Předmět je, vedle jedné přednášky, zaměřen sebe zkušenostně. Jeho cílem je poukázat na psychosociální oblast života studenta medicíny. Zaměřuje se na přípravu role lékaře z hlediska sebereflektivního rozpoznávání životních postojů, vztahů a hodnot. Naprosto bazální je uvědomění si, že lékař vychází z premisy, kdy nemocný člověk je bio-psycho-sociálně-spirituální "jednotka". Sebepoznání a sebe reflektivní nazírání na sebe sama, má stěžejní úlohu nejen v kultivaci své osobnosti, jako lékaře, ale tato schopnost se pochopitelně přenáší k pacientovi a má podstatný vliv na jeho léčbu.
Student je mimo jiné veden k určení svého studijního stylu pro zvládnutí studia. Pro studium i samotnou lékařskou praxi je pak určující jeho osobnost a strategie zvládání náročných situací.
Poslední úprava: Ulrichová Monika, Mgr., Ph.D. (26.06.2025)
In addition to one lecture, the subject is experientially focused. Its aim is to highlight the psychosocial area of a medical student's life. It focuses on preparing the role of a doctor in terms of self-reflective recognition of life attitudes, relationships and values. It is absolutely basic to realize that the doctor starts from the premise that the sick person is a bio-psycho-social-spiritual "unit". Self-knowledge and a self-reflective view of oneself has a pivotal role not only in the cultivation of one's personality as a doctor, but this ability is understandably transferred to the patient and has a significant impact on his treatment.
Among other things, the student is guided to determine his study style in order to master his studies. His personality and strategies for handling challenging situations are decisive for his studies and medical practice itself.
Poslední úprava: Ulrichová Monika, Mgr., Ph.D. (26.06.2025)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je porozumět své osobmosti, uvědomit si míru zátěžee lékařské profese, pomalu se učit s danou zátěží poracovat v součinnosti se svojí vlastní osobností. Dále umět najít zdroje pomoci a posilovat zdroje odolnosti ve své osobnosti. Vedle teoretických poznatků,které se týkají nejen zátěže, stresu, řešení konfliktů, ale i různých fyziologických záležitostí, je naprosto významné umět prakticky pracovat se stresem, osvojit si techniky zvládání stresu a zvyšovat svoji odolnost.
Poslední úprava: Ulrichová Monika, Mgr., Ph.D. (26.06.2025)
The goal of the subject is to understand one's personality, to realize the level of burden of the medical profession, to slowly learn to deal with the given burden in cooperation with one's own personality.Furthermore, be able to find sources of help and strengthen sources of resistance in your personality.In addition to theoretical knowledge, which relates not only to workload, stress, conflict resolution, but also to various physiological matters, it is absolutely important to be able to work with stress practically, learn stress management techniques and increase your resilience.
Poslední úprava: Ulrichová Monika, Mgr., Ph.D. (26.06.2025)
Literatura
Doporučená literatura:
Říčan, P. Psychologie osobnosti: Obor v pohybu. Grada, 2017
Říčan, P. Cesta životem. Portál, 2014
Myers, D.G. Sociální psychologie. Edika, 2016
Panajotis, C. Úvod do psychologie osobnosti. Grada, 2012
Thorová, K. Vývojová psychologie. Portál, 2014
Vágnerová, M. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Karolinum, 2012
Poslední úprava: Ulrichová Monika, Mgr., Ph.D. (26.06.2025)
Požadavky ke zkoušce
V případě opakování povinnosti, bude student skládat zápočet osobně při zápočtovém zkoušení, jeho seminární práce bude uznána.
Poslední úprava: Ulrichová Monika, Mgr., Ph.D. (26.06.2025)
Sylabus
Vyučující:
Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D.
prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc.
Mgr. Tereza Siegelová
Mgr. Elva Robert Frouz
Mgr. Daniela Brůhová
Přednášky:
Zaměřenost osobnosti a její vliv na učení. Adaptivní procesy související s podmínkami při studiu na VŠ. Koncentrace pozornosti. Kognitivní funkce a jejich trénink. (Ulrichová)
Sebepojetí a jáství. Motivy, potřeby, zájmy, ambice a cíle v sebereflexi (sebepoznání) mladého člověka a ve vztahu k budoucí profesi. Představení poradny pro studenty LF. (Mareš)
Vysokoškolský způsob učení. Studijní styly. Individuální styly učení. Studijní úspěšnost a neúspěšnost. (Brůhová, Frouz)
Představení programu peer podpory pro studenty LF ve FNHK v rámci prováděných praxí. (Ulrichová)
Charakteristika pomáhajících profesí, potřeby a osobnostní předpoklady studenta medicíny. Hodnoty a sebehodnocení. Strategie zvládání stresu. Další informace o službách poradny. (Sieglová)
Poslední úprava: Malířová Iva, Bc. (09.09.2025)
Vstupní požadavky
Vstupní požadavky nejsou žádné.
Poslední úprava: Ulrichová Monika, Mgr., Ph.D. (26.06.2025)