Kurz se zaměřuje na výuku specifické slovní zásoby a gramatiky, které by měly studentům zubního lékařství umožnit používat a porozumět lékařským zdrojům a připravit studenty na to, aby nabrali a porozuměli anamnéze pacientů a zlepšili své dovednosti v odebírání historie zdravotního stavu pacienta.
Poslední úprava: Duchková Barbora (12.07.2023)
The course focuses on teaching specific vocabulary and grammar that should enable students of dental medicine to use and understand medical resources and preparing students to take and understand patient medical histories, and improve their skills in history taking.
ongoingtests: review test (terminology and grammar, 3 attempts, successrate70%)
credit requirements: written test (3attempts, success rate 70%)+ 1 oral presentation of a professional topic in English (success rate 70%) + online test (3 attempts, success rate 70 %)
participationin class, 2 unexcusedabsencesallowed
finalexam: written test + oral exam (successrate70%, 3 attempts)
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (30.09.2025)
Literatura -
Povinná literatura:
K. Kulhánková: English for use in Stomatology, Mefanet,2015 A.Holá ,T.Kopřivová: English for Medical Students, Karolinum 2023, 2.vydání Alena Holá, Tamara Kopřivová: English Grammar 1/2, Moodle
Doporučená literatura: J. Přívratská a kol.: English in the Medical Profession- 1. vyd. - Praha: Karolinum, 2001. Věra Topilová: Anglicko-český/česko-anglický lékařský slovník - Praha: Grada Publishing, 1999. Raymond Murphy: English Grammar in Use-2.vyd. - Cambridge: Cambridge University Press, 1994. A. S. Hornby: Oxford Advanced Learner's Dictionary of Current English - 5th ed., 11th impression, with corrections. - Oxford: Oxford University Press, 1998. (popřípadě jiný anglický výkladový slovník)
Poslední úprava: Holá Alena, Mgr. (13.07.2023)
Literature: Compulsory K. Kulhánková: English for use in Stomatology, Mefanet,2015 Alena Holá, Tamara Kopřivová: English for Medical Students, Karolinum 2023, 2.vydání
Literature: Optional
J. Přívratská a kol.: English in the Medical Profession- 1. vyd. - Praha: Karolinum, 2001. Věra Topilová: Anglicko-český/česko-anglický lékařský slovník - Praha: Grada Publishing, 1999. Raymond Murphy: English Grammar in Use-2.vyd. - Cambridge: Cambridge University Press, 1994. A. S. Hornby: Oxford Advanced Learner's Dictionary of Current English - 5th ed., 11th impression, with corrections. - Oxford: Oxford University Press, 1998. (popřípadě jiný anglický výkladový slovník)
1. Selected Chapters from English Grammar in Medical Context 1,2 (MOODLE)
2. How to prepare a successful power point presentation step-by-step (MOODLE)
Poslední úprava: Duchková Barbora (11.07.2023)
1. Selected Chapters from English Grammar in Medical Context 1,2 (MOODLE)
2. How to prepare a successful power point presentation step-by-step (MOODLE)
Poslední úprava: Duchková Barbora (11.07.2023)
Výsledky učení -
Po absolvování kurzu student bude schopen:
Popsat základní strukturu lidského těla, vybrané orgánové soustavy (kardiovaskulární, respirační, trávicí) a ústní dutinu (zubní oblouky, zuby, nástroje).
Používat základní lékařskou terminologii a orientovat se v rolích zdravotnických profesí.
Rozlišit rodinnou a osobní anamnézu, shromáždit informace o obtížích (bolest, příznaky) a provést rozhovor s pacientem.
Provést základní fyzikální vyšetření, interpretovat výsledky a navrhnout léčebný plán.
Identifikovat běžná onemocnění dutiny ústní, navrhnout vyšetření a vysvětlit pacientovi postup léčby.
Uplatnit zásady komunikace ve zdravotnickém prostředí a vysvětlit význam terapeutického vztahu mezi lékařem a pacientem.
Správně používat členy, časy (minulé, budoucí) a trpný rod v lékařské angličtině.
Rozlišit počitatelná/nepočitatelná podstatná jména a tvořit podmínkové věty.
Používat lékařské předpony, přípony, frázová slovesa a tvořit podstatná jména ze sloves.
Vyjádřit polohu, velikost a výsledky měření pomocí odborné terminologie.
Přeformulovat přímou řeč na nepřímou v kontextu rozhovoru s pacientem.
Vysvětlit odborné termíny laikovi jasně a srozumitelně, formulovat pokyny pro pacienta.
Poslední úprava: Clareová Dagmar, BA (30.09.2025)
Upon successful completion of the course, the student will be able to:
Describethe basic structureofthehuman body, selected organ systems (cardiovascular, respiratory, digestive), and the oral cavity (arches, teeth, instruments).
Use basic medical terminology and understandtherolesofhealthcareprofessions.
Differentiatebetweenfamily and personalmedicalhistory, collectinformationaboutsymptoms (pain, complaints), and conduct a patient interview.
Performbasic physicalexaminations, interpret results, and propose a treatmentplan.
Identifycommon oral diseases, suggestfurtherexaminations, and explaintreatmentprocedures to patients.
Applyprinciplesofcommunication in healthcare and explaintheimportanceofthetherapeuticrelationshipbetweendoctor and patient.
Correctly use articles, tenses (past, future), and thepassivevoice in medicalEnglish.
Differentiatebetweencountable/uncountablenouns and formconditionalsentences.
Usemedicalprefixes, suffixes, phrasalverbs, and createnounsfromverbs.
Express location, size, and measurementresultsusing proper terminology.
Transformdirect intoindirectspeech in thecontextofpatientcommunication.
Explainmedicalterms to laypersonsclearly and understandably, and formulatepatientinstructions.