a čase uvedeném v rozvrhu se student přihlásí do virtuálního semináře na platformě Google Meet kliknutím na odkaz uvedený u každého tématu v Moodlu. 6) Virtuální semináře v reálném čase se skládají z úvodu k danému tématu (krátký přednáškový vstup vedoucí semináře) a moderované diskuse studentů. V rámci moderované diskuse jsou probírány úkoly, zdané formou předvýukové přípravy. 7) Délka virtuálního semináře v reálném čase je zkrácena o předvýukovou přípravu. (Při klasické prezenční výuce studenti připravují úkoly samostatně na místě v zadaném čase, o ten se délka vituálního semináře krátí.) Délka virtuálního semináře je 60 minut. Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2020)
|
|
||
1) Povinná účast ve virtuálních seminářích a aktivní participace v rámci skupinových diskuzí. (Je tolerována jedna neomluvená absence.)
Postup přípravy závěrečné prezentace: 1) Vyberte si jedno z témat, které byly probrány v průběhu kurzu. 2) Najděte (v knihovně nebo internetových databázích) nový text na dané téma - tj. text, který nebyl předmětem četby v rámci semináře. Nově nalezeným textem musí být buď odborný článek nebo kapitola z odborné knihy a musí se jednat o text z prestižního zdroje (časopisu nebo nakladatelství). 3) Vyberte z práce jeden konkrétní citát, který považujete za inspirativní. 4) V rámci ústní online prezentace (Power Point nepoužívejte) stručně představte vybranou práci (1/4 času). Přečtěte vybraný citát a pohovořte o něm formou ústního připraveného odborného projevu: A) zasaďte jej do celku práce a B) najděte alespoň jednu souvislost s existujícím poznáním v mediálních studiích (propojte citát s alespoň jednou další prací, autorem, teorií mediálních studií atd.) (3/4 času). 4) Délka prezentace jednoho studenta je 5-10 minut. Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (02.12.2020)
|
|
||
ROZVRH KURZU
29.9. Úvodní setkání: seznámení s pravidly a stylem práce, FAQ´s
6.10. Úvodní přednáška: Role médií v dynamice kolektivní paměti
13.10. Paměť a dějiny: klasické koncepce při studiu kolektivní paměti (Maurice Halbwachs, Henri Bergson, Paul Ricoeur, Pierre Nora, Jacques LeGof):
20.10. Kulturní paměť:
27.10. Kolektivní paměť a televize:
3.11. Nostalgie jako žánr kolektivní paměti:
10.11. Post-socialistická nostalgie
K dispozici jako PDF V SISu.
17.11 Seminář odpadá
24.11. Kulturní trauma jako žánr kolektivní paměti
1.12. Kolektivní paměť v digitálním věku:
8.12. Kolektivní paměť a produsage
15.12 Závěrečné prezentace
22.12 Závěrečné prezentace
Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2020)
|
|
||
Předmět lze zapsat pouze po absolvování předmětu Kritické teorie médií, ideálně také po absolvování předmětu Kulturální studia. Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2015)
|